"Jag har känt mig helt maktlös" – företagaren Essi Jäntti fick till slut nog och brottsanmälde smutskastningen

Fast jag skrev just det i det första inlägget jag skrev i den här tråden:

I det du kopierar in skriver du ju ordagrant att "om det är så... och avslutar med att "det då är förståligt att folk blir irriterade". Artikeln handlar om näthat. Det är vad som diskuteras här.

* "Irriterade"? Så näthat är "irriterade"? Jag skulle aldrig förringa någons upplevelse av näthat på det sättet.
* Sedan tycker du att det är förståligt att folk blir "irriterade".

Jag har inte mer att tillägga. Du kopierar in precis det jag finner häpnadsväckande och ser nog inte vad det du skriver innebär. Du kanske inte menar det så, men det är så du skriver.

I det du kopierar in skriver du ju ordagrant att "om det är så... och avslutar med att "det då är förståligt att folk blir irriterade". Artikeln handlar om näthat. Det är vad som diskuteras här.

* "Irriterade"? Så näthat är "irriterade"? Jag skulle aldrig förringa någons upplevelse av näthat på det sättet.
* Sedan tycker du att det är förståligt att folk blir "irriterade".

Jag har inte mer att tillägga. Du kopierar in precis det jag finner häpnadsväckande och ser nog inte vad det du skriver innebär. Du kanske inte menar det så, men det är så du skriver.

Jag skrev om hemsidan beskriver verksamheten på samma sätt som artikeln kan jag förstå att viss irritation uppstått. Dock ej näthatet. Näthat är aldrig ok. Är det någon som tycker att hennes hästar far illa så får de anmäla det till lämplig instans och ge fan i att näthata.

Näthat är verkligen fruktansvärt och kan ge så stora konsekvenser. Det är aldrig någonsin okej under inga omständigheter.

Det här företaget har granskats av djurskyddsmindegheterna efter anmälningar enligt artikeln och fått bra omdömen. Det räcker för mig tror att hästarna har det bra där.
Vad är det för typ av näthat som de har varit utsatta för då? Du verkar ju vara insatt.

Jag tolkar inte "Hästarna skos inte, i stället sköter man flitigt deras hovar." som ett ställningstagande mot skodda hästar per se. Jag tolkar det som att hästarna skos inte, utan istället sköter man regelbundet om deras hovar (för att inte antyda att hästarna skos inte som att hästarnas hovvård negligeras).

Men vänta nu.

Artikeln handlar om någon som upplever näthat. Diskussionen här driver mot att "det är bättre att vara ödmjuk" (ursäkta det som upplevs som näthat och flytta skuld till den som uttalar sig). Det kan ju också tänkas vara så att språk och journalistik (som vanligt) gör uttalandet till något som kanske inte var det ursprungliga uttalandet eller meningen av det.

Men det behöver ingen ta hänsyn till, utan nu handlar det om ödmjukhet om en vill få fortsätta sin verksamhet i fred, utan näthat.

OK. Jag behåller nog min ursprungliga åsikt. Jag finner inget som helst skäl att tvivla på att Essie upplever problem. Särskilt inte efter att ha läst den här tråden. Jag känner heller absolut NOLL (zero) behov av att försöka mansplaina upplevelsen genom att hitta skuld hos Essie genom hur saker uttalas och tolkas.

För mig är nästa steg att börja diskutera hur hon är klädd...

Jag instämmer verkligen. Jag har ingen aning om hur hon håller sina hästar men att illvilligt tolka texten som flertalet i den här tråden gjort är skrämmande. Just för att det går alldeles utmärkt att tolka texten på ett helt annat sätt om en har lite hum om språk.

Men ja, diskussionen fungerar alltför utmärkt som en illustration av hur näthat fungerar. Och en rejäl brist i skolans språkundervisning.

Jag instämmer verkligen. Jag har ingen aning om hur hon håller sina hästar men att illvilligt tolka texten som flertalet i den här tråden gjort är skrämmande. Just för att det går alldeles utmärkt att tolka texten på ett helt annat sätt om en har lite hum om språk.

Men ja, diskussionen fungerar alltför utmärkt som en illustration av hur näthat fungerar. Och en rejäl brist i skolans språkundervisning.

Även utan språket, jag kan absolut ingenting om finska eller finlandssvenska men tycker ändå tolkningarna av artikeln är rätt brutala sett till vad som faktiskt står i texten...

Jag tolkar inte "Hästarna skos inte, i stället sköter man flitigt deras hovar." som ett ställningstagande mot skodda hästar per se. Jag tolkar det som att hästarna skos inte, utan istället sköter man regelbundet om deras hovar (för att inte antyda att hästarna skos inte som att hästarnas hovvård negligeras).
Skrivet av en journalist som red på typ skansen en gång när h*n var 5 år gammal. Inse att journalister kläcker ur sig diverse rätt korkade saker helt enkelt för att de inte kan något om saken. Jag minns med fasa vad en journalist skrev att jag sagt efter en mindre lyckad kemisk reaktion som skedde på jobbet för många många år sedan. Likheten mellan det jag sa och det som skrevs var obefintlig och hade någon som kunde kemi läst det så hade de definitivt reagerat rejält eftersom alltsammans var totalfel.
Att anklaga den intervjuade för mindre lämpliga ordval i en artikel är faktiskt bara elakt och ingenting annat

Om du kallar detta näthat så har du mycket låg tolerans för olika åsikter. Det är också brist på respekt för de som verkligen utsätts.

Jag tycker ju inte att ha barfota hästar är så märkligt längre att man måste skriva på det sättet. Jag tolkar det som ett ställningstagande mot att sko hästar. Så ovanligt är det inte att hästar är barfota!

Jag kikade in.på hennes verksamhets fb sida. Verkar vara jättetrevlig anläggning och utbildning på nybörjarnivå och med läger för barn.
Tror inte hennes hästar går något avancerat utan det är som sagt mest nybörjare och även funktionshindrade som går där.

Hästarna är av olika ponny- och kallblodstyper.

Tror dom mår utmärkt utan skor, utan bett, på lösdrift osv...

Kan inte se att hon lägger någon tid på att fördöma traditionell hästhantering eller ridning mer utöver händelser som.vi alla har reagerat på (os 5 kampen typ)

Kanske hon varit naiv och skrivit nån gång att "detta är det mest naturliga, alla hästar....." och då får man såklart mothugg.

Men glöm inte att 2 av 3 (var det?) Svenska OS-hästar i hoppning, tävlade barfota?

(Ja, jag vet med att det är individuell hovkvalitet på varenda häst)

Men ändå :)

Om du kallar detta näthat så har du mycket låg tolerans för olika åsikter. Det är också brist på respekt för de som verkligen utsätts.

Jag trodde vi pratade om det näthat som tråden handlar om. D v s det näthat som Essi utsatts för. Och om det vet jag inget, men utgår från att hon upplever det så, eftersom artikeln bygger på just: näthat mot Essi.

Jag trodde vi pratade om det näthat som tråden handlar om. D v s det näthat som Essi utsatts för. Och om det vet jag inget, men utgår från att hon upplever det så, eftersom artikeln bygger på just: näthat mot Essi.

??

Det här inlägget svarar jag på, särskilt det fetade, så vitt jag kan se så syftar @athena_arabians på denna diskussionen så om du har anmärkning på att diskutera vad som diskuteras här kanske du inte ska citera mitt inlägg utan det som föranleder min kommentar.

Jag kikade in.på hennes verksamhets fb sida. Verkar vara jättetrevlig anläggning och utbildning på nybörjarnivå och med läger för barn.
Tror inte hennes hästar går något avancerat utan det är som sagt mest nybörjare och även funktionshindrade som går där.

Hästarna är av olika ponny- och kallblodstyper.

Tror dom mår utmärkt utan skor, utan bett, på lösdrift osv...

Kan inte se att hon lägger någon tid på att fördöma traditionell hästhantering eller ridning mer utöver händelser som.vi alla har reagerat på (os 5 kampen typ)

Kanske hon varit naiv och skrivit nån gång att "detta är det mest naturliga, alla hästar....." och då får man såklart mothugg.

Men glöm inte att 2 av 3 (var det?) Svenska OS-hästar i hoppning, tävlade barfota?

(Ja, jag vet med att det är individuell hovkvalitet på varenda häst)

Men ändå :)

Ja, 2 av 3 hästar var barfota. Men vi får inte glömma att dessa två hästar är ovärderliga och sköts om av proffs inom alla områden och med budget som en vanlig hästägare inte har råd med. De rids på fibersand som är mjukt och sliter mycket lite på hovarna. Går inte att jämföra med en vanlig häst som rids på asfalt och grusvägar förutom ridhus och skogsstigar. Jag kan lova att deras hovar får mer behandling än bara verkning. Jag läste en artikel om hur man sköter barfotahästar på den nivån och det finns material man kan sätta på hovens undersida om de slits för mycket. Jag ska se om jag kan hitta den. Jag läste den precis efter att de tagit OS-guldet. Mycket intressant artikel!

Sen säger jag inte att andra hästar som inte får den omskötseln av hovarna inte kan gå barfota. Jag vet flera hobbyhästar som går barfota och som mår alldeles utmärkt så!

??

Det här inlägget svarar jag på, särskilt det fetade, så vitt jag kan se så syftar @athena_arabians på denna diskussionen så om du har anmärkning på att diskutera vad som diskuteras här kanske du inte ska citera mitt inlägg utan det som föranleder min kommentar.

Jag tolkar inte alls AA´s inlägg att hon anser tråden innehålla näthat. Men även jag har så himla lätt att förstå att näthat ligger väldigt nära, när det är så lätt att utifrån en tråd om näthat börja dra upp så enkla saker som hur journalisten formulerat sig i sin artikel för att ursäkta artikelns sakfråga med att det behövs ödmjukhet för att inte irritera och uppröra.

Och då är det alltså inte själva sakfrågan, hur hästarna sköts och därefter näthatet. Utan en tråd om näthatet i sig.

Jag har absolut inte heller svårt att förstå att med den här mentaliteten som visas i tråden, är det väldigt lätt att driva vidare mot näthat (om så tolereras). Inte att tråden uttrycker näthat. Men åsikterna om att Essi upplever näthat, kontras med att det krävs ödmjukhet för att inte riskera kritik (=näthat).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blir nog ridning för mig i höst trots allt! :) Jag blev tillsist kontaktad av en av ridskolorna som jag stod i kö till. Nu är det...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka