Jag har fått höra igen att det borde räcka med bara grovfoder...

C

Cosmic

och att jag inte ska ge något proteintillskott. Han som jag köper ensilaget av är jättetrevlig och tillsmötesgående men han verkar inte vara helt insatt på foder. Han tyckte då att det bara ska räcka med grovfoder och att det ska vara tillräckligt.

Ensilaget har ts 64,6
mj 8,1/kg ts = 5,2/kg foder
smbpr 31,7/kg ts = 20,5/kg foder
Kvot 3,9
Vilket då är alldeles för lågt så jag ger soja i lagom mängd enligt program samt vitaminer/mineraler. Hästarna är båda lättfödda kallblod (isis och fjording) så jag kan inte ge hur mycket grovfoder som helst och med den mängd jag kan ge så får dom stort underskott av protein om jag inte ger proteintillskott. Så jag ger soja vilket då ger en bra balans enligt foderuträkningsprogram.
Jag har även fått veta att alla analyser och uträkningar är onödiga och det räcker att fodra med ögonen typ.

Men varför är okunskapen så stor? I dagens läge finns det ju massor med info att få fram, forum på nätet osv.

Jag är som sagt ny på det här med egen häst eftersom det är min första. När jag tagit hand om hästar innan har det ju funnits en ägare som sagt hur jag ska göra/inte göra med foder m.m. Det som känns mest rätt är ju att fortsätta ge soja så det blir tillräckligt med protein. Hästarna älskar det också så det känns bra att ge det. Men samtidigt så blir jag lite osäker när alla runt mej säger att det inte behövs. Jag tänker dock gå efter min magkänsla och fortsätta ge soja för enligt uträkningar blir det bra då samt att jag tidigare fått medhåll här att det behövs. Ändå blir jag lite osäker och det känns då bättre att skriva av mej här.

Sv: Jag har fått höra igen att det borde räcka med bara grovfoder...

Dessutom är det så tråkigt, att det tar ett tag innan proteinbristen syns, och då kommer du att få höra av omgivningen att det beror på något annat.

Jag hade också täckt upp för obalansen. Själv hade jag nog använt lusern, som ju också är ett grovfoder (har svårt att försvara den miljömässiga aspekten av användandet av soja och sedan har jag haft maghäst med allt det innebär).

Klassikern är en måttlig proteinbrist som syns först i januar/februari, det går ungefär 13 på dussinet av dessa hästar.

Jag själv har också precis kommit in på det här med foder och foderstatsräkningar och har insätt hur lätt det är att hästen får i sig fel och hur många som försöker fodra med ögat när de inte klarar av det.

Och precis som du räknat ut behöver du ge extra protein av något slag och då är soja alldeles utmärkt! Fortsätt gå på magkänslan!!!

Ja, proteinet är för lågt och jag säger som lovisaleonora, undvik soja och ge hellre lucern i hackat eller pellets.

Jag skulle helst ge lucern men det skulle bli så stora mängder av det och då blir sojan mycket billigare. Vi är en 6 personers familj som lever på typ 1 lön så då räknas de extra slantarna. Jag är sjukskriven med minimal ersättning så kanske vi kan tänka om när jag börjar jobba och då tjänar mera.

Som jag förstått det så visar sig proteinbrist bla genom "svullen" buk (eller hur man nu ska säga) och då är kanske risken stor att dom tycker att hästarna behöver ännu mindre eftersom dom då kan se överviktiga ut istället. Så jag kör nog på med soja och hoppas jag får tag på ett bättre grovfoder nästa höst. Förra året hade dom ett smbpr på ca 55-60/kg ts (enligt en kompis som tog därifrån) så det är jättetråkigt att det är så mycket sämre det här året.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hjälper en vän som fått riktigt tråkiga analysresultat i år, dessutom med dräktigt, något svårfött fullblod... :( Fram till fölningen...
Svar
8
· Visningar
1 091
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka