Hej "Mirjada".
Jo, jag blev väldigt glad då jag läste dina inlägg.
Jag försöker också rida/tänka på ett sätt som jag tror liknar ditt.
Dvs som jag uppfattade det att rida utan dominans, skänklar och drivning enligt det "vanliga" sättet. Det kräver fri vilja och samarbete.
Det senaste året har jag försökt utveckla detta djupare, men har då och då tvivlat och även ramlat tillbaka till gammalt tänkande och sätt att rida, framförallt har det varit svårt då jag ridit för tränare med dominanstänkande och även då jag haft vissa åskådare som påverkat mig åt det hållet (dominans) och då hamnar vi en slags ingenmansland där vi båda blir förvirrade och vilsna.
Men vi börjar hitta mer och mer rätt.
Mycket tack vare en fantastiskt tjej som heter Emelie, utan henne vet jag inte om jag hittat rätt, (kanske därför att jag har hela min kropps styrka?). Senast i helgen hade jag ett underbart ridpass där allt skedde av fri vilja och där hästen gick i hygglig form och där både våra kroppar och tankar samarbetade. En underbar känsla, speciellt eftersom jag vet att det skedde helt med hästens fria vilja.
Skänklarna/benen använder jag ibland, men mest som stöd, psykologiskt stöd, och inte speciellt ofta. Det räcker ofta att förmedla informationen via ryggraden, kanske blunda ibland och känna efter.
Men vi har långt kvar att gå fortfarande, och ännu går det krokigt fram när jag kommer på avvägar. Det är svårt att bryta mot det som "alla" eller åtminstone de flesta anser är det rätta. Sedan är det olika med olika hästar. Med min ena häst som påverkas så totalt av mig så räcker det att jag ska vara det allra minsta ur obalans för att han ska bli det också. Jag måste alltså hålla mig harmonisk, balanserad förutom att jag måste centrera mig, andas rätt, vara avslappnad och hålla mig själv fokuserad och koncentrerad för att det ska fungera. Min andra häst är inte lika mycket i "symbios" med mig utan har en större integritet och är därför "lättare" därför att han inte störs lika mycket av mig, där brukar det räcka att jag hanterar min kropp, avslappningen och mitt fokus, han behöver inte "hela mig" för att allt ska fungera om du förstår vad jag menar.
En sak som är intressant med det hela är att när man börjar viska så blir nästan vilken häst som helst mycket uppmärksam och intresserad. Jag upplever att det är en absolut förutsättning att jag själv kan hålla mig balanserad, centrerad, fokuserad och avslappnad och i jämvikt (
vilket för mig är svårt!!) för att hästen ska kunna vara detsamma samt i fin form, åtminstone om det ska ske utan tvång. Med tvång/dominans/hårdhet och "traditionell drivning" kan man också komma långt men för mig försvinner hela glädjen, kanske för att jag känner hur den äkta och sanna glädjen då sakta rinner ur hästarna. Känslan och glädjen måste ju ändå vara det viktigaste. Jag tror man måste släppa på prestigen. Sen visst, för vissa kanske det är viktigast att snabbt få hästen att prestera något. För mig är det viktigast HUR det sker. Jag är helt övertygad på att det andra kommer liksom på köpet. Sen kanske det iallafall inte alltid blir bra, men det är ju en helt annan sak...