Mattsson
Trådstartare
Behöver hjälp för nu har jag förvirrat både mig själv o stackars hästen. Det handlar om skillnaden mellan att flytta hästen åt sidan samt att få den att gå framåt när jag själv står vid sidan om hästen, eller vill att den ska gå i en volt runt mig. Jag har lärt hästen att den ska flytta åt sidan när jag lägger en hand eller visar med handen vid sadelgjordsläget/skänkelläget. Detta funkar jättebra. Det funkar också att flytta bakdelen på samma vis, men då vid rumpan istället. Problemet är nu att när jag istället vill att hästen ska gå framåt, så flyttar den ju sig åt sidan (för att jag har lärt den det). Jag har då provat med andra rörelser, viftande, snurrande med grimskaft, spö, framåtvinkande etc. Det hela slutar oftast med att hästen tittar frågande på mig o undrar vad hon gör för fel, eftersom hon i nio fall av tio flyttar sig åt sidan istället för att gå framåt. Så snälla hjälp mig att reda ut skillnanden på dessa hjälper, så att vi kan börja om från början. Hästen är inte utbildad sedan tidigare och jag är inte själv så duktig, men de övningar vi får till rätt funkar kanon och hästen är väldigt lyhörd, men nu har vi kört fast och kommer inte vidare......