"Jag har hållit på med hästar i 50 år..."

Det är väl snarast att vi har generationen hästtjejer som är barn till förra generationen och som får mycket serverat. För så red man på ridskolan eller grannens ponny (2 mil med cykel) nu rider man den egna ponnyn som f.d hästtjejen (numera vuxen) sköter markservicen för. En del har dessutom flyttat till en hästgård och barnen får en ponny men missar kamratgänget på ridskolan.

Aldrig förr har väl föräldrarna varit så engagerade i sina telningars fritid. Problemet att få ihop folk till arrangemang beror snarare på att folk förväntas engagera sig på för många platser och att kraven på föräldrarengagemang ökat.

Fast jag menade att de vuxna inte engagerar sig i sina egna hobbies på samma sätt, och därmed inte lär ut den typ av engagemang till barnen. Tillexempel att brinna för flugfiske, spendera sin fritid med att fiska eller tillverka flugor, ser på fiske på TV, försöker alltid locka med sig familjen med ut och fiska. Jag menar däremot inte att den vuxna ska försöka överföra hobbien till barnet genom att köpa svindyra barnfiskespön och börja skjutsa runt hen på fisketävlingar. Att servera allt på silverfat är en helt annan sak och lär inte barnen ett dyft om engagemang. Att göra sina barn till sin hobby - jag blir arg bara jag tänker på det.
 
Jag sticker ut hakan här, det finns säkerligen lika många engagerade hästtjejer idag i absoluta tal, kanske till och med fler. Det som har ändrats är tillgängligheten, och även halvengagerade har och folk som rider för för motionens skull har tillkommit eller snarare utökats dramatiskt. Eliten i Sverige har idag en helt annan bredd än för 30 år sedan och det finns även mer pengar i sporten. Ridsport börjar dessutom så smått få utrymme i media vilket lär locka annat än småtjejer som älskar hästar.

Fast i just ft så är det tvärtom, bredden har minskat
 
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar med att eliten har större bredd.
Jag kanske är trög.. Men kan du förklara?

Ridsport i stort har större bredd än när jag var liten (långt mer än 10 år sedan) och det på alla nivåer, åtminstone som jag minns den, fler är ute på internationella tävlingar, fler rider, fler grenar (islandshäst och voltige till exempel) osv. Sedan har givetvis framgångarna även fluktuerat från år till år och varierat inom olika grenar.
 
Ridsport i stort har större bredd än när jag var liten (långt mer än 10 år sedan) och det på alla nivåer, åtminstone som jag minns den, fler är ute på internationella tävlingar, fler rider, fler grenar (islandshäst och voltige till exempel) osv. Sedan har givetvis framgångarna även fluktuerat från år till år och varierat inom olika grenar.

Ok.

Fast jag tycker det är mer valfrihet sas absolut. Det har blivit vanligare med grenar/inriktningar som förr var ovanliga i Sverige. Och visst är det fler som tävlar internationellt. Men det anser jag vara pga att man satsat på just smalhet. Man har satsat på en enda grej för att elitsatsa där.
Och alltså har man som person inte samma bredd i sin kunskap.

Det pratas som sagt rätt mycket om det bland tränare, veterinärer, hovisar etc.

Det är rätt skrämmande då man hör folk som tävlar internationell GP bli förvånade över basic hästkunskap som "de flesta gamla gubbarna" kunde förr.
Jag trodde i min enfald att såna människor alltid kunde mer. Numer har jag fattat att det inte är så alltid.
Givetvis finns det fortfarande en massa GP-ryttare som har gedigen hästkunskap och verkligen "förstår" häst.
Men det är skrämmande många som visserligen kan rida bra men inte förstår djuren. Och då kan man ju förstå hur det ser ut "längre ner" där folk inte heller kan rida så bra eller satts i de situationer som proffsen ändå gör iom tävlingssammanhang etc.
 
Däremot tror jag att man kanske lägger lite väl mycket energi på duttande och lite för lite på att förstå djuren. Och det gör man bäst genom kunnigt folk på plats, som kan guida en i exakt timeing.
Det ger inga böcker, nätet etc..
Håller med om första delen i stycket ovan. Men förakta inte 'boklig' kunskap. Visst är det bra med handfast guidning/hjälp. Men det finns inte tillräckligt många som är tillräckligt utbildade så att det räcker till för alla. Vi hade inte haft den standard vi har/kommit så långt i vår utveckling utan möjligheten att utbyta kunskap och erfarenhet via det skrivna ordet. Idag kan vi dessutom via bilder och film på internet få ännu mer information. Oavsett om utlärningen sker på plats, via böcker eller internet är valet av läraren väldigt viktigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp