"Jag har hållit på med hästar i 50 år..."

Det är nog väldigt svårt att lösa.

Jag stod på ett ställe där ägarna typ gick på strömsholm på 70-talet så de visste ju hur saker skulle vara.

Ex, man "november-avmaskade" alla hästarna m samma preparat i nov. för så gör man... Inga träckprov någonsin.... Ingen uppföljning med en avmaskning t beroende på preparatets verkningstid.

När jag flyttade dit drog jag ut m kärran i vinterhagen och började mocka. Fel, fel. För gödselcontainerns innehåll skulle dom ändå sprida ut på sommarbetet....

Och man fick ju välja vilken sida man ville leda sin häst på men vänster sida var ju RÄTT sida....

Mm....

Här handlade det dock inte om sårade känslor.
Kan säga att alla andades lite lättare när de var bortresta.

Det är värre när det är stallägare som är så här.. Varför det är så otroligt viktigt att ta reda på hur de tänker och sköter om stallet innan man flyttar in

Angående avmaskning.. om alla veterinärer skulle hålla sig till reglerna att INTE skriva ut avmaskningsmedel om du inte kan uppvisa ett träckprov att hästen har mask så skulle detta problem inte finnas!

Men veterinärer skiter i detta och fortsätter att skriva ut medel utan maskkoll.... förjäkligt!
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?

Seriöst så tror jag inte sorten folk som argumenterar x antal år de hållt på med hästar som argument för det de gör, eller som argument för vad det vill driva igenom att andra ska göra, är några som går att argumentera med särskilt mycket.
De folk jag respekterar mest är de som aldrig ngnsin nämner hur stor erfarenhet de har eller hur länge de hållt på eller öht använder såna andemeningar öht för att få som de vill eller poängtera ngt. Jag vet inga hästmänniskor som verkligen kan ngt, som argumenterar så eller känner behov eller ens tänker tanken att använda det som argument faktiskt.

är väldigt glad att jag tydligen känner så otroligt mycket vettigt folk. genom alla mina (vågar inte nämna siffran nu) år i hästvärlden ;)

Skämt åsido så givetvis känner jag igen ditt problem, fast då handlar det inte om åren i sig utan om folk som inte riktigt fungerar socialt utan att hävda sig via att påpeka sin superioritet på olika sätt. Ett medel är att nämna x antal år de hållt på för att tydligen därigenom försöka skapa legitimitet. Men det finns väldigt många fler sätt som är lika "bra" enligt de som använder sätten. Har nog sett det mesta, inkl argument som "min häst är en tävlingshäst den tävlar LB hoppning" som argument till varför man vet saker till exempel. Där handlar det sällan om ngn som argumenterar hur många år den hållt på med häst i sak, men fenomenet är ändå exakt det samma.

Sen vad andra tycker om det eller hur respektabelt det bedöms vara är ju en annan sak ;)
 
Senast ändrad:
Det kommer förmodligen inte gå. Det är bara att bita ihop och vara så hård du kan mot dennes agerande. Jag var med om en som "hållit på med hästar i x år och hade varit med om x och x", även en tidigare granne som "sett och varit med om allt", denne gick heller inte att argumentera med. Bara att släppa det då man talar för döva öron. Man tröttnar så hårt. Försök sluta att lyssna på det örat så länge det inte är något du måste säga ifrån om och bit ifrån med "ja men så får du inte göra med min häst" om personen har något att tycka.
 
Har nog sett det mesta, inkl argument som "min häst är en tävlingshäst den tävlar LB hoppning" som argument till varför man vet saker till exempel.

Såna där människor är ju för underbara, skapar också oftast en hetsig stämning utav den allra lugnaste diskussionen.
Ett liknande argument jag själv varit med om för länge sedan är när en hästägare, så fort denne fick chansen ifall det pratades om tävling eller träning, ljudligt frontade med att hästen var en "välmeriterad tävlingshäst med flertalet rosetter på väggarna så därför är då ägarens träning/ridning/kunskap det enda rätta" när hästen i själva verket endast gått några små klubbtävlingar där alla fått rosett.
Det är liksom inte ens någon idé att försöka diskutera på en vettig nivå med dessa personer som alltid måste hävda sig bland andra, så oftast blir det tyvärr att man bara håller med eller håller tyst.. väldigt tråkigt faktiskt då det kan förstöra stämningen i stallen totalt.
 
Största problemet är att han inte bara tycker saker - utan även agerar, trots mina protester och det krävs alltid mååååånga samtal med vass ton om varför min häst ska skötas si eller så. ....
:)

Den meningen fick jag en eventuell lösning.

Säg. " sluta ge min häst äpplen. " Inget mer utom möjligen ordet sluta. Var tydlig i uttalandet av sluta, uttalas med emfas.

ordet sluta är lösningen. Inget mer. Testa iallafall. Har varit förvånande effektivt för mig någon gång jag lyckats med det.
 
Men ni tror seriöst att ni inte själva kommer bli såna när ni hållit på med hästar i 50 år?

Säg att vetenskapen om många år kommer på att just 3 kg äpplen är det absolut bästa för hästars hälsa. Kommer ni att börja med det då? Trots era erfarenheter som säger att hästar får sprutdiaré av det?
 
Ibland kan det vara bättre att ställa frågor än "ge order".
Fråga personen "min häst har fått allvarliga magproblem på senare tid och jag har behövt kontakta veterinären. Vad tror du det beror på?"
och verka uppriktigt nyfiken.

ställ frågor som får personen att - förhoppningsvis- börja tänka.
Envisa gamla tjurskallar erkänner aldrig att de har fel- men kanske kan de inse (iaf för sig själva..) att de trots allt har det sen lämna dig och din häst ifred...
Luddigt inlägg men vet inte hur jag ska förklara bättre...

Sen tror jag också att även vi kommer att använda argumentet "jag har minsann..." som argument när vi blir sårade och ifrågasatta i vår hästhållning tex.
 
Men ni tror seriöst att ni inte själva kommer bli såna när ni hållit på med hästar i 50 år?

Säg att vetenskapen om många år kommer på att just 3 kg äpplen är det absolut bästa för hästars hälsa. Kommer ni att börja med det då? Trots era erfarenheter som säger att hästar får sprutdiaré av det?

Seriöst, så tro (hoppas) jag att jag alltid kan lära om och lära nytt
Det vore hemskt att totalt stagnera och allt göra som man alltid gjort... bara för att....
Jag kan läsa i en tråd här på Buke och känna att andra har helt andra erfarenheter än jag. Det kan få mig att tänka om

Varför ska man annars ens läsa om vad andra tycker och tänker andras erfarenhet och kunskap?
Om man nu ändå alltid tycker man har rätt själv?
 
Men ni tror seriöst att ni inte själva kommer bli såna när ni hållit på med hästar i 50 år?

Säg att vetenskapen om många år kommer på att just 3 kg äpplen är det absolut bästa för hästars hälsa. Kommer ni att börja med det då? Trots era erfarenheter som säger att hästar får sprutdiaré av det?

Nu är det attityden som är problemet inte antalet år, det kunde säkert lika gärna stått 10 år. Kunniga människor motiverar sällan eller aldrig med antal år utan med varför något är bättre.
 
Ibland kan det vara bättre att ställa frågor än "ge order".
Fråga personen "min häst har fått allvarliga magproblem på senare tid och jag har behövt kontakta veterinären. Vad tror du det beror på?"
och verka uppriktigt nyfiken.

ställ frågor som får personen att - förhoppningsvis- börja tänka.
Envisa gamla tjurskallar erkänner aldrig att de har fel- men kanske kan de inse (iaf för sig själva..) att de trots allt har det sen lämna dig och din häst ifred...
Luddigt inlägg men vet inte hur jag ska förklara bättre...

Sen tror jag också att även vi kommer att använda argumentet "jag har minsann..." som argument när vi blir sårade och ifrågasatta i vår hästhållning tex.


Men det har ju ts försökt med. Testa att ge ut mindre information. Jag håller på mitt " sluta. Lycka till.
 
Men ni tror seriöst att ni inte själva kommer bli såna när ni hållit på med hästar i 50 år?

Säg att vetenskapen om många år kommer på att just 3 kg äpplen är det absolut bästa för hästars hälsa. Kommer ni att börja med det då? Trots era erfarenheter som säger att hästar får sprutdiaré av det?
Nej, jag är bra på att ta till mig ny kunskap och idéer och har inga problem att ändra min ståndpunkt.

Ett exempel: min häst går på ett antal olika bett, tidigare ofta på tvådelat, tyckte hon blev så känslig och fin på det. Men det har ju kommit forskning om att det kan vara ett dålig val och ge munskador. Sen verkar det finnas olika uppgifter om hur dålig det är, men jag inser ju att det finns en risk att min skrutta faktiskt får ont av det och det är därför hon blir så känslig på det. Jag skrotade därför mina tvådelade.
 
Men det har ju ts försökt med. Testa att ge ut mindre information. Jag håller på mitt " sluta. Lycka till.
Just det, att bara säga sluta, har jag inte testat och jag tror det kan vara en väg att gå.

Känns också som något som inte tar lika mycket kraft ich energi.
 
Just det, att bara säga sluta, har jag inte testat och jag tror det kan vara en väg att gå.

Känns också som något som inte tar lika mycket kraft ich energi.
Jepp, förvånansvärt effektivt när jag lyckats med det. Mycket mindre energikrävande. Har man fått igenom effekten en gång så kan man behöva återupprepa den men det är som när man lär en häst, inga större Skillnad till slut fungerar det med ett enkelt sluta- kommando.
 
Men ni tror seriöst att ni inte själva kommer bli såna när ni hållit på med hästar i 50 år?

Säg att vetenskapen om många år kommer på att just 3 kg äpplen är det absolut bästa för hästars hälsa. Kommer ni att börja med det då? Trots era erfarenheter som säger att hästar får sprutdiaré av det?

@vackerdag ja faktiskt helt seriöst kan jag garantera att jag inte kommer bli sån den dagen jag hållt på med hästar i 50 år. Eller 40. Jag blev det inte heller när jag hade hållt på i 20 eller 30 år.
Det är ju en viss typ av personlighet som motiverar sig på det sättet som beskrivs i tråden, antalet år har inget med saken att göra i sig över huvud taget i min erfarenhet. Långt därifrån.

ang. sista paragrafen så utan ditt exakta exempel så ja - det finns otaliga exempel som verkligen är fakta som händer ur forskningsaspekt genom åren och händer konstant. Tex att vitlök i mineraler är skadligt för hästar, att krubbbitarrem på hästar inte är särskilt bra, osv osv. Jag skulle aldrig få för mig att inte lyssna på sånt, trots alla de år jag haft hästar och allt jag känner att jag vet osv. Det är liksom det som är poängen med inläggen flera gjort - normalt sunda personer rent generellt när det gäller hästar, upptäcker ofta att ju längre de håller på, desto mer uppenbart blir det att man aldrig är fulllärd. De mest erfarna personer jag känner och känt genom åren, är just därför faktiskt de mest lyhörda för att allt sällan är en allsanning och ingen är fulllärd. Snarare tvärtom - ju mer och längre man håller på, desto mer inser man hur mkt det finns att ständigt lära.

men du pratar om en annan typ av folk som sagt, och då är x antal år inte grejen i sak i sammanhanget över huvud taget.
 
Såna där människor är ju för underbara, skapar också oftast en hetsig stämning utav den allra lugnaste diskussionen.
Ett liknande argument jag själv varit med om för länge sedan är när en hästägare, så fort denne fick chansen ifall det pratades om tävling eller träning, ljudligt frontade med att hästen var en "välmeriterad tävlingshäst med flertalet rosetter på väggarna så därför är då ägarens träning/ridning/kunskap det enda rätta" när hästen i själva verket endast gått några små klubbtävlingar där alla fått rosett.
Det är liksom inte ens någon idé att försöka diskutera på en vettig nivå med dessa personer som alltid måste hävda sig bland andra, så oftast blir det tyvärr att man bara håller med eller håller tyst.. väldigt tråkigt faktiskt då det kan förstöra stämningen i stallen totalt.

Fast nja, att det skulle skapa ngn hetsig stämning eller diskussion osv känner jag inte vid öht, jag konstaterar bara att såna människor finns, enligt tråden. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att ens addressera eller gå i in diskussion med en sån människa i vardagen i stallet. men om jag hade varit samma typ av karaktär som persontypen vi pratar om nu, så ja då hade det väl blivit livat, kanske det du menar - två av samma "jag har hållt på med hästar i xx år" som möts och ska diskutera. Men dem överlåter jag nog åt sig själva som sagt, det är inget jag själv ngnsin beblandar mig med.
 
Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?

Man flyttar helst.

Är det stallägaren? Isf kommer denne högst troligt inte sluta.

Jag har haft en stallägare precis så .."jag har hållt på med hästar i 30 år och det stämmer inte/har alltid gått bra/tror inte på det/har alltid funkat.."

Sån attityd är livsfarlig.
Det kan ju gå riktigt illa om någon hittar på att bestämma över hur andras hästar ska skötas och personen inte har riktigt koll.
 
@Dandylinn men inte sjutton flyttar man för att ngn i stallet har ngn sån attityd öht, bara en individ i sig, om allt annat är bra? Det tycker jag låter superkonstigt att man skulle flytta pga det? varför? det är ju bara att ignorera eller markera att man inte uppskattar råden så är det klart sen?

ngn stallägare är ju en annan sak, men tack och lov har jag aldrig utsatts för såna stallägare öht genom alla mina xx år (haha) som skulle driva stall och ha synpunkter på hur deras inackar ska göra med de argumenten som diskuteras här.

Gud vad glad jag är när jag läser tråden att jag trots alla år som sagt, aldrig ngnsin behövt bli färgad av att det som redovisas här skulle vara ngt jätteproblem eller generellt problem över lag....... faktiskt :) Fast jag tror inte jag har vunnit på lotto öht, jag tror snarare det är mer undantag det som skrivs i tråden. Men så är det nog ofta, man hör aldrig om det som funkar, bara om det som inte gör det, på sociala media ofta.....
 
@Dandylinn men inte sjutton flyttar man för att ngn i stallet har ngn sån attityd öht, bara en individ i sig, om allt annat är bra? Det tycker jag låter superkonstigt att man skulle flytta pga det? varför? det är ju bara att ignorera eller markera att man inte uppskattar råden så är det klart sen?

ngn stallägare är ju en annan sak, men tack och lov har jag aldrig utsatts för såna stallägare öht genom alla mina xx år (haha) som skulle driva stall och ha synpunkter på hur deras inackar ska göra med de argumenten som diskuteras här.

Gud vad glad jag är när jag läser tråden att jag trots alla år som sagt, aldrig ngnsin behövt bli färgad av att det som redovisas här skulle vara ngt jätteproblem eller generellt problem över lag....... faktiskt :) Fast jag tror inte jag har vunnit på lotto öht, jag tror snarare det är mer undantag det som skrivs i tråden. Men så är det nog ofta, man hör aldrig om det som funkar, bara om det som inte gör det, på sociala media ofta.....

Om någon i stallet skulle vara så och inte kunde "ge fasen" i min häst trots tillsägelse så jo nog hade jag övervägt flytt, om denne inte åkt ut först. För att det ens ska ske, måste det innebära även att stallägare/chef inte är så brydd i att sätta regler eller gränser..tex kicka ut den eller de som inte begriper sig på att man inte gör så

Är stallägaren så hade jag verkligen inte stått kvar.

(jag har inte fått uppfattning om vem som gör detta i tråden, om det är en hyresgäst eller stallägare)

Jag vill lita på de i stallomgivningen där jag har min häst iom att jag inte är där hela tiden och vill känna mig safe/att människorna har rätt inställning och rätt kunskap. Vill inte heller sitta hemma med konstant oro eller göra någon slags planering över att vara i stallet då denne person är där för att övervaka..nej det skulle ta alldeles för mycket energi
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp