Ok, ska försöka förtydliga historien kring denna häst. Var i december till MK för en mkt grundlig genomgång. Hästen får där omdömet om att vara rejält musklad, framförallt i ryggen. Där görs väl kanske inga superkoller av muskler, men men...
I januari kollas hästen om, dessutom i februari, och nu senast förra fredagen av den veterinär jag har lokalt (inte MK alltså). Denna vet är fantastisk på att gå "bakvägen" kollar alltid muskler först för att se vilka leder musklerna skvallrar om, samt behandlar musklerna samtidigt som lederna. Denne anser också att hästen är märkbart fin i musklerna.
Förutom detta är hästen regelbundet kollad av equiterapeut och fått akupunktur o dyl om så behövts (hände en gång för ett år sedan att det behovet fanns, i övrigt nackproblem en gång ung samtidigt). Inget snett bäcken upptäckt.
Ingen har någonsin påstått att den hästen är snedmusklad, så länge har hon aldrig gått ofräsch, det enda är muskelömhet i anslutning till någon led, ex. halsmuskel.
Innan den "känningen" som nu åsyftas gick hästen efter detta (ej önskvärda) beteendemönster EN gång på bana och en gång hemma innan behandling, det ger liksom inga möjligheter till att träna sig sned, veckan innan var det inga fel.
Grundproblemet till hältan känner jag till, och det har inte med bakdelen att göra öht, inte heller med muskler, hon har i princip inga muskelproblem.
När jag sa att detta hänt förut kanske jag ska förtydliga med att det då handlade om motsatt sida mot denna gång, så det är inte direkt återkommande, beror på hur man menar.
Vitsen för mig att sätta på en sula är just för att hon inte ska få en chans att bli sned, genom att springa på detta vis ett längre tag. Förhoppningsvis behövs den inte alls nu. Är hästen verkligen ofräsch har balanseringen troligen ingen effekt, så det lär mkt snart märkas.
Jag har också märkt att för lång period med sula ger slitningar kring höfter och knän, det är jag inte ute efter.
Fler idéer mottages gärna