Jag har tillvaratagit en bortsprungen hund!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vi ahr ringt polisen, men de har inte fått in nån som tappat en hund.
Jag har gett den vatten och bundit fast den i trädgården och snart ska vi ut och leta efter ägaren (vi misstänker att det är en gammal dam som ahr råkat illa ut i skogen) men vad ska vi ge den för mat?
Kan hundar ha allergier? Den sprang runt här igår sa min brorsa och har förmodligen gått utan mat sen igår eftermiddag då jag tror jag såg den här hunden gå med sin ägare.

Sv: Jag har tillvaratagit en bortsprungen hund!

bind aldrig en upphittad hund!!!!

den skanske hittar hem själv och det är bättre att den gör det för chansen är större att den hittar hem än att ägaren hittar den hos er.....
dessutom tror jag att ni kn bli anmälda... (är inte säker på den punkten...)

om ni matar den så stannar den utan koppel....

vanlig hund mat, köp en liten påse, om hunden äter det så är den inte allergisk mot det...

Om dom tror att det är en gammal dam som råkat illa ut i skogen kan det vara idé att binda hunden? springer hunden hem finns kanske ingen som tar emot den?

Varför inte då?? Nu får inte hundar springa lösa heller...jag blev av med en hund för ett par år sen och jag hade nog varit väldigt glad om nån kanske tagit upp den och haft honom kvar tills jag hämtat..nu vet jag inte VAD som hände min hund...

trådskaparen, har den någon tatuering eller kanske den är chippad.....och varför tror du att damen ramlat i skogen?

*Christine* skrev:

den skanske hittar hem själv och det är bättre att den gör det för chansen är större att den hittar hem än att ägaren hittar den hos er.....

vanlig hund mat, köp en liten påse, om hunden äter det så är den inte allergisk mot det...

Men jösses :eek:
Ingen blir anmäld för att man tar hand om en lösspringande hund.....
Om man är osäker på vad hunden kan äta / hur länge sen den åt, så ge ris och fiskbullar, skonkost sas.
Tvivlar på att hunden stannar om den inte är inne / är bunden och det är nog bättre för hunden att bli omhändertagen än att deb ska ta sig hem på egen hand..
Är man det minsta fäst vid sin hund, så ringer man polisen och anmäler den som bortsprungen... Och eftersom upphittaren redan anmält att hunden är hittad, så kan ju matte/husse och hund återföenas inom snar framtid...

Varför inte ta hand om en hund som sprungit omkring sedan dagen innan?

Springer den omkring själv är väl risken ganska stor att den förr eller senare blir påkörd.
Ganska säker på att det inte finns någon grund alls för att anmäla någon som tar hand om en hund som springer lös utan ägare. Något som faktiskt finns reglerat att den inte får göra.

Saknar ägaren hunden tar den förhoppningvis kontakt med polisen som då bode ha en anteckning var hunden finns.

Det brukar även vara bra att kolla av med ev djurföreningar om de har anteckningar om borttappande hundar. tyuvärr så brukar polisen där jag bor ha lite dålig koll. det finns ingen överlämning mellan distrikten. Men oftas brukar hundgården ha bra koll. (Polisen hänvisar dit).

Jag föredrar faktiskt att min hund är borta något längre tid för att någon tar hand om den än att den tillslut vandrar hem. Tyvärr har jag lite vana av rymmare...

Min hund är allergisk mot en del foder o äter det med glädje ändå...

Vi trodde den hade varit lös sen igår, alltså har den inte hittat hem.

Vi kan inte ha en hund i huset, och vi har ingen inhägnad och då tycker jag det är bättre att sätta fast den.

Nu var det inte den gamla damen jag trodde (hon har en likadan fast ljusare) men efter att jag hade letat i skogen började jag knacka dörr och sedan efter ett tag kom vi rätt. Tydligen rymmer hunden nån gång i veckan (och ändå har den varken chipmärkning/id nr i örat eller telefonnr runt halsen)...

Vi trodde att damen hade råkat illa ut (då när jag trodde det var den gamla damen som ägde honom) just pga hunden kom med koppel och allt och den var väldigt väluppfostrad. Och sen var hundne ganska orolig och gnällde och var väldigt ivrig att springa tillbaka in i skogen.

Sedan till Christine, den här hunden sprang inte alls hem utan den ville springa runt överallt. Jag bara följde efter den och lät den gå vart den ville men den gick abra runt som en vanlig hund gör... Den sprang åt helt motsatt hål från var den bor.

Precis, jag vet inte så mycket om hundar, men ag vet nog om hundar att veta att den inte skadas av att sitta i en avskild trädgård (tyst, inte en massa saker runtomkring) med vatten och skugga. Och den mådde faktiskt inte dåligt av det heller.. Den var bara bunden i en kvart medan jag duschade och klädde på mig och sen gick vi ut tillsammans i nån timme och sedan hittade vi ägaren.
Hade det varit min hund hade jag varit glad att nån överhuvudtaget brydde sig om att leta efter ägaren...

Tydligen hade hunden inte heller varit lös sen igår utan hade rymt en svängd igår och rymt i förmiddags igen.

*Christine* skrev:

Vill bara påpeka att hunden kan vara allergisk trots att den äter viss mat. Min tik älskar allt hon inte får äta p.g.a. allergi :smirk: .

Och förresten så tycker jag det är bra att ni tagit hand om hunden, skulle själv ha gjort samma sak om det varit en lös hund i området och jag hade haft möjlighet. Har faktiskt tagit hem en hund som var ute och sprang på vägen då jag var på väg hem från en fest mitt i natten. Den hade riskerat att bli påkörd annars och det hade då inte jag kunnat ha på mitt samvete. Jag satte upp lappar i området och åkte till vet. för att kolla om hunden var märkt (vilket den tyvärr inte var). Jag ringde polisen också men dom föredrog att jag hade den hemma hos mig tills vidare för hundens skull (eller för att dom var lata :smirk: ). Hundens matte hörde av sig dagen efter och kom och hämtade hunden som hade rymt genom att hoppa på dörrhandtaget till en olåst dörr.

Bra gjort!

Jag skulle uppskatta att någon gjorde så om min hund rymde eller försvann på något sätt. Här hemma har vi hundar som springer med jämna mellanrum. Har själv tagit hand om ett par hundar som kommit till gården här och hos mor och far. De flesta ägare uppskattar det.

Jag tycker att det var jättebra att ni tog hand om hunden. Om den dessutom satt i trädgården så kunde folk som letade efter den lätt se att den satt där.

Vet inte om du läste min "mardrömstråd" för ett tag sedan.
Min vovve smet iväg och var borta 13 timmar. När vi letade så gick jag och önskade att någon skulle ha tagit hand om honom. Han kunde annars lätt bli överkörd eller springa vilse (han hade bara varit där en gång förut och vi var 30 mil hemifrån).

Vi hade även ringt polis och lokalradion.

Tycker som så många andra! Du gjorde helt rätt! Om någon av mina vovvar någon gång skulle springa bort så vore jag väldigt tacksam om någon som du tog hand om den! :bow:

Det var det dummaste jag läst!

Man binder gietvis upp hunden och ringer polisen!
INgen blir anmäld för att man tar hand om en lös hund, däremot kan ÄGAREN till den lösa hunden bli anmälad - eftersom det är olagligt att låta hundar springa runt hur som helst
Springer den lös kan den bli överkörd, jaga occh riva rådjur eller får.
Ofta har ägaren konaktat polisen och hålelr på att orar ihjäl sig.
Är den öronmärkt så kan man ringa ägarregisteret och får telenummret till ägarem, annars polisen kunna hjälpa till med ev chipavsökning.
PÅ vissa ställen kommer det ut en "hundfånagre" ochhämtar hunden aningen hos uphittaren eller polisen - och sedan får en ev. ägare lösa ut hunden från hundpensionatet (brukar vara en rätt dyr histora typ 1300 spänn+dygsnsavgifer)

Jag har både jobbat med hittehundar förrutoch tagit tillvara på ett gäng bortsprungna hundar (som jag hittat "privat" ) det har lett till ett par överlyckliga ägare och chockladaskar till mig*skratt*
Men sist så blev jag fakiskt misshandlad av hundägaren(saken är polisanmäld)

Svar till alla:
Tack! Jag brukar itne träffa på så många bortsprunga hundar så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra men det var ju skönt att allt löste sig så snabbt (vi har kanin och jag är lite allergisk och tål inte att ha hundar inomhus och kan inte ha en hund i hus eller garage, så jag hade inte gillat att behöva ha den ute på natten...)

Sedan vill jag fortfarande ha ett svar från Christine varför det är farligt att binda upp en hund?

*Christine* skrev:

Jag brukar försöka att inte vara elak mot folk, men det här var faktiskt det dummaste jag någonsin läst.

Menar du att man, om man hittar en lösspringande hund INTE ska ta hand om den? Om hunden hade reagerat negativt på att bli bunden så hade man väl fått hitta på något annat, men att tro att den stannar för att den i EN dag fått mat på ett ställe är ju helt befängt. Upphittaren har ju dessutom polisanmält händelsen, så att tro att man skulle kunna bli åtalad för egenmäktigt förfarande/ stöld eller liknanade är ju uteslutet.

Om jag blev av med min hund skulle jag vara mycket tacksam om någon hitade den, tog hand om den och ringde polisen. Jag tycker trådskaparen har handlar föredömligt!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 496
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 165
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst