Jag har gjort bort mig (ensilage)!!

Sv: Jag har gjort bort mig (ensilage)!!

vi fick hem ensilage till stallet i helgen, går inte att jämföra med det vi hade för 7 år sen.
det vi hade för 7 år sen var ko ensilage väldigt blött och surt.
det vi fick nu är inte alls lika blött och luktar gott mer åt tapashållet.
innan har vi haft hösilage med låg vattenhalt.
värden vet jag inte då vi bara skall ha dessa småbalar tills det blir kallare.

Att det ensilage som ges till kor är blött och surt är bara en fördom. Vi har en ts-halt runt 45-50%, och det är väldigt vanligt. Sedan finns det ju dom som av olika asnledningar har lägre ts-halt åxå men det är inte vedertagen praxis.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har oxå upplevt: desto torrare desto längre håller det sig.:confused:

Och jag tvärtom. Blötare är fräschare längre. Avskyr de där balarna med en ts på mellan 65-80% som många hästägare vill ha. Börjar bränna och ha sig så snart man öppnat dem. :crazy:

Det är klart att är det så torrt att det nästan är hö sånär som på några % så håller det sig länge och ingen process behövs. Men vid en "halvhög" ts-halt uteblir/blir dålig ensileringsprocess och det blir varken bu eller bä och fodret får kortare hållbarhet. För att få en bra ensileringsprocess så går det inte att ha hur hög ts-halt som helst. Och blir processen bra blir fodret bra på fler en ett sätt.

Jag anser att plastat vallfoder ska förbrukas inom samma tid oavsett TS. Dvs oavsett hur det luktar så kasta när tiden 'gått ut'.

Dock så min erf är att det blöta iaf verkar fräschare längre än det torrare. Det verkar iofs inte vara något fel på någotdera efter t ex 5 dagar, men det torrare har förlorat den där 'silagelukten' och luktar inte nåt (inte illa, utan just inte nått), medan det blötare för ögat och för näsan tycks vara 'intakt'.

Sen det torrare torkar ju fortare, och efter att flera ggr misslyckats med att med flit torka hösilage till hö och sett hur vidrigt det blir snabbt, och funderat på hur 'långt innan' det börjar komma sporer man inte ser så vill jag inte chansa.

Upp till 65% tycker jag inte att det är något problem alls.

:confused: Skrev just att de över 65% gillar jag inte. Under är utmärkt. :)

Jasså, ok, jag satte väl bara gränsen där. 64, 65, el 66%, ingen jättestor skillnad. Jag skulle iaf inte kunna säga att 65% är ok 66% är inte ok så där definitivt. :) Det är ju rätt ungefärliga siffror, kan ju tom skilja i samma bal inom detta intervallet.
Om jag får möjlighet att välja tar jag hellre i med lite mariginal och lägger mig gärna mellan 55-60%. :)

Det är klart att är det så torrt att det nästan är hö sånär som på några % så håller det sig länge och ingen process behövs. Men vid en "halvhög" ts-halt uteblir/blir dålig ensileringsprocess och det blir varken bu eller bä och fodret får kortare hållbarhet.

Är det bra eller dåligt med ensilage med mkt hög % ? Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Är det bra eller dåligt med ensilage med mkt hög % ? Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Alltför hög ts är dåligt, man vill ju ha en process och om den uteblir så blir fodret "unket".

Alltför hög ts är dåligt, man vill ju ha en process och om den uteblir så blir fodret "unket".

Ja det kan jag tänka mig. Men jag tycker att det ensilage som vi hade sist helt klart måste ha genomgått en process. Det var definitivt inte som hö, minns ej torrsubstansen. Det luktade gott och höll sig länge trots att det ej var så kallt. Men det går kanske inte att avgöra hur pass ensilerat det är?

det våta ensilaget var inte plastat utan lagrat så som man ser utanför ladugårdar. dvs en cementficka där man lägger fodret och packar med traktor, lägger på plast och sedan däck.
vet inte om det är lika vanligt till hästar.
förr lagrades enilage i någon sorts av silo och hällde på nått surt illaluktande och sedan packade det. vet inte om det förekommer idag.

det våta ensilaget var inte plastat utan lagrat så som man ser utanför ladugårdar. dvs en cementficka där man lägger fodret och packar med traktor, lägger på plast och sedan däck.
vet inte om det är lika vanligt till hästar.
förr lagrades enilage i någon sorts av silo och hällde på nått surt illaluktande och sedan packade det. vet inte om det förekommer idag.

Det du tänker på är plansilo, visst kan man ge det ensilaget till hästar. Men om man skall köpa från någon med plansilo så är det ju ett svårhanterat foder att få hem och lagra.

Även nu används tornsilos även om man mer och mer p.g.a. kostnadsskäl går över till andra metoder. Det man "hällde på" var myrsyra (används även till balar, plansilo och strumpa) Men det hälldes inte direkt i silon utan "bakades in" i fodret i hackvagnen. Nu finns det ju fler preparat på marknaden att använda vid ensilering t.ex. Kofasil Ultra.

Vi har gått över från tornsilo till strumpa som är ett snabbt och billigt sätt att ensilera. Finns bilder på vår hemsida om någon vill se.
www.hembergagard.se

Om fodret känns "lagom" fuktigt i handen och lukta friskt och syrligt så har man ett bra ensilerat foder. Om det däremot luktar fränt/surt så har det blivet en "snedtändning" i processen, vilket är mindre roligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka