Jag har gjort en Bläckis.

På ett sätt är jag nästan lite avis för det måste väl vara fler här som tycker det är otroligt tillfredsställande att dra av skyddsplast? Framförallt den där "mjuka" typen som man liksom kan sätta tillbaka på något vis, som fäster på vitvaror osv. Nästan snudd på sexuellt om den sitter fast på rätt sätt :D

Den går inte att dra av, jag har provat på vänstersidan som ser likadan ut. Förra husägaren har nämligen skruvat på täckluckan över den blå plasten.

Den går inte att dra av, jag har provat på vänstersidan som ser likadan ut. Förra husägaren har nämligen skruvat på täckluckan över den blå plasten.

Något säger mig att det sitter blå skyddsplast under hela täckluckan. Jag ser framför mig hur de tänkte ”vilken tur att vi ändå valde täckluckan i trä, eftersom de hade råkat skicka med oss en blå diskmaskin! :)”.

Något säger mig att det sitter blå skyddsplast under hela täckluckan. Jag ser framför mig hur de tänkte ”vilken tur att vi ändå valde täckluckan i trä, eftersom de hade råkat skicka med oss en blå diskmaskin! :)”.
Nejdå. De tänkte att nästa ägare kanske inte gillar färgen på täckluckan som vi valt, så om vi sparar skyddsplasten så kommer maskinen att se repfri och fin ut när de vill ta av täckluckan senare. ;)

Känner att jag får bjuda på denna. OBS ingen ironi utan detta är en verklig händelse!!

Jag bjuden på middag.
Får i uppdrag att göra salladen.
Skitbra tänker jag. Blir lätt.
Allt går också bra tills jag kommer till gurkan. Har givetvis osthyveln till hands. Men den FUNKAR INTE :arghh:
Kollar om det sitter nånting i vägen men nej allt ser ok ut.
Min kompis tar den och det ser ut som att hon skär skivor lekande lätt med hyveln. Ger den sedan till mig och nej den funkar fortfarande inte!
Fattar verkligen inte vad är problemet den funkade ju nyss???!!
Visar sig senare när min kompis ansiksutryck blir som att hon verkligen inte kan hålla sig för skratt.
I samma veva upptäcker jag en minimal helt genomskinlig plasttejp sitter precis vid hålet.
Och jag: men den funkade nyss :confused:
Men nehej det var tydligen inte ens samma hyvel.

:cool:

Bjuder på denna. Dottern behövde en kabinväska. Vi gick till närmaste stormarknad och det fanns en väska som dög i dotterns ögon. Den var lite ofräsch tyckte jag men det var den sista som fanns så jag tänkte att det fick väl duga. Tittade på väskan och tänkte gå till kundtjänst och be om rabatt eftersom väskan var lite skabbig. Dottern vägrade och tyckte att jag skulle vara pinsam om jag gick till kundtjänst. Ok. Tack och lov! Väl hemma visade det sig att det skabbiga var skyddsplast.

Eller de kanske var väldigt försiktiga. Hängslen o livrem liksom. Jag skulle lätt kunna göra en sån grej, jag gillar skyddsplast.

Åker till jobbet, inte helt nästgårds, tycker bilen hackar så i vänstersväng.
Ringer pappa så jag får komma förbi honom när jag slutar.
Så får han väl provköra o se vad han tror kan vara fel.

Pappa tar en tur, kommer tillbaka och lite irriterat säger; ’du kan ju prova att tanka nästa gång’

Bilen hackade i vänstersväng för att det var väldigt slut på bensin.
Att pappa ens tog sej till bensinstationen bara en kort bit bort var bara lite tur
😇

Pappa tar en tur, kommer tillbaka och lite irriterat säger; ’du kan ju prova att tanka nästa gång’

Att pappa ens tog sej till bensinstationen bara en kort bit bort var bara lite tur
😇

Oj, denna historia får mig att komma ihåg en av mina missar :o

Många herrans år sedan detta skedde.
Det var en vintermorgon, skulle till skolan. Det var ganska så kallt ute, och jag hade inte haft i någon motorvärmare, så jag tänkte att jag startar bilen så får den gå lite medan jag dricker kaffe.
När jag sedan kommer ut så har bilen stannat. Försöker starta den, den drar runt, men det är liksom allt det då, den startar inte. Mycket märkligt då detta varit en extremt startsäker bil.
Knaprar mig i huvudet, lyfter på motorhuven för att se om det finns något uppenbart fel (jag är ingen bilexpert, men tänkte ifall t.ex. något spärrar ut, som ser ut som om det inte ska spärra ut). Ingenting.
Funderar bra och länge, kanske ringde jag möjligen åt sambon t.o.m., minns inte.
Till sist, efter mycket fundering så kom slog det mig, bensinen var slut. Det hade tydligen varit så tomt i tanken, att bilen just och just gått igång, men inte klarat av att stå på tomgång.
Till mitt lilla försvar, så var bilens tankmätare lite opålitlig, och egentligen var det ju tur att den stannat på gårdsplanen och inte på vägen :D

😇
Min bil stannade på motorvägen söder om Jönköping. Ringer pappa sisådär vid halvsex på morgonen. Han börjar åka då det är några timmar. jag börjar gå till macken med tom dunk, då stannar en kvinna och plockar upp mig och berättar glatt att hennes mans företagsbil av samma modell minsan också stannar även när det borde vara bränsle kvar, kan vara undertryck i tanken.
Nåväl - väl vid macken fyller jag dunken och börjar gå tillbakas eftersom om jag fått skjuts så hade jag hamnat på fel sida om motorvägen. Väl vid bilen upptäcker jag att jag glömt pipen till dunken på macken. Lyckas få i bränsle men visst var det rejält undertryck när jag öpnade tanklocket. Bilfan hackar igång men går kasst, tänker att jag kör väl så gott det går så blir det åtminstonne kortare att gå närmare uppfarten - får fart såpass att jag vågar prova att ta ta avfarten upp på bron där den stora älgen står (en och annan vet säkert var jag var då) och lyckas ta mig till macken med bilen. Där sitter karlarna som erbjudit mig skjuts, de hade pratat lite med anledning av att de hittat den kvarglömda pipen och tänkt jag kommer kanske åter. De frågar mig om jag dränerat filtret, och då jag givetvis såg ut som ett frågetecken i ansiktet så la de till -till dieseln. Nu trillade poletten ner, som på gamla traktorer! ut och hitta dräneringskranen som satt som fan givetvis, och igenkladdat var det, men tillslut så rann det ut det som var i filtret. Bara stänga och gå in och prova om motorn går igång - och visst spann den igång så fint så. Ringer farsan som vid det här laget hunnit köra till Habo/Mullsjö ungefär. Jag kände mig bra billig! Borde varit nåt jag skulle tänkt på.

Lyckades hända någon mer gång att det tog ett tag att komma på vad som felades, men efter det så försöker jag ta som rutin att dränera var gång jag tankat, men kör man lite och bilen står med halvtom tank eller mindre kan man gått göra detta för säkerhetsskull innan man kör.

28396

Pappas och hans kompisars version av "Gör en Bläckis".... :angel:

Några av pappas kompisar hittade en 30-tals veteranbil i en lada i slutet av 80-talet. Bilen var i rätt nedgånget skick, men kompisarna bestämde sig för att göra i ordning den. Så de renoverade den från grunden, men givetvis på ett tidstypiskt sätt och med tidstypiska metoder! De fick till den riktigt bra, och på kortare tid än väntat! :up: I mars -92 kunde den grundregistreras, och i början av maj -95 togs den slutligen i trafik. Som sagt fick de till den riktigt bra, förutom på en punkt: Fönsterna/glasskivorna i baksätet. På vindrutorna och sidorna fram satte de in vanligt fönsterglas för bästa möjliga sikt och säkerhet, men bakvindrutan och bak-sidorna ville de har mer tidstypiska glas, så de beställde mer "vintage-gjorda" glasskivor. Problemet var bara att de i starkt ljus, i vissa vinklar inifrån, reflekterade i svagt ljusblått, men det bortförklarades hela tiden med att de just var någon form av vintageglas, inget konstigt med det.
Hösten 2015 fick så pappa ta över bilen, och de där bakrutorna har stört honom hela tiden. Även om det där svagt ljusblåa skenet inte alls har synts ofta, har det ändå stört honom, och han har hela tiden pratat om att byta ut alla bakskivorna mot vanligt fönsterglas precis som fram, om inte annat för att få det enhetligt.
Så häromveckan var jag och pappa ute och åkte med sagda bil. Efter att ha ätit lunch på ett mysigt café skulle jag hoppa in i bilen. Tyckte att det var något skit som fastnat i ena hörnet på insidan av ena bakrutan och sa det till pappa. Han svarade med att jag som har längre naglar än honom väl bara kunde skrapa bort det, inget att göra någon stor sak av. Sagt och gjort. Det lossnade en tunn, blå plastbit - av en plastfilm! Så jag fick tag på en kant till - och vips! Var inte det fönstret ljusblått inifrån längre - i något ljus eller i någon vinkel! 😂 Upprepade proceduren på resterande fönster bak också förövrigt.
Plastfilmen hade alltså suttit där i typ 30 år (!) utan att någon ens tänkt tanken! 😂

Jag köpte ett nytt mobilskal på internet i typ alla regnbågens färger och med någon typ av folie detaljer som "skiner" i alla regnbågens färger. Efter en dags användning undrade jag varför skalet redan blivit repigt och dessutom hade en flik plast i ena hörnet lossnat... eftersom jag var uttråkad (detta var i fredags, så jag satt hos mormor på en stol) så pillade jag lite på fliken, vilket så klart gjorde att den lossnade mer. Till slut tänkte jag att: äsch, jag drar bort skiten då, färgen på skalet verkar ändå inte följa med. När jag hade dragit av hela plasten insåg jag att det bara var en skyddsplast 😂

Anhörig köpte tvättmaskin inkl leverans ut till bostaden i obygden och installation. Gubbar kom, kånkade in maskinen, installerade den och åkte. När maskinen sedermera skulle invigas började den snällt lysa när hen tryckte på startknappen, MEN siffrorna på displayen ändrades inte när man vred på programväljarratten. Anhörig blev arg och irriterad på installatörerna som inte kollat att fanskapet fungerade som det skulle innan de åkte. Anhörig ringde försäljaren. Om hen skällde ut försäljaren eller ej låter jag vara osagt, likaså huruvida gubbarna var tvungna att åka tillbaka ut i obygden igen för att laga maskinen.

"Felet" visade sig i alla fall vara en halvgenomskinlig skyddsplast med förtryckta siffror över displayen. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka