Jag har fått hjärnsläpp i balanseringsdjungeln!

Japp, hon var ju "ofärdig", är det inte längre utan bara fast i beteendet.... Anledningen till att jag kollade upp henne direkt var just att hon plötsligt slog om till detta beteende från en vecka till en annan, för så gör ingen normal häst om den är frisk. Finns det fortfarande några ofärdigheter är dom så otydliga så dom inte märks vid vanlig genomgång. Men det kan ju hända att det syns efter nästa jobb, det känns ju inte ovanligt precis.

Anledningen till att jag hoppas sommarskoningen ska avhjälpa problemet är just den du nämner, slippa gå på sig, speciellt som hon varit så tungt skodd.

ja, ibalnd tycker jag pg-skor är överreklamerade. Gillar faktiskt inte det beslaget :crazy: . Det är faktiskt inte skonsamt för lederna att träna med så tunga skor, möjligen under en väldigt begräsad tid men jag anser de vara alldeles för klumpiga och hästarna blir "byngliga" av dem.

Det finns ju faktiskt ett himla bra beslag ifall man vill vara skonsam mot lederna utan att slippa lägga på dem ett halvt kilo per hov och det är patenstskon eller cave combi skon. Det är ju en lättmetallsko som fördelar trycket över hela hoven..
mvh jesse

Hon har en mycket stark rygg, problemet kommer från hovarna.

Jag är absolut medveten om att muskeln kan ligga kvar och så att säga orsaka leden igen, men hon är behandlad i muskeln, nu kör jag hårt med stretching och massage osv. Den verkar inte speciellt ansträngd i dagsläget. Men eftersom hon, i motsats till de flesta, oftast inte rätar upp sig efter en behandling utan fortsätter i detta mönster, finns ju risken att hon tränar snett och tränar på sig muskeln igen, utan att det orsakar smärta just nu. Målet nu är att börja länga den till full funktion om du förstår mig.... ;)

Min erfarenhet av en ensidig häst i framändan är också ofta att muskeln som går mellan frambenen kan vara väldigt kort och spänd, känns väldigt tydligt om man för frambenet utåt och sedan känner på muskeln. Den stora muskelgruppen som går från manken ner till armbågen är också en ofta ansträngd muskelgrupp, liksom halsmuskelns övergång till bog och bringa. Det finns liksom vissa igenkänningspunkter där. Vissa lyckas få med sig hela ryggmuskeln direkt när de är ofräscha (dock inte den här), och efter tillräckligt lång tid kommer även länd och kors ner mot svansfästet. Det är mina erfarenheter av frambenshältor och muskler iaf :bump:

Nja, hästar som är korrekt skodda kan ändå gå på sig. Det kallas att de är lite trånga i aktion och inte får plats oavsett hur korrekt skodda de är. Sedan finns det ju hästar som inte bryr sig för fem öre hur mycket de än smäller på sig och så finns det vissa andra som trycker ändan åt något håll i ren förskräckelse av att det ska ta fast det egentligen har rätt mycket till godo..
mvh jesse

Är inte patentskon en form av ringsko (har aldrig haft den men snokar i minnet). Lite tveksam till att den funkar till pållens hovar, men kanske ändå, helst ska det vara litet (inget) tryck över trakterna, hur blir det då?.

PG, speciellt med brodd gör bara att så fort det ska gå lite fortare så gräver hon ner sig bara. Min tanke är ju också att utformningen på den skon måste göra att höga farter nästan sliter mer på benen, den är ju liksom utformad för att dra tvärnit på aktionen eftersom den är så flikig.

Faktum är att det räcker ju att köra för hårt så att hästen får mycket mjölksyra, är den ena sidan svagare än den andra och får mjölksyra fortare, så tjoho, där fick du en snedbelastning ;)

Genom att få henne att gå rakt (sula eller inte ) vill jag få henne att börja arbeta med den muskelgrupp som varit irriterad och lite förkortad, det är i samband med att muskeln blivt så som hon vill "hänga kvar" i beteendet ett tag, finns liksom inga muskler som gör speciellt ont just nu.

Genom att få henne att gå rakt (sula eller inte ) vill jag få henne att börja arbeta med den muskelgrupp som varit irriterad och lite förkortad, det är i samband med att muskeln blivt så som hon vill "hänga kvar" i beteendet ett tag, finns liksom inga muskler som gör speciellt ont just nu.

Men? Detta skrev inte jag?? :confused: :confused: :confused:

Jag lovar att jag säkert kommer att få äta upp mitt påstående om att hon inte är speciellt ofrsäch just nu :smirk: Hon är säkert halt på sju ben nästa gång jag kollar, vilket kommer bli om en vecka.

Min skruttis gick lite som en banan så vi har kört dressyr.
Jobbat i någolunda form på volter osv och nu är han mycket rakare. :cool:

Så har jag också gjort med en häst jag hade förut, hade mycket god effekt. Den här går inte snett i vanliga fall, och av olika anledningar så vill jag inte rida dressyr på henne, det passar inte för henne.

Jag kör "dressyr". Inte för att jag vill utnämna mig till en mästare...*hehe* men vi försöker så gott det går.
Brukar stämma av hästen genom att tömköra på volt före jag selar på vagenen, eller köra, samla och böja försiktigt i serpentier i skritt, dels för att värma upp och även för att se ifall svansen "åker åt nått håll" (som det inte borde göra). Då brukar jag vara extra noggran vid stretch för att försöka lista ut var det kan sitta. Å sen är det bara dit med Arnica flaskorna... :D

Nu ni, har jag dissekerat min häst lite mer och hittat något :idea: , hon har en väldigt stel nacke igen, dags att lyfta luren och ringa Equiterapeut!

Men jag saknar fortfarande svar på min ursprungsfråga, ofräsch häst eller inte, rent generellt, vilken sida sätter man sula på om man nu vill ha en sån? :confused:

Snabbjobbet avklarat. Hästen gick helt rakt utan vare sig stång, murphy eller sula (eller veterinär). Sen att hon betedde sig som en tvååring i värmningen är en annan femma. Bockade och for (inte kul alls i kortvagn), allmänt ofokuserad men samtidigt stekhet, usch. Hon verkade ju sjuk sen med, för orken var som bortblåst, men travade rakt och rent gjorde hon i alla fall. Resten ordnar sig.

:confused: Ibland förstår jag mig inte på dessa hästar :confused: . Man blir ju inte riktigt klok på dem :confused:
mvh jesse

Nä, ibland blir man inte riktigt klok på hästarna och hur de uppträder olika från dag till dag.

Hoppar in och lånar denna tråden (hoppas det är ok..)

Har en tre-åring som är sned på alla sätt och vis! Hon är sned i bäckenet samt har jättedåligt med muskler på ena sidan. Har fått tips utav Equiterapeuten att stretcha henne och ge henne något medel "Easy Joint". Problemet är bara det att hon verkar ha problem med något ligament i ena knät, vad kan man göra åt detta?

Alla tips på hur man får en sån här häst "rak" igen önskas!

Vad då på alla sätt och vis :eek:
Min ena femåring har (haft) 2 olika varianter av bäckenrotationer samtidigt, problem med att sista ländkotan dras snett och en låsning i bogen diagonalt mot rotationen. Snacka om att vilja vara värst??? :crazy:

När jag fick hästen hon halt på frambenet som låsningen kommit i nu. Jag har regelbundna besök av equiterapeut plus att hon får en örtmixtur och själv jobbar jag massor med stretching och massage. Jag började med att skritta mängder med henne för att bygga rumpan, nu jobbar vi även med lite "gymnastik" i longerlina.
Man ser skillnad på henne från dag till dag (hållit på intensivt ca 2 månader) och det finns inget bättre sätt att bygga musklerna i rumpan än att skritta.

Hoppas det löser sig för dig...

/// ghost

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka