Sv: Jag har fått marsvinsbebbar =)=)
Brunt finns inte hos marsvin bara brunzobel

Chocolate finns men en zobel är ett marsvin som är mörkt chokladbrunt utan några som helst anlag för chocolate.
Alltså har inget med bb att göra utan blekninge brukar ske från c-lokus av samma anlag som att golden blir buff eller cream.
Jag har flera stycken sådana "falska" chocolates hemma.
Om man parar en sådan falsk chocolate som inte är chocolatebärare (alltså en mörkbrunt marsvin påverkat från c-lokus) med en chocolate som inte är bärare av några anlag från c-lokus så får du black.
En äkta zobel kan däremot inte visa röda anlag då både cr och ch förhindrar detta att visas.
ep är tortanlag (anlaget för att både rött- och svartbaserat skall kunna visas samtidigt fläckvis) och e är anlag för rödbaserat.
Jag tror inte att ungen är chocolate men helt säker är jag inte eftersom jag måste se den i verkligheten.
Hur bra ser du det viröda skimret i ögonen på den?
Den silvergråa ungen är inte med 100% säkerhet zobelagouti men chansen för att det är så är större än inte med tanke på vad för färger pappa och mamman har. Det är lättare att kolla efter om jag även kan följa föräldrarnas stam. När det gäller shelti är silveragouti mer sällsynt men även på peruaner om dom inte kommer från ett speciellt ställe med tyskt påbrå i bakgrunden är det rätt ovanligt med silveragouti.
Däremot finns det en massa cd och ch bakom både peruaner och sheltis.
Är någon av hannens föräldrar eller mor-,farföräldrar silveragouti?
Har du stam på dom?
När det gäller falska chocolates och äkta är det svårt att se skillnad även för en hel del som föder upp marsvin också. Man msåte nästan ha haft båda sorterna för att kunna se skillnad speciellt när där är vitt också.
Bild på falsk chocolate (marsvinet till vänster) och
bild på äkta chocolate.
Den vinröda ögonspeglingen i iris är bredare och syns lättare på den äkta chocolaten. På en zobel krävs det mer ljus in i ögat och är mer "begränsad" och inte lika spridd. Oftast så ser man den inte om man inte lyser med mer kraftigt ljus i ögat.