"Jag har känt mig helt maktlös" – företagaren Essi Jäntti fick till slut nog och brottsanmälde smutskastningen

Jag tycker ju inte att ha barfota hästar är så märkligt längre att man måste skriva på det sättet. Jag tolkar det som ett ställningstagande mot att sko hästar. Så ovanligt är det inte att hästar är barfota!
Den tolkningen hade möjligtvis varit rimlig om det var fackpress där det förutsätts viss kunskap om hästhållning av läsarna. För allmänjournalistik är den tolkningen tämligen vidlyftig.

Den tolkningen hade möjligtvis varit rimlig om det var fackpress där det förutsätts viss kunskap om hästhållning av läsarna. För allmänjournalistik är den tolkningen tämligen vidlyftig.

Jag har nog aldrig träffat nån icke-hästmänniska som har nån åsikt om ifall hästar är skodda eller inte.

Ja, 2 av 3 hästar var barfota. Men vi får inte glömma att dessa två hästar är ovärderliga och sköts om av proffs inom alla områden och med budget som en vanlig hästägare inte har råd med. De rids på fibersand som är mjukt och sliter mycket lite på hovarna. Går inte att jämföra med en vanlig häst som rids på asfalt och grusvägar förutom ridhus och skogsstigar. Jag kan lova att deras hovar får mer behandling än bara verkning. Jag läste en artikel om hur man sköter barfotahästar på den nivån och det finns material man kan sätta på hovens undersida om de slits för mycket. Jag ska se om jag kan hitta den. Jag läste den precis efter att de tagit OS-guldet. Mycket intressant artikel!

Sen säger jag inte att andra hästar som inte får den omskötseln av hovarna inte kan gå barfota. Jag vet flera hobbyhästar som går barfota och som mår alldeles utmärkt så!
Ja det har ju varit känt i decennier i tex travvärlden och för övriga intresserade.

Men nu går ju inte dessa hästar i närheten av elitnivå så att de skulle slita så förbannat mycket mer än en vanlig hobbyhäst på varierat underlag har jag svårt att tro på.

Jag har sett dåligt skötta barfotahovar samt dåligt skötta skodda hovar i mina dagar..... men en sak är saker, jag har sett mer Bra skötta hovar än dåligt, i mina dar

Nej precis. Därför förklarar journalisten för sin målgrupp, som förutsätts inte ha någon kunskap eller åsikt, att hovarna sköts även om de inte skos.

Fast det är det jag menar är överflödig information om man riktar sig till icke-hästmänniskor. Jag tror att många icke-hästmänniskor aldrig tänkt en tanke att det skulle vara fel om hästen har skor eller inte har skor. Det är nog bara hästmänniskorna som har åsikter om det.

Fast det är det jag menar är överflödig information om man riktar sig till icke-hästmänniskor. Jag tror att många icke-hästmänniskor aldrig tänkt en tanke att det skulle vara fel om hästen har skor eller inte har skor. Det är nog bara hästmänniskorna som har åsikter om det.
Journalistens jobb är att förklara. Jag skulle tro att det gått till ungefär så här: Intervjupersonen förklarar att de inte skor sina hästar. Journalisten frågar: jaha, hur gör ni istället? Intervjupersonen svarar: vi håller efter hovarna och sköter dem regelbundet. Jag tycker inte alls det är konstigt att det blir så här i allmänjournalistik och det är inte rättvist att läsa och kritisera det utifrån specialkunskap. I fackpress däremot är det en helt annan sak.

Ja det har ju varit känt i decennier i tex travvärlden och för övriga intresserade.

Men nu går ju inte dessa hästar i närheten av elitnivå så att de skulle slita så förbannat mycket mer än en vanlig hobbyhäst på varierat underlag har jag svårt att tro på.

Jag har sett dåligt skötta barfotahovar samt dåligt skötta skodda hovar i mina dagar..... men en sak är saker, jag har sett mer Bra skötta hovar än dåligt, i mina dar

Det handlar ju inte alltid om slitaget. En del barfotahästar är ömfotade på grusvägar. Man märker det jättetydligt när de kortar ner steget. En jag red var det inte lika tydligt på. På ridbanan red jag honom en gång helt barfota. Han var inte halt och han bjöd framåt fint och var väldigt arbetsvillig. Sen satt jag av och satte på barfotaboots och då tog han ut stegen mer. Andra märker man det direkt på. Inga problem på skogsstigar eller ridbanor men på grusvägarna till och från de mjuka skogsstigarna så går hästarna med korta steg för att gruset är obehagligt att gå på barfota.

Om du har synpunkter på hur en finlandssvensk tidning i finska Vasa rapporterar om näthat mot en finsk medborgare är det tidningen du ska kontakta, eller ännu hellre journalisten, eller helst acceptera att artikeln är riktad till de finska/finlandssvenska läsarna och att språkbruket skiljer sig åt på båda sidor Bottenviken.

Att som någon skrev att det finns en förståelse att folk blir irriterade för att det rids där det är tillåtet på cykelbanorna är som att säga att det är förståeligt att det finns bilister som blir irriterade om man rider på en väg. För övrigt finns det cykelbanor även här i Sverige där ridning är tillåten. Jag vet inte hur de är i Finland men här i Sverige är det isf skyltat.

Men ja, diskussionen fungerar alltför utmärkt som en illustration av hur näthat fungerar. Och en rejäl brist i skolans språkundervisning.
Och brist i grundläggande källhantering...
Är det Essis uppfattning man diskuterar, eller är det journalistens uppfattningar/missuppfattningar/förenklingar?
Och vilken exakthet och fackkunskap förväntar man sig från en lokalreporter?

Och brist i grundläggande källhantering...
Är det Essis uppfattning man diskuterar, eller är det journalistens uppfattningar/missuppfattningar/förenklingar?
Och vilken exakthet och fackkunskap förväntar man sig från en lokalreporter?

Jag undrar om vi inte vänt till diskussionen/irritationen/hatet mot budbäraren... Kölhala journalisten.

Även om jag ibland som fackkunnig kan häpna en smula över hur allmänjournalisten väljer att svepa över med diverse formuleringar, begriper jag att om det inte är fackpress så får jag nog vidga mina vyer och inse att det kanske inte handlar om vad intervjupersonen uttalat ordagrant. Ibland kan det bli dråpligt och ibland innebär det en dementi/omformulering i nästkommande nummer.

Jag tycker det verkar som ett rätt normalt reportage som vill belysa det orättvisa näthatet och problemet med detta. Snarare hur olika barfotaaktivister/sko-hästen-talibaner väljer att diskutera runt sin övertygelse.

Jag tolkar inte alls AA´s inlägg att hon anser tråden innehålla näthat. Men även jag har så himla lätt att förstå att näthat ligger väldigt nära, när det är så lätt att utifrån en tråd om näthat börja dra upp så enkla saker som hur journalisten formulerat sig i sin artikel för att ursäkta artikelns sakfråga med att det behövs ödmjukhet för att inte irritera och uppröra.

Och då är det alltså inte själva sakfrågan, hur hästarna sköts och därefter näthatet. Utan en tråd om näthatet i sig.

Jag har absolut inte heller svårt att förstå att med den här mentaliteten som visas i tråden, är det väldigt lätt att driva vidare mot näthat (om så tolereras). Inte att tråden uttrycker näthat. Men åsikterna om att Essi upplever näthat, kontras med att det krävs ödmjukhet för att inte riskera kritik (=näthat).
Hur tolkar du in att denna meningen handlar om annat än denna tråden

"Men ja, diskussionen fungerar alltför utmärkt som en illustration av hur näthat fungerar. Och en rejäl brist i skolans språkundervisning."

Vilken annan diskussion är det då du tror åsyftas? Mig veterligt har vi bara en.

Jag undrar om vi inte vänt till diskussionen/irritationen/hatet mot budbäraren... Kölhala journalisten.

Även om jag ibland som fackkunnig kan häpna en smula över hur allmänjournalisten väljer att svepa över med diverse formuleringar, begriper jag att om det inte är fackpress så får jag nog vidga mina vyer och inse att det kanske inte handlar om vad intervjupersonen uttalat ordagrant. Ibland kan det bli dråpligt och ibland innebär det en dementi/omformulering i nästkommande nummer.

Jag tycker det verkar som ett rätt normalt reportage som vill belysa det orättvisa näthatet och problemet med detta. Snarare hur olika barfotaaktivister/sko-hästen-talibaner väljer att diskutera runt sin övertygelse.
Om man vill belysa näthat så bör man också ta med lite om vad som hänt rent objektivt och inte till synes enbart gå på den som intervjuas åsikt. Som det är skrivet är det mest snyfthistoria. Journalisten har inte gjort något bra jobb här i mina ögon.

Om man vill belysa näthat så bör man också ta med lite om vad som hänt rent objektivt och inte till synes enbart gå på den som intervjuas åsikt. Som det är skrivet är det mest snyfthistoria. Journalisten har inte gjort något bra jobb här i mina ögon.

Fast helt ärligt: är det VERLIGEN det vi ska diskutera i den här tråden? Journalistik i stort.

Jag kan känna att det är sorgligt att näthatet ö h t behöver belysas och att det försiggår. Särskilt när det handlar om någon som uppenbarligen enbart gjort sig skyldig till en, låt oss försiktigtvis kalla det, otraditionell hästhållning.

Jag tycker det är beklagligt att hästfolk generellt (fortfarande) ger sken av att vara inskränkta perukstockar som vill ha det på ett visst sätt, för så var det på husarernas tid när regementet stod för god hästhållning. Det har ju sedan gammalt varit "fint" att göra det så jobbigt och tungt som möjligt. Rationellt och med hästens naturliga liv för ögonen har redan på min tid betraktats som hippieflum och alternativanda.

Senast ändrad:
Fast helt ärligt: är det VERLIGEN det vi ska diskutera i den här tråden? Journalistik i stort.

Jag kan känna att det är sorgligt att näthatet ö h t behöver belysas och att det försiggår. Särskilt när det handlar om någon som uppenbarligen enbart gjort sig skyldig till en, låt oss försiktigtvis kalla det, otraditionell hästhållning.

Jag tycker det är beklagligt att hästfolk generellt (fortfarande) ger sken av att vara inskränkta perukstockar som vill ha det på ett visst sätt, för så var det på husarernas tid när regementet stod för god hästhållning. Det har ju sedan gammalt varit "fint" att göra det så jobbigt och tungt som möjligt. Rationellt och med hästens naturliga liv för ögonen har redan på min tid betraktats som hippieflum och alternativanda.
Du får givetvis diskutera vad du vill, i denna tråden tycks dit fokus ligga på att punktmarkera och tillrättavisa mig, det är helt okej, men är då tycker jag journalistik är en mycket viktigare aspekt.. Sen är det väl bara du som tänker på att diskutera journalism i stort. Det är i vart fall inte vad jag diskuterar utan hur artikeln som länkas här är uppbygd och bristen på objektivitet och fakta i just den här artikeln.

Kanske du kan ägna dig år att diskutera artikeln istället för att dissa mina inlägg?

Du får givetvis diskutera vad du vill, i denna tråden tycks dit fokus ligga på att punktmarkera och tillrättavisa mig, det är helt okej, men är då tycker jag journalistik är en mycket viktigare aspekt.. Sen är det väl bara du som tänker på att diskutera journalism i stort. Det är i vart fall inte vad jag diskuterar.

Kanske du kan ägna dig år att diskutera istället för att dissa mina inlägg?

Jag har väl reagerat och argumenterat lika mycket på dina inlägg som på andra, men det är givetvis din känsla som du äger.

Ovanstående tyckte jag var precis att diskutera journalistik i stort, så det är nog inte "bara jag" som tänker på att diskutera detta. Jag svarade som bekant på din kommentar ovan.

Jag har väl reagerat och argumenterat lika mycket på dina inlägg som på andra, men det är givetvis din känsla som du äger.

Ovanstående tyckte jag var precis att diskutera journalistik i stort, så det är nog inte "bara jag" som tänker på att diskutera detta. Jag svarade som bekant på din kommentar ovan.
Okej, du vet bättre vad jag avser än jag själv, jag börjar dock tvivla på din läsförståelse. Missade du verkligen det fetade. Jag skriver givetvis om denna artikeln. Vilken artikel tror du jag syftar på?

Och nog av denna pseudodiskussion, för min del.

Jag blev inte irriterad för att hon har valt lösdrift, bettlöst osv. Jag tror att en bra lösdrift med en bra flock är det bästa för väldigt många hästar. Jag blev lite småirriterad över att det i artikeln framställdes som att hon ansåg att alla som inte gjorde som hon orsakar hästar smärta.

Jag blev inte irriterad för att hon har valt lösdrift, bettlöst osv. Jag tror att en bra lösdrift med en bra flock är det bästa för väldigt många hästar. Jag blev lite småirriterad över att det i artikeln framställdes som att hon ansåg att alla som inte gjorde som hon orsakar hästar smärta.
Det var precis så jag uppfattade artikeln, om det är journalisten eller den intervjuade som fått det till det kan vi givetvis inte veta. Jag tvivlar dock på att Finlandsvenskan är så olikt svenskan att det påverkar. Skillnaden är väl mer som mellan brittisk Engelska och nordamerikansk, eller snarare lite mindre. Och jag har inga problem med någondera versionen.

Och som sagt jag saknar uppgifter om hur näthatet yttrade sig.

Men nej det gjorde det ju inte? Det stod inte ett enda ord om vad hon tycker om häst på box, med skor, med bett. Det hur hon jobbar med sina hästar och varför hon tycker så. På ett sätt som också en inte hästkunnig kan förstå.

Om jag säger att jag gillar kjol eftersom det inte spänner om låren så menar jag på inget sätt att shorts är dåliga eller fel.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blir nog ridning för mig i höst trots allt! :) Jag blev tillsist kontaktad av en av ridskolorna som jag stod i kö till. Nu är det...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka