"Jag har hållit på med hästar i 50 år..."

Om någon i stallet skulle vara så och inte kunde "ge fasen" i min häst trots tillsägelse så jo nog hade jag övervägt flytt, om denne inte åkt ut först. För att det ens ska ske, måste det innebära även att stallägare/chef inte är så brydd i att sätta regler eller gränser..tex kicka ut den eller de som inte begriper sig på att man inte gör så

Är stallägaren så hade jag verkligen inte stått kvar.

(jag har inte fått uppfattning om vem som gör detta i tråden, om det är en hyresgäst eller stallägare)

Jag vill lita på de i stallomgivningen där jag har min häst iom att jag inte är där hela tiden och vill känna mig safe/att människorna har rätt inställning och rätt kunskap. Vill inte heller sitta hemma med konstant oro eller göra någon slags planering över att vara i stallet då denne person är där för att övervaka..nej det skulle ta alldeles för mycket energi

ja verkligen det låter sjukt jobbigt om ngn stallägare skulle vara sån framför allt. Har som sagt aldrig utsatts trots alla gamla år och oavsett att jag stått inte på samma ställe långt därifrån. Inkl varit stallchef själv i många långa år. För mig är scenariot helt främmande om det handlar om ngn stallägare men som sagt: man hör bara på sociala media om problem oftast, inte sånt som fungerar.

ang. andra inackar i stallet om det är ngn enstaka besserwisser så som sagt sen tidigare: aldrig hade jag flyttat pga en sån???? det känns jättekonstigt att bli så påverkad att man då behöver flytta, såvida personen inte typ löper amok och är etablerad psykopat? Känns inte som det är så troligt utan då räcker det ju som flera sagt i tråden att man får markera och sen är det bra med det. Om personen inkräktar på ens hästskötsel ändå får man markera lite tydligare en gång till? Jag har nog aldrig varit med om att ngn där hästägaren sagt ifrån tydligt, att ngn öht inte respekterar det? Fast iof. verkar jag ha sluppit psykopater rent allmänt oavsett genom alla år ;)
 
Fast nja, att det skulle skapa ngn hetsig stämning eller diskussion osv känner jag inte vid öht, jag konstaterar bara att såna människor finns, enligt tråden. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att ens addressera eller gå i in diskussion med en sån människa i vardagen i stallet. men om jag hade varit samma typ av karaktär som persontypen vi pratar om nu, så ja då hade det väl blivit livat, kanske det du menar - två av samma "jag har hållt på med hästar i xx år" som möts och ska diskutera. Men dem överlåter jag nog åt sig själva som sagt, det är inget jag själv ngnsin beblandar mig med.

Det är så jag menar, när två personer av samma kaliber ryker ihop så fortsätter det ofta med hetsiga diskussioner om det mesta och går sen vidare till allmänt skitsnack bakom ryggen om den andra personen-vilket då kan förstöra stämningen i ett helt stall.
Men det är självklart endast min egen erfarenhet och alla uppfattar inte alla situationer lika.
 
@mackan
Jag drabbades av precis just det, en av de andra inackorderade fick mig att flytta.
Det var en sån där "jag har hållt på spå länge", "det har alltid funkat!", "jag vet nog bättre".
Allt funkade jättebra i något år sen brakade helvetet lös. Jag vet att jag är en besserwisser, och det säger jag till folk. Men jag vet också att jag har vetenskapligt stöd för det jag säger. Inte för att den här personen bryr sej om vetenskap (tror att allt sker i labb av folk i vita rockar, utan praktisk erfarenhet)..
Det var några hästar i stallet som blev dåliga i magen. Personen i fråga hojtade att alla skulle ge a-fil. Filen förvarades i stallet, ca 15 plusgrader.. Luktade ju gott och hästarna blev bra. Eller?
Jag tyckte att vi kanske skulle se över rutinerna och ta reda på varför flera av hästarna var dåliga. De enda som var bra var mina ute på lösdriften.. Men icke, det var bara att ge fil så blir de bra..
Visade sig att det berodde på att vattenhinkarna inte gjordes rent (det började lukta surt i hela stallet). Så långt tog erfarenheten oss.

I den andan fortsatte det ett tag, sedan började allt skyllas på mig. Allt! Men ingen kunde säga vad det var jag gjort.. Jag sa flera gånger att jag inte ville bli inblandad, ändå hamnade jag i mitten.
Förstod ju var det kom ifrån och flyttade ut illa kvickt. Hade säkert gått att lösa men när det börjar gå åt det hållet vill inte jag vara med mer.

Första gången jag flyttat på grund av osämja med inackordering! Det kändes så bra att komma därifrån.
 
Handen på hjärtat så var hästkunskapen betydligt högre förr än idag....

Menar du verkligen det?
Idag, i detta informationssamhälle så kan vem som helst söka information var/ när/ hur om precis allt om allt om man vill

Jag tror många har en romantisk bild av hur det va "förr"
-att då fanns det kloka hästmänniskor som kunde allt-

Många gånger tror jag dom hade fel och många hästar hade det inte särskilt bra, men det är inte dom fallen människor vill minnas
 
Menar du verkligen det?
Idag, i detta informationssamhälle så kan vem som helst söka information var/ när/ hur om precis allt om allt om man vill

Jag tror många har en romantisk bild av hur det va "förr"
-att då fanns det kloka hästmänniskor som kunde allt-

Många gånger tror jag dom hade fel och många hästar hade det inte särskilt bra, men det är inte dom fallen människor vill minnas

Nej jag är fullt allvarlig med det. Idag kan man långt ifrån häst på samma sätt som förr.

Detta har några av de allra bästa tränarna tom skrivit om dvs Kyra Kyrklund, Jan Jönsson och Maria Gretzer. Idag har man hästkunskap på landslagslägren för juniorer och unga ryttare och det säger väl i princip allt.

Personligen ser jag betydligt fler hästar som far illa idag än förr
 
Nej jag är fullt allvarlig med det. Idag kan man långt ifrån häst på samma sätt som förr.

Detta har några av de allra bästa tränarna tom skrivit om dvs Kyra Kyrklund, Jan Jönsson och Maria Gretzer. Idag har man hästkunskap på landslagslägren för juniorer och unga ryttare och det säger väl i princip allt.

Personligen ser jag betydligt fler hästar som far illa idag än förr
Hästkunskap borde vara det man får lära sig först
Konstigt att det finns så lite intresse bland unga att söka kunskap och lära sig basic om hästen dom rider...
Är ungarna bortskämda och vill bara göra det dom tycker är kul?

Kanske det borde införas 'grönt kort' på hästhållning innan får köpa eller handha häst

Väldigt tråkigt om utvecklingen går åt fel håll
Är hästar idag för billiga, (nästan) alla har råd att skaffa/byta häst?

Ändå, förr tror jag många piskade hästen till lydnad, idag lockar och motiverar vi hästar att lyda
Det accepteras inte om någon spöar upp sin häst idag då blir det anmälan
Foder till hästar borde vara bättre idag med utbudet som finns
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?

Så länge man inte rent håller på med min häst skiter jag i de som har behov av att ge goda råd. De brukar sluta när de ser att det inte behövs eller så är de den typen som iaf inte är pratbara och medvetna om hur de är.

Om de gör oönskade saker med min häst säger jag bara att de får sluta med det.
Jag har inte råkat ut för såna som medvetet gör sånt jag inte vill.
Men däremot tex folk som har för vana att ge hästar godis och IOM gulliga ponnyn jag hade gav många honom godis. För många och för mycket.
Alltså sa jag bara att han inget skulle ha. Visserligen förklarade jag också varför.

Jag vet dock många som driver stall som medvetet gör annat än ägaren sagt, utan deras vetskap.
Men jag tror inte jag råkat ut så mkt för det själv.
Men vissa av dem berättar gärna stolt om hur de gör det IOM att "ägaren inget fattar/iaf inte märker".

Så hellre då de där som kan och vet och så öppet. De kan man avfärda eller flytta från om det är en störd stallägare. De brukar gå i konken, flytta mycket eller ha stor omsättning. Nån nit med såna typer och man lär sig se dem när man kollar stallplats redan.
Om de inte är psykopater. ;)
 
Nej jag är fullt allvarlig med det. Idag kan man långt ifrån häst på samma sätt som förr.

Detta har några av de allra bästa tränarna tom skrivit om dvs Kyra Kyrklund, Jan Jönsson och Maria Gretzer. Idag har man hästkunskap på landslagslägren för juniorer och unga ryttare och det säger väl i princip allt.

Personligen ser jag betydligt fler hästar som far illa idag än förr

Vilket "förr" menar du?

Det förr då kunskap om hästar bara kom från "officiella" kanaler dvs ridskolor/publicerade böcker och allmänheten varken hade tillgång till vetenskapliga rapporter eller allmänbildning nog att kunna förstå dom (20 år sen)?

Det förr då hästar antingen används i jordbruket eller i militären och kunskapen antingen var ärvd (jordbrukare) eller extremt förenklad för snabb inlärning (militären)?

Det förr då det normala var att hålla sina arbetshästar uppstallade i spilta dygnet runt, stängslade sommarbeten med taggtråd, fodrade med det som man själv skördat och blev det knapert så blev det?

Det förr innan djurplågeri ens var brottsligt?

Jag tror inte på att det var bättre förr. Jag tror absolut inte på att vi hade bättre djurvälfärd förr.

Det finns däremot en större bredd bland hästägarna nuförtiden och en väldigt mycket större bredd av förhållningssätt och "hästlivsstilar" där var och en har sina egna sanningar.
 
Vilket "förr" menar du?

Det förr då kunskap om hästar bara kom från "officiella" kanaler dvs ridskolor/publicerade böcker och allmänheten varken hade tillgång till vetenskapliga rapporter eller allmänbildning nog att kunna förstå dom (20 år sen)?

Det förr då hästar antingen används i jordbruket eller i militären och kunskapen antingen var ärvd (jordbrukare) eller extremt förenklad för snabb inlärning (militären)?

Det förr då det normala var att hålla sina arbetshästar uppstallade i spilta dygnet runt, stängslade sommarbeten med taggtråd, fodrade med det som man själv skördat och blev det knapert så blev det?

Det förr innan djurplågeri ens var brottsligt?

Jag tror inte på att det var bättre förr. Jag tror absolut inte på att vi hade bättre djurvälfärd förr.

Det finns däremot en större bredd bland hästägarna nuförtiden och en väldigt mycket större bredd av förhållningssätt och "hästlivsstilar" där var och en har sina egna sanningar.

Jag tycker att vi visserligen har förbättrat MYCKET i hästeriet i Sverige under åren.
Men kunskapen att läsa hästar, träna hästar och feelingen upplever jag mer och mer gått förlorad. Förmodligen iom att fler har häst och att man inte alltid behöver ha en stencool häst som funkar i arbete iom att man annars dog själv eller blev utan försörjning etc. Vi har lätt att köpa hästar, lätt att få pengar om de döms ut etc..

Det är ju inte så att man förr behövde bli inledd på tävlingsbanan på en häst som är hyfsat rutinerad och man ska tävla final i landskamp tex.

Utöver det att tills nyligen skulle hästarna utbildas grund i alla grenar och ridas ut.
Det speglade sig i ryttarnas kunskaper.

Idag är vissa bara just ryttare. De är inte hästmänniskor.
De kan inte leda sina hästar utan risk för skada. De kan inte rida ut utan risk att dö. De kan inte lasta etc etc..
Och det syns inte helt sällan i deras träningssystem i ridningen också.

Det här är inget som inte pratas om bland tränare, veterinärer eller hovslagare.
Det märks på både människor och hästar.

Men visst är det superbra att vi kommit vidare på många områden!
Däremot tror jag att man kanske lägger lite väl mycket energi på duttande och lite för lite på att förstå djuren. Och det gör man bäst genom kunnigt folk på plats, som kan guida en i exakt timeing.
Det ger inga böcker, nätet etc..
 
Vilket "förr" menar du?

Det förr då kunskap om hästar bara kom från "officiella" kanaler dvs ridskolor/publicerade böcker och allmänheten varken hade tillgång till vetenskapliga rapporter eller allmänbildning nog att kunna förstå dom (20 år sen)?

Det förr då hästar antingen används i jordbruket eller i militären och kunskapen antingen var ärvd (jordbrukare) eller extremt förenklad för snabb inlärning (militären)?

Det förr då det normala var att hålla sina arbetshästar uppstallade i spilta dygnet runt, stängslade sommarbeten med taggtråd, fodrade med det som man själv skördat och blev det knapert så blev det?

Det förr innan djurplågeri ens var brottsligt?

Jag tror inte på att det var bättre förr. Jag tror absolut inte på att vi hade bättre djurvälfärd förr.

Det finns däremot en större bredd bland hästägarna nuförtiden och en väldigt mycket större bredd av förhållningssätt och "hästlivsstilar" där var och en har sina egna sanningar.

Förr för mig är allt från 15år och bakåt i tiden tills jag kommer ihåg.

Det är ju lätt att se bara här på buke hur hästkunskapen är när folk inte ens vet vad en kastanj är på hästen....

Jag ser betydligt fler "plågade" hästar idag än förr enl min tideräkning. Jag ser ffa skillnaden på tävlingar där man inte ens vet grundläggande kunskaper.

Visst infon är bättre idag men känslan för sin häst och viljan att veta allt om den finns inte.

Förr kunde varenda ryttare stammen på sin häst och ofta även vad mödernet presterat. Idag vet många inte ens vem som är pappa till hästen!

Jag har sett stor kunskapsninskning under de senaste åren och det är väldigt ledsamt.
 
@rubytoo fast alltså....15 år tillbaka i tiden? ;)
Visserligen är jag samma generation som dig tror jag, och åren går fort osv, men 15 år tillbaka som referens?
Det har visserligen förändrats otroligt i hästsverige på 15 år, men inte nog om 15 år är referensen såtillvida att det är 15 år som gäller för ngn utopi i fråga om hästkunskap som fanns då men inte finns nu? :( 15 år är inte direkt ngn tid i fråga om att säga att hästfolk var så kloka för 15 år sen och att hästkunskapen försvunnit på de 15 åren bara sådär? När du skriver det du skriver känner jag att du refererar till ngn sorts hästgubbekunskap som typ härrör till militärtiden? vilket jag även har full kunskap om utifrån min generation, och tycker det finns en viss vikt av i fråga om hur noga man utbildade ridskoleelever osv. Men då handlar det om mer än 15 år tillbaka.

i sak håller jag med dig om vissa saker, men än mer håller jag med @tuaphua som uttryckt det betydligt bättre.

saker var inte öht bättre för så lite som för 15 år sen i jämförelse med nu. alls....
snarare är det nog sociala media som styr att vissa anser att folk har dålig koll eller har noll koll osv isåfall? På sociala media huserar de flesta och det blir mycket mer att fästa sig vid om man läser sociala media och då läser om folk man själv tycker är ute och cyklar eller missar det mest grundläggande totalt. Det tror jag de flesta kan relatera till. oavsett kunskap så hänger många dvs de flesta på sociala media och det är då lättare betydligt att ha en åsikt om vilka som är idioter enligt ens egen åsikt/tolkning av vad de skriver/ väljer att fråga om osv, och ha en personlig åsikt utifrån det.
Betyder ju dock inte att alla är idioter till största del 2014 jämfört med 1999. Över huvud taget faktiskt. Även om jag som sagt håller med om anledningar som det även skrivits mycket om problemmässigt i fråga om hästkunskap allmänt i media och artiklar och problem osv allmänt på sociala media i fråga om frågeställningar folk har som ibland känns uppenbart oinsatta beroende på vem som läser och svarar, inklusive mig själv hur jag läser och svarar och tolkar det hela alltsomoftast.
 
@rubytoo fast alltså....15 år tillbaka i tiden? ;)
Visserligen är jag samma generation som dig tror jag, och åren går fort osv, men 15 år tillbaka som referens?
Det har visserligen förändrats otroligt i hästsverige på 15 år, men inte nog om 15 år är referensen såtillvida att det är 15 år som gäller för ngn utopi i fråga om hästkunskap som fanns då men inte finns nu? :( 15 år är inte direkt ngn tid i fråga om att säga att hästfolk var så kloka för 15 år sen och att hästkunskapen försvunnit på de 15 åren bara sådär? När du skriver det du skriver känner jag att du refererar till ngn sorts hästgubbekunskap som typ härrör till militärtiden? vilket jag även har full kunskap om utifrån min generation, och tycker det finns en viss vikt av i fråga om hur noga man utbildade ridskoleelever osv. Men då handlar det om mer än 15 år tillbaka.

i sak håller jag med dig om vissa saker, men än mer håller jag med @tuaphua som uttryckt det betydligt bättre.

saker var inte öht bättre för så lite som för 15 år sen i jämförelse med nu. alls....
snarare är det nog sociala media som styr att vissa anser att folk har dålig koll eller har noll koll osv isåfall? På sociala media huserar de flesta och det blir mycket mer att fästa sig vid om man läser sociala media och då läser om folk man själv tycker är ute och cyklar eller missar det mest grundläggande totalt. Det tror jag de flesta kan relatera till. oavsett kunskap så hänger många dvs de flesta på sociala media och det är då lättare betydligt att ha en åsikt om vilka som är idioter enligt ens egen åsikt/tolkning av vad de skriver/ väljer att fråga om osv, och ha en personlig åsikt utifrån det.
Betyder ju dock inte att alla är idioter till största del 2014 jämfört med 1999. Över huvud taget faktiskt. Även om jag som sagt håller med om anledningar som det även skrivits mycket om problemmässigt i fråga om hästkunskap allmänt i media och artiklar och problem osv allmänt på sociala media i fråga om frågeställningar folk har som ibland känns uppenbart oinsatta beroende på vem som läser och svarar, inklusive mig själv hur jag läser och svarar och tolkar det hela alltsomoftast.

Håller med, och om man nu tar ett 15-års perspektiv så är det till stor del samma människor som är aktiva även om vissa kanske är tränare och föräldrar snarare än aktiva tävlingsryttare. Har dessa glömt det de kunde för 15 år sedan? Och struntar de i att förmedla kunskapen vidare?

Jag tror att den stora skillnaden är att det finns fler hästar idag, att vi reser mer med hästarna och så som sagt de sociala medierna. Lilla Stina på stora gården utanför lilla byn som kämpade förgäves med sin ponny såg möjligen grannarna och vännerna av ingen annan. Idag frågar Stina på Buke varför ponnyn är så tjurig och alltid vänder baken till i hagen och vilket bett som hon ska använda för att få stopp på hästen och så skjutsat föräldrarna henne på tävlingar runt halva bygden där folk förfasar sig över att hon sliter ponnyn i munnen.

Och sedan skriver någon på Buke och förfasar sig över de dåliga kunskaperna och en annan om den magra ponnyn på granngården som aldrig får mat (som i själva verket får för mycket mat och är på gränsen till fet). Av svaren blir någon inspirerad att anmäla och Stina för fasar sig över anmälan i ytterligare en tråd

Ett halvår senare lägger Stina ut en film på Buke och undrar varför hästen haltar osv...

Sedan blir Stina 5 år äldre och expert här som klagar på andras okunskap, för så där skulle hon då aldrig göra...
 
Håller med, och om man nu tar ett 15-års perspektiv så är det till stor del samma människor som är aktiva även om vissa kanske är tränare och föräldrar snarare än aktiva tävlingsryttare. Har dessa glömt det de kunde för 15 år sedan? Och struntar de i att förmedla kunskapen vidare?

Jag tror att den stora skillnaden är att det finns fler hästar idag, att vi reser mer med hästarna och så som sagt de sociala medierna. Lilla Stina på stora gården utanför lilla byn som kämpade förgäves med sin ponny såg möjligen grannarna och vännerna av ingen annan. Idag frågar Stina på Buke varför ponnyn är så tjurig och alltid vänder baken till i hagen och vilket bett som hon ska använda för att få stopp på hästen och så skjutsat föräldrarna henne på tävlingar runt halva bygden där folk förfasar sig över att hon sliter ponnyn i munnen.

Och sedan skriver någon på Buke och förfasar sig över de dåliga kunskaperna och en annan om den magra ponnyn på granngården som aldrig får mat (som i själva verket får för mycket mat och är på gränsen till fet). Av svaren blir någon inspirerad att anmäla och Stina för fasar sig över anmälan i ytterligare en tråd

Ett halvår senare lägger Stina ut en film på Buke och undrar varför hästen haltar osv...

Sedan blir Stina 5 år äldre och expert här som klagar på andras okunskap, för så där skulle hon då aldrig göra...

Haha spot on!

Lilla Stina har funnits så länge som hobbyryttare har funnits, men numera kommunicerar hon med andra än grannarna.

Jag skulle också vilja påpeka att det här med folk som enbart är ryttare och inte hästmänniskor, det är ett koncept som är många hundra år gammalt. Men förut var det reserverat för adeln/de mycket rika.
 
@rubytoo fast alltså....15 år tillbaka i tiden? ;)
Visserligen är jag samma generation som dig tror jag, och åren går fort osv, men 15 år tillbaka som referens?
Det har visserligen förändrats otroligt i hästsverige på 15 år, men inte nog om 15 år är referensen såtillvida att det är 15 år som gäller för ngn utopi i fråga om hästkunskap som fanns då men inte finns nu? :( 15 år är inte direkt ngn tid i fråga om att säga att hästfolk var så kloka för 15 år sen och att hästkunskapen försvunnit på de 15 åren bara sådär? När du skriver det du skriver känner jag att du refererar till ngn sorts hästgubbekunskap som typ härrör till militärtiden? vilket jag även har full kunskap om utifrån min generation, och tycker det finns en viss vikt av i fråga om hur noga man utbildade ridskoleelever osv. Men då handlar det om mer än 15 år tillbaka.

i sak håller jag med dig om vissa saker, men än mer håller jag med @tuaphua som uttryckt det betydligt bättre.

saker var inte öht bättre för så lite som för 15 år sen i jämförelse med nu. alls....
snarare är det nog sociala media som styr att vissa anser att folk har dålig koll eller har noll koll osv isåfall? På sociala media huserar de flesta och det blir mycket mer att fästa sig vid om man läser sociala media och då läser om folk man själv tycker är ute och cyklar eller missar det mest grundläggande totalt. Det tror jag de flesta kan relatera till. oavsett kunskap så hänger många dvs de flesta på sociala media och det är då lättare betydligt att ha en åsikt om vilka som är idioter enligt ens egen åsikt/tolkning av vad de skriver/ väljer att fråga om osv, och ha en personlig åsikt utifrån det.
Betyder ju dock inte att alla är idioter till största del 2014 jämfört med 1999. Över huvud taget faktiskt. Även om jag som sagt håller med om anledningar som det även skrivits mycket om problemmässigt i fråga om hästkunskap allmänt i media och artiklar och problem osv allmänt på sociala media i fråga om frågeställningar folk har som ibland känns uppenbart oinsatta beroende på vem som läser och svarar, inklusive mig själv hur jag läser och svarar och tolkar det hela alltsomoftast.


Nu menar jag 15 år tillbaka och längre dvs uppåt 30år tillbaka i tiden ;)

Men som aktiv så ser jag förändringarna och från att ha full koll på sina hästar och träning (3 dagars ft) till att rida EM i ft för några år sedan och inte veta vad hasen är, har tyvärr gått på knappa 15år

Det är inte ens 10år sedan de införde hästkunskap på landslagslägren i ft just för att förståelsen är så dålig.

Sedan idag ser man inte på samma sätt på sina hästar utan det finns ingen spärr som hindrar en från att rida tre internationella med långa resor på tre veckor, vilket för 15år sedan var tabu!

Som tränare och ryttare försöker jag få folk att bli mer intresserade av sina egna hästar och i vart fall veta stammen och hur gamla de är.
 
Här hittade jag något läsvärt:

Samling första helgen i januari med fälttävlans Yr. Ryttare i ett landslag måste ha en insikt
och högt medvetande inom flera områden för att i framtiden kunna prestera på toppnivå. Bakgrunden

till samlingen var att ge våra Yr kunskap inte enbart i ridning utan även inom andra

områden som behövs för att i framtiden fungera i ett landslag.
På agendan stod hästkunskap,

foderlära, hästens anatomi, palpering, hovlära och egen fysträning med test. Kursen var obligatorisk

för uttagning i Yr landslag.
Ryttarna skulle även klara teoretiska och praktiska prov
för att komma i fråga.
Vi kommer fortlöpande att arbeta vidare med kunskaper som är viktiga för framtiden,
på våra samlingar. Ur Team Events Nyhetsbrev, februari 2006

Tidigare var det snarare en regel än undantag att red man på riskola en timme i
veckan så var man där minst tre. Med förebilder inom räckhåll fick man under den tiden en

hel del hästkunskap på köpet. Men allt fler tillbringar allt mindre tid i stallet. Ridningen tycks

mer och mer gått från en fritidssysselsättning till en aktivitet i raden av många
. Det kan vara

en av orsakerna till att behovet av mer organiserad avsutten tid med eleverna ökat
, vilket syns
inte minst på de Handslagsansökningar som kommer till förbundet. Ca 80% handlar om
tiden runt omkring ridningen på våra ridskolor.

Hela rapporten finns att läsa här: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_983/ImageVaultHandler.aspx


Detta ovan var något som togs för givet inom den tidsramen jag hänvisade till, man kunde häst på ett helt annat sätt och redan 2006 insåg man att hästkunskapen var dålig
 
Nu menar jag 15 år tillbaka och längre dvs uppåt 30år tillbaka i tiden ;)

Men som aktiv så ser jag förändringarna och från att ha full koll på sina hästar och träning (3 dagars ft) till att rida EM i ft för några år sedan och inte veta vad hasen är, har tyvärr gått på knappa 15år

Det är inte ens 10år sedan de införde hästkunskap på landslagslägren i ft just för att förståelsen är så dålig.

Sedan idag ser man inte på samma sätt på sina hästar utan det finns ingen spärr som hindrar en från att rida tre internationella med långa resor på tre veckor, vilket för 15år sedan var tabu!

Som tränare och ryttare försöker jag få folk att bli mer intresserade av sina egna hästar och i vart fall veta stammen och hur gamla de är.

Ur ett 30-årigt perspektiv gällande specifikt tävling på högre nivå så tycker jag att din observation låter rimlig. Och även gällande engagemanget.

Vi hade ju en lång tråd om "hästtjejens uppgång och fall" och det hände ju inom ditt tidsperspektiv. Efter militärens avhästning växte ridskolor fram och där odlades det superengagerade hästtjejer/hästkillar, sen kom ökningen av privata hästägare, "vem som helst" började ha råd att äga egen häst och fara och tävla ofta och nu är vi i en situation att den där superduperbesatta hästtjejen (som läste allt som handlade om hästar, slavade i stallet för en chans att andas häst, drömde drömde drömde och sög i sig all kunskap dom kom åt) inte längre nytillverkas i samma omfattning som för bara några år sedan :P.

Engagemang överhuvudtaget har minskat på alla fronter, föreningar/skolor/etc har svårt att få ihop nog med folk vid arrangemang, alla bara jobbar och orkar inte djupdyka i hobbies längre och barnen lär sig inte engagemang från sina föräldrar.
 
Engagemang överhuvudtaget har minskat på alla fronter, föreningar/skolor/etc har svårt att få ihop nog med folk vid arrangemang, alla bara jobbar och orkar inte djupdyka i hobbies längre och barnen lär sig inte engagemang från sina föräldrar.

Där är ett stort problem
 
Ur ett 30-årigt perspektiv gällande specifikt tävling på högre nivå så tycker jag att din observation låter rimlig. Och även gällande engagemanget.

Vi hade ju en lång tråd om "hästtjejens uppgång och fall" och det hände ju inom ditt tidsperspektiv. Efter militärens avhästning växte ridskolor fram och där odlades det superengagerade hästtjejer/hästkillar, sen kom ökningen av privata hästägare, "vem som helst" började ha råd att äga egen häst och fara och tävla ofta och nu är vi i en situation att den där superduperbesatta hästtjejen (som läste allt som handlade om hästar, slavade i stallet för en chans att andas häst, drömde drömde drömde och sög i sig all kunskap dom kom åt) inte längre nytillverkas i samma omfattning som för bara några år sedan :P.

Engagemang överhuvudtaget har minskat på alla fronter, föreningar/skolor/etc har svårt att få ihop nog med folk vid arrangemang, alla bara jobbar och orkar inte djupdyka i hobbies längre och barnen lär sig inte engagemang från sina föräldrar.

Jag sticker ut hakan här, det finns säkerligen lika många engagerade hästtjejer idag i absoluta tal, kanske till och med fler. Det som har ändrats är tillgängligheten, och även halvengagerade har och folk som rider för för motionens skull har tillkommit eller snarare utökats dramatiskt. Eliten i Sverige har idag en helt annan bredd än för 30 år sedan och det finns även mer pengar i sporten. Ridsport börjar dessutom så smått få utrymme i media vilket lär locka annat än småtjejer som älskar hästar.
 
Engagemang överhuvudtaget har minskat på alla fronter, föreningar/skolor/etc har svårt att få ihop nog med folk vid arrangemang, alla bara jobbar och orkar inte djupdyka i hobbies längre och barnen lär sig inte engagemang från sina föräldrar.

Där är ett stort problem

Det är väl snarast att vi har generationen hästtjejer som är barn till förra generationen och som får mycket serverat. För så red man på ridskolan eller grannens ponny (2 mil med cykel) nu rider man den egna ponnyn som f.d hästtjejen (numera vuxen) sköter markservicen för. En del har dessutom flyttat till en hästgård och barnen får en ponny men missar kamratgänget på ridskolan.

Aldrig förr har väl föräldrarna varit så engagerade i sina telningars fritid. Problemet att få ihop folk till arrangemang beror snarare på att folk förväntas engagera sig på för många platser och att kraven på föräldrarengagemang ökat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp