Jag har rört till det med hjälperna.....

Mattsson

Trådstartare
Behöver hjälp för nu har jag förvirrat både mig själv o stackars hästen. Det handlar om skillnaden mellan att flytta hästen åt sidan samt att få den att gå framåt när jag själv står vid sidan om hästen, eller vill att den ska gå i en volt runt mig. Jag har lärt hästen att den ska flytta åt sidan när jag lägger en hand eller visar med handen vid sadelgjordsläget/skänkelläget. Detta funkar jättebra. Det funkar också att flytta bakdelen på samma vis, men då vid rumpan istället. Problemet är nu att när jag istället vill att hästen ska gå framåt, så flyttar den ju sig åt sidan (för att jag har lärt den det). Jag har då provat med andra rörelser, viftande, snurrande med grimskaft, spö, framåtvinkande etc. Det hela slutar oftast med att hästen tittar frågande på mig o undrar vad hon gör för fel, eftersom hon i nio fall av tio flyttar sig åt sidan istället för att gå framåt. Så snälla hjälp mig att reda ut skillnanden på dessa hjälper, så att vi kan börja om från början. Hästen är inte utbildad sedan tidigare och jag är inte själv så duktig, men de övningar vi får till rätt funkar kanon och hästen är väldigt lyhörd, men nu har vi kört fast och kommer inte vidare......

Sv: Jag har rört till det med hjälperna.....

´Det är ofta lite svårt för hästen i början att fatta att den ska gå runt, runt när den longeras, men jag tycker att det verkar som om du har börjat jättebra!
Flytta hela dig bakåt mot hästens rumpa och driv med repet, visa vägen med den andra armen som du sträcker ut åt det håll hästen ska gå. Sluta driva så snart hästen rör sig framåt.
I början får du göra detta måååånga gånger, var noga med att driva framåt så snart häsen stannar eller bara flyttar rumpan utåt, var noga med att sluta driva så snart hästen gör rätt, även om det bara är ett par steg. Tänk på att din position ska vara mer mot bakdelen på hästen när du vill driva den framåt.

Lycka till!!

Tack för ditt svar :bow: Jag provade igår med att tänka mer på min position och visa riktningen med armen och det funkade :banana: Hon började gå runt mig istället för att bara ta ett steg åt sidan. Som du skrev var jag tvungen att vara väldigt uppmärksam o driva på henne så fort hon ville stanna eller svänga ut med rumpan ifrån mig. Ett litet bakslag var dock att när jag sedan ville att hon bara skulle flytta sig åt sidan, så började hon gå framåt också :angel: Men, man kanske inte ska öva båda delar samma pass o det krävs ju en del finslipning innan allt funkar så nu är det väl bara att öva o öva, så ska jag nog få kläm på det här så småningom.

Både du och hästen kommer att märka att det är skillnad på hjälperna när det gäller att flytta åt sidan eller gå framåt, men det tar lite tid och övande! Ta tid på dig och utarbeta ett signalsystem för dig och hästen, tänk på att vara konsekvent och att ha olika signaler för sidförflyttning och framåtförflyttning.

Själv gör jag så att jag "pekar" med repet och handen mot hästens bakben (från sidan) när den ska flytta åt sidan, och när det är "framåt" så viftar jag repet bakom hästen. Brukar använda mig mycket av rösten också, typ smackningar, "saaakta", "traaaava", "galopp!" osv.
Din position är viktig, är du bakom hästen driver du den framåt, är du framför stannar du upp den.

Det kommer att gå jättebra, det är så roligt när man får till ett riktigt bra samarbete med hästen och den till slut räcker med nästan bara tanken för att den ska lyda!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka