Jag har fått hjärnsläpp i balanseringsdjungeln!

anhe

Trådstartare
Hästen bryter ner i banan, springer på tvären med rumpan åt vänster. Jag vill sätta sula på ena bak, men har helt förträngt vilket ben som blir rätt :o Höger bak är det senaste budet. Vi behöver inte ta någon diskussion om hästen är fräsch eller inte, för det har jag järnkoll på (kollas minst en gång per månad, klart hon kan vara ofräsch nu med, men inte så gravt så det stör). Kommer sätta på en murphy och lägga vänsterstång samt ta av de där j***a pjäxorna vid namn PG och återgå till lätt skoning (hon har haft dom som sjukbeslag). Jag vet av erfarenhet att ett/två jobb där hon tvingas gå som hon ska, sen travar hon fläckfritt utan någon snedbalans.

Några balanseringsgurun ute i cyberrymden?

Har du kollat knästräckaren vä sida?? fästet som fäster ner mot knäet...kolla den så ska du få se ;)

Hur fixar man en knästräckare?

*knäpper med fingarna* -Hokus Pokus. :bow: ;)
Inget händer...

Är detta något hästen alltid gjort eller något den nyligen kommit på?

Att sätta en sula skapar fler problem i längden än det löser... :(

Att balansera med Arnica flaskor bör väl kanske räkans till dom skonsammare sätten...? :D :bow: :)

Det är något den nyligen kom på, i samband med en liten känning. Hon har även gjort så förut någon gång, att hon fastnar i ett beteende hon haft när hon inte varit helt fräsch (hon har sprungit på detta vis under ett jobb innan jag behandlade henne, så det är inte något in nött beteende). Då (liksom mest troligt nu) är det bara att tvinga henne att räta upp sig under ett par veckor, sedan sitter det beteendet fast i stället, bra va :smirk:

Jag har lagt på henne en sula förr när hon gjort så, för att tvinga henne att arbeta ordentligt även med det ben hon sparar, och det har funkat bra. Sedan har man kunnat ta bort denna och bara använda murphy. Det handlar alltså om en period på tre - fyra veckor med sula, inget långvarigt, det leder bara till motreaktion i det ben man aktiverar upp tycker jag.

Men nu har vi lättat henne ca 300 - 400 gram (när pjäxorna försvann), det borde ha en ganska stor betydelse ;) Så med lite tur behövs ingen sula, det märks efter nästa jobb.

Jag brukar alltid knyta med hösnöre så högt upp nära bakknät jag kan komma åt, men Martha har säkert några bra tips.
Jag har ju kallblod, å dom springer ju inte så fort, så varmbloden kanske måste ha nån starkare anordning.

Ser faktiskt ganska kul ut när dom springer... :D

Ska bli intressant att höra ifall du tycker att hon funkar utan sula.
Men har går hon alltid Murphy?

Anledningen till att din häst springer och bryter är antagligen att iom denna "känning" och innan skadan vart upptckt och bahandlad har din häst sprungit och avlastat och därmed sned musklat!
Eftersom detta skett förut och det nu återkommit skulle jag i ditt fall kolla upp hästens bäckene som kan vara roterat.. kolla även hästens muskulatur och jämnför de olika sidorna...
Upprepade hältor ligger oftast i muskulaturen som sällan åtgärdas i samband med att man "sprutar en kota"..

Att lägga på en sula och tvinga en häst att arbeta med ett ben den hellre sparar är att ta genvägar som i längden blir senvägar.. dessutom bler det en fruktansvärd belastning på hästens S-I led (leden mellan bäckene och länd)... Ingen bra lösning!
:(
Lös istället problemet istället för att hitta på massa sätt att tvinga hästen rak.... :)

Ok, ska försöka förtydliga historien kring denna häst. Var i december till MK för en mkt grundlig genomgång. Hästen får där omdömet om att vara rejält musklad, framförallt i ryggen. Där görs väl kanske inga superkoller av muskler, men men...

I januari kollas hästen om, dessutom i februari, och nu senast förra fredagen av den veterinär jag har lokalt (inte MK alltså). Denna vet är fantastisk på att gå "bakvägen" kollar alltid muskler först för att se vilka leder musklerna skvallrar om, samt behandlar musklerna samtidigt som lederna. Denne anser också att hästen är märkbart fin i musklerna.

Förutom detta är hästen regelbundet kollad av equiterapeut och fått akupunktur o dyl om så behövts (hände en gång för ett år sedan att det behovet fanns, i övrigt nackproblem en gång ung samtidigt). Inget snett bäcken upptäckt.

Ingen har någonsin påstått att den hästen är snedmusklad, så länge har hon aldrig gått ofräsch, det enda är muskelömhet i anslutning till någon led, ex. halsmuskel.

Innan den "känningen" som nu åsyftas gick hästen efter detta (ej önskvärda) beteendemönster EN gång på bana och en gång hemma innan behandling, det ger liksom inga möjligheter till att träna sig sned, veckan innan var det inga fel.

Grundproblemet till hältan känner jag till, och det har inte med bakdelen att göra öht, inte heller med muskler, hon har i princip inga muskelproblem.

När jag sa att detta hänt förut kanske jag ska förtydliga med att det då handlade om motsatt sida mot denna gång, så det är inte direkt återkommande, beror på hur man menar.

Vitsen för mig att sätta på en sula är just för att hon inte ska få en chans att bli sned, genom att springa på detta vis ett längre tag. Förhoppningsvis behövs den inte alls nu. Är hästen verkligen ofräsch har balanseringen troligen ingen effekt, så det lär mkt snart märkas.

Jag har också märkt att för lång period med sula ger slitningar kring höfter och knän, det är jag inte ute efter.

Fler idéer mottages gärna :D

Ja, hemma känns hon kanon nu efter omskoning (än så länge utan sula), men det är ju i riktig fart det lär visa sig.

Hon har inte alltid murphy, går spikrakt hemma t ex. Har däremot tävlat på en svagt svagt ställd murphy ifjol, dock motsatt sida mot vad det är frågan om nu.

Funkar hon inte bättre nu heller blir det givetvis en ny resa till farbror doktorn, ingen mening att nöta.

Ok, ska försöka förtydliga historien kring denna häst.
Strålande :D

I januari kollas hästen om, dessutom i februari, och nu senast förra fredagen av den veterinär jag har lokalt (inte MK alltså). Denna vet är fantastisk på att gå "bakvägen" kollar alltid muskler först för att se vilka leder musklerna skvallrar om, samt behandlar musklerna samtidigt som lederna. Denne anser också att hästen är märkbart fin i musklerna
Av ren nyfikenhet undrar jag hur denna veterinär behandlar muskulaturen.. alltså nyfiken! :)

Ingen har någonsin påstått att den hästen är snedmusklad, så länge har hon aldrig gått ofräsch, det enda är muskelömhet i anslutning till någon led, ex. halsmuskel.
Så länge har hon aldrig varit ofräsch?
Nu vet jag ju inte vad grundproblemet till hältan varit (för det var 1 av få saker du inte tog upp :bow:) men det är ju i regel felbelastning som ligger till grund för en led inflammation eller annan typ av slitage skada... alltså en skada som ej orsakats av yttre trauma..
och det kan räcka med en 2 dagars hälta för att hästen ska bli spänd i muskulatrueren och börja få rörelse inskränkningar..

Det är väldigt ovanligt med helt korrekta och raka travare och att en inte är på något sätt sned musklade låter nästan otroligt... Jag säger inte att din häst är sned eller vind på något sätt (det vet du ju bäst själv) men en häst som är rättställd, fräsch, rätt skodd och utan muskelproblem, den springer inte och bryter...

Vitsen för mig att sätta på en sula är just för att hon inte ska få en chans att bli sned, genom att springa på detta vis ett längre tag. Förhoppningsvis behövs den inte alls nu. Är hästen verkligen ofräsch har balanseringen troligen ingen effekt, så det lär mkt snart märkas.
Om du sätter på en sula blir hon ju sned... :smirk:

Ja, det är inte lätt med trav alla gånger och precis som du säger "ingen mening att nöta". ;)
Jag hoppas att du talar om hur det går vid nästa snabbjobb. :)

Aha, nu förstår jag bättre vad du menar ned sned, och det köper jag gärna :smirk:

Självklart är hon sned i den bemärkelsen att hon blir spänd och så vidare vid en överbelastning eller annat slitage som oftast är orsaken till en hälta. Tror väl inte det finns någon häst som inte får någon reaktion i muskeln (om det inte är ett yttre trauma), som du säger det räcker med en tvådagars hälta för en liten reaktion.

Angående behandling av muskeln, ja du, vet faktiskt inte exakt, muskeln sprutas med blod blandat med något annat kroppseget, så mycket vet jag, plus att det funkar :o ska nog fråga nästa gång.

Det jag menade med att hon inte är sned är att hon är symmetriskt musklad, bäckenet är symmetriskt osv. Spänningen i muskeln leder ju inte direkt till att hästen blir jätteosymetrisk, bara lite förkortad och irriterad. Lösningen på dessa problem har för mig efter behandling varit stretching, stretching stretching, massage, akupunktur mm.

I hennes fall, när hältan är så kort är ju muskelproblemet snarare sekundärt till följd av leden, och inte orsak till leden.

Genom att få henne att gå rakt (sula eller inte ;) ) vill jag få henne att börja arbeta med den muskelgrupp som varit irriterad och lite förkortad, det är i samband med att muskeln blivt så som hon vill "hänga kvar" i beteendet ett tag, finns liksom inga muskler som gör speciellt ont just nu.

Om hon fortsätter bete sig som hon gör nu med bakändan kommer snart problem i länd och höftregionen som ett brev på posten.

Hältan satt fram förresten om du vill veta.... :smirk:

I hennes fall, när hältan är så kort är ju muskelproblemet snarare sekundärt till följd av leden, och inte orsak till leden.
Det är sant, men du bör ta i beaktnade att muskeln förtsätter vara spänd oxå efter att leden läkt ut och hältan är borta...
Det är har det lixom kruxar till sig i de flesta fall aav återkommande inflammtioner och överbelstningar.. men tror helt enkelt att när "kotan läkt" är problemet borta.. Men fallet är ju inte så, utan problemet sitter kvar i muskulaturen och hästen förtsätter ofrivilligt att belasta fel.. *föreläser :o* Detta ger rörelseinsränkningar som i längden i sin tur leder till belstningsskador på leder och senor... Allt bara för att man glömmde behandla muskulaturen och rätställa hästen när man behandlade "kotan"..

Genom att få henne att gå rakt (sula eller inte ) vill jag få henne att börja arbeta med den muskelgrupp som varit irriterad och lite förkortad, det är i samband med att muskeln blivt så som hon vill "hänga kvar" i beteendet ett tag, finns liksom inga muskler som gör speciellt ont just nu.
Om det är det du är ute efter, skulle jag då hällre rekommendera vikt machett eller annan vikt vid träning, istället för sula som i längden bara ger skador och gör hästen sned..

Nu vet jag ju inget om vad det var för skada h*n haft.. men frambensskador hör ofta ihop med ryggproblem..
Men som du beskriver är Streching en ypperlig metod för hästar som bryter hit eller dit... se bara till att få med hela ryggen och sidorna.. :D

Jag vill korrigera ditt svar något..Att en häst som är rättställd, fräsch, korrekt skodd och utan muskelproblem inte springer snett i vagnen..?!Tycker det är oerhört vanligt att hästar viker rumpan åt något håll för att gå helt fria speciellt såhär i vintertider. Tycker inte alls att det är ovanligt! Däremot är det inte hälsosamt och leder på sikt till belastningskada någonstans.

generellt skulle jag vilja säga om orginalinlägget att om man helt plötsligt måste börja lägga på en sula eller en murphybländare-ja, då är hästen ofärdig på något sätt...
mvh jesse

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat