Jag har sålt häst! :) "/ eeeh?

Lillagoajag

Trådstartare
Efter att ponnyn har varit till salu i nästan ett år hittade jag idag en köpare :bump: Men nu är jag ställd. Hur GÖR man egentligen när man säljer häst? Handpenning är lagd. Jag har köpt ett färdigskrivet kontrakt och vi har gjort upp om priset. Men nu då? Vad ska jag tänka på? Hur gör man med betalningen? hjälp...

Sv: Jag har sålt häst! :) "/ eeeh?

borde kanske inte svara, för jag vet inte heller helt säkert:)
var flera år sen jag gjorde en häst affär.

men man skickar väl in ägarebyte och skriver över försäkringen om nya ägaren vill ta över den, är vad jag kan komma på:)

Tack för ditt svar. Känns som det är hundra saker att komma ihåg och jag vill ju varken bli blåst eller blåsa någon!

*KL*

En sak jag kom på, ska jag betala skatt/moms på detta (privatperson)?

veterinärbesiktning mm.?

det är väl bara företag som betala moms? Om du säljer hästen som privatperson och i icke vinstdrivande syfte (d.v.s. som det är nu är det väl bara en hobby) behöver du inte heller betala skatt?

Sist jag sålde häst hade köparen med sin dosa till internetbanken, lånade min dator och förde över pengarna till mitt konto. Hur smidigt som helst.

Momsredovisa ska man väl göra om omsättningen (försäljningspriset) blir över 30.000 :- ? (inte helt säker, var ett tag sedan jag läste om just detta, hobbyverksamhet gällande kattuppfödning)

Om man går med vinst så ska man skatta, men då får man ju även göra avdrag för alla omkostnader man haft för hobbyn under året.

Jag vet dock inte alls om detta gäller för en engångsförsäljning av häst, detta är bara vad jag snappat upp gällande hobbyverksamhet. Men jag kan tycka att en hästförsäljning inte borde räknas som verksamhet av någon form?

(Lättast är ju att ringa skatteverket för svar på dessa frågor! :-) )

Är du inte momsregistrerad (verksamhet) ska du självklart inte ta ut moms. Det är faktiskt ett brott att lägga på moms om man inte momsredovisar.

Fundera på hur göra med veterinärbesiktning, riskens övergång, transport och risk med den samt försäkring.

Är du inte momsregistrerad (verksamhet) ska du självklart inte ta ut moms. Det är faktiskt ett brott att lägga på moms om man inte momsredovisar.

Fundera på hur göra med veterinärbesiktning, riskens övergång, transport och risk med den samt försäkring.

På skatteverkets hemsida kan man läsa det här om moms och hobbyverksamhet:

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan
jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att
betala moms

Jag är rätt grön och håller på att lära mig och jag får inte ihop det.

Om man föder upp katter och får en omsättning på över 30.000 så ska man momsredovisa, så långt är jag med.

Men om man säljer en häst för säg 120.000 så skall man inte, för att det inte blir en "näringsliknande hobbyverksamhet" eftersom det bara sker en försäljning.

Är jag rätt ute nu? :)

Fortfarande måste du ju vara momsregistrerad för att kunna lägga på moms. Vilket görs hos SKV.

Jag gör samma tolkning, en engångsföräljning är inte att räkna som näringsliknande hobbyverksamhet. Regelbunden instruktörsverksamhet på hobbybasis kan jag däremot tänka mig går in under näringsliknande verksamhet.

Jag brukar göra såhär när jag har sålt häst:

* Köpekontrakt - antingen eget eller färdigskrivet
* Pass + övriga handlingar
* Försäkring - köparen försäkrar hästen innan dom hämtar den och kompliterar med uppgifter efter dom fått hem hästen eller så har säljaren kvar försäkringen tills köparen hunnit försäkra hästen ( ibland kan dom hämta på en söndag och inte hunnit fixa försäkringen)

* Besiktningsprotokollet - du får ett (gult) och köparen får orginalet.

Så har jag gjort, jo, ang pengarna så kan dom skriva ut en bankväxel så slipper man ha så mycket pengar på sig eller som ngn annan skrev, ta med bankdosan och föra över pengarna.

Lycka till med försäljningen! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka