Jag har ett problem. Hjälp

Reykur

Trådstartare
Vi har ett ganska otrevligt problem här hemma.
Min hund är väldigt bunden till främst mig och mamma och visar tydligt sitt ogillande när jag är borta genom att bita på mina saker.
Nu har hon även börjat protestera när mamma är borta över natten, på ett sätt som helt klart är svårare att handskas med.
Hon kissar och i bland bajsar i mammas rum nattetid :(
Så kan vi inte ha det, och söker nu desperat efter en lösning.
Sen problemen började har vi börjat ta ut henne ännu mer och mer frekvent, för att det inte "ska finnas" nått kvar.

Snälla ge mig lite hopp, hur ska vi åtgärda detta?
Kan DAP hjälpa? Jag har ingen erfarenhet av DAP, men feliway, katternas motsvarighet, kan ju avhjälpa liknande problem.
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

enligt tillverkarna av DAP ska det hjälpa mot alla möjliga problem, men bara på ca 70-90% av hundarna. resten har det en liten eller ingen effekt på. bajsar hon inne även när du är hemma eller när hon är helt ensam?
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Stäng dörren till din mammas rum, vilket jag antar at du redan har gjort.

Jag har en sån hund, hon blir väldigt orolig om jag är borta. Hon kan inte vara lös i huset om hon ska vara "själv" (jag har 3 hundar till, men det hjälper inte), därför har jag henne i bur när hon är själv. Där är hon trygg och sover, är hon lös så öppnar hon dörrar och fönster och tar i sönder så mycket som möjligt.

Så, om du utesluter alla fysiska orsaker, hunden är välrastad och är inte sjuk på något sätt, så tycker jag du kan prova att begränsa hennes yta.

Använd ex. kompostgaller och ställ nära dig så hon känner din trygghet men inte kan springa runt.

DAP har jag ingen erfarenhet av alls, men vad jag förstår så lugnar det bara hunden, det tar ju inte bort orsaken till varför hon gör så här och det är det du måste komma tillrätta med.

Är hunden tillfredsställd annars? Aktiveras den? Är den, som sagt, frisk? Ålder?

//E
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

det finns hundar som är sjukligt oroliga och lider av onormal separationsångest. på dem funkar det på grundorsaken till problemet också.
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Ja hon bajsar inne när jag är hemma, men på natten.
Vi har stängt mammas dörr, men då gör hon ifrån sig i lillebrors rum eller utanför mammas dörr.
Helt ensam lämnar vi henne inte då hon lider av vad vi tror är liknande panikångest hos människa, och kan skada sig själv om hon är ensam.
Hon är en ganska orolig individ, det var därför jag funderade på DAP för att lindra hennes oro, och evenuella ångest då någon av oss är borta. Mamma jobbar heltid natt och jag jobbar timmar natt, så det är svårt för oss att båda alltid hålla oss hemma.
Hon är sju år, och känner av sin ålder främst gällande sin försämrade syn, men enligt veterinären har detta beteendet ingen fysisk orsak.
Som jag nämnde tidigare har jag ökat promenaderna ytterligare i längd och frekvens i en förhoppning om att det ska "ta slut"
Hon aktiveras "normalt", lek, trickträning, lydnad, problemlösning. Bör jag öka aktiveringen med? Jag vill inte göra några drastiska förändringar i våra rutiner och vanor pga. hennes oro, men kanske det krävs för att bryta beteendet?
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

det finns hundar som är sjukligt oroliga och lider av onormal separationsångest. på dem funkar det på grundorsaken till problemet också.

Jo, jag vet, jag har en sån hund:crazy:

Fast jag bara menar att jag inte har någon erfarenhet av DAP och att det kanske finns en enklare lösning, som för mig funkar bur utmärkt.

//E
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Jag bara jämför med min hund och hon är mycket mindre orolig om hon är trött, därför frågade jag om aktiveringen.
Jag hade provat något som inte trötta fysiskt, utan psykiskt, gärna något där hon får jobba med sitt luktsinne, spår, sök osv.

Sen kan man ju vara så ful att man tar bort maten på kvällen, många ger hundarna mat en gång om dagen. Detta gör ju att hon inte har någon "process" i magen, men sen om det är bra med tanke på om hon stressar vid nya grejer, det låter jag vara osagt.

Vilken ras är det?

Jag tycker du ska iaf prova DAP, de har det hos min vet. och de är nöjda, framförallt när det gäller stressade hundar.

//E
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

ja, spår tycker hon är väldigt roligt. Hon är kanske ingen stjärna men vi har kämpat i hop på några kurser på klubben. Det skulle vi ju kunna återuppta!
Jo, det finns inga nackdelar med DAP, funkar det inte så är det bara så. :)
Måste dock undersöka hur det funkar att både ha DAP och Feliway (kattversionen) Då jag har feliway här hemma (Fertil hankatt)

Rasen, kan du gissa? Jag har många gånger fått kommentaren "Är det en ...?" när jag berättat om hennes beteende. Hon är en ganska planlös korsningshund med övervägande en ras där tikarna ofta kan vara på detta vis har jag fått höra.
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Inte en aning, säkert lite BC i henne är väl min första tanke... Ängslig

Det vet du ju redan, men en planlös korning kan ju ha mentala bekymmer som man kanske aldrig kommer riktigt till grunden med. Men man kan hämma beteendena och försöka få det att funka.

//E
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Nix, ingen BC, men övervägande Vorsteh. Jag vet inte om det stämmer, men vad jag hört kan vorstehtikar ofta vara oroliga och ängsliga. Morfar är schäfer, resten vorsteh.

Ja, tyvärr är det ju så med korsningar, och hade jag i dag valt hund hade det blivit en rensrasig, men då var jag 12, och Saga valde oss. :)
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Vorsteh kan ju ändå lösa en del problem. Då skulle jag tro att denna hunden har ett större aktivitetsbehov än vad ni tror, så prova att höja det succesivt och se om du sre förändring.

Jag har ju själv weimaraner, det är ungefär sak samma. Mina W älskar att springa, lösa, och bara springa springa springa, hur mycket sånt gör hon? De behöver blir kroppsligt trötta rätt ofta.

Sen tycker jag att du ska ta upp spårningen igen, det är en lugn aktivitet som kräver hennes koncentration och det går ut mycket på att du ska läsa din hund. Anmäl er till en kurs om du känner dig osäker på hur du gör.

Och visst är dte så att många vorsteh är stressade, men i många fall beror det på ägaren som faktiskt inte förstår sin hund, no offense. Jag ser rätt många vorsteh i jakten som är hur trygga som helst, men de jobbar också 4-5 timmar aktivt om dagen.
Sen är dem mycket känsligare än vad folk i allmänhet tror, de är ökända för att vara hårda och allmänt dumma i huvudet, men de är kvicka, smarta och kan man dem rätt så är de även känsliga och lyhörda.

//E
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Hon älskar att springa, hon skulle nog ärligt falla död ner om hon inte fick springa ;) Vi brukar promenera en bit ut från byn till ett slags "åkersystem" där vi springer och leker, hon burkar få springa tills hon inte vill mer, då kommer hon självmant till mig och "går fot" med mig en bit, då brukar vi gå hem.
Kanske jag skulle utöka springpromenaderna till två gånger/dag. Som det är nu tar vi denna promenad en gång, och sedan tar vi vanliga koppelpromenader under dagen.

Ja Saga är nog by far den inteligentaste hunden jag någonsin träffat. Hon är smart och lättlärd, hon lyder i princip min minsta vink (när hon är lös. I koppel är hon svårare) och är helt enkelt, ja en otroligt härlig hund att jobba med! När hon var yngre sysslade vi med allt möjligt, spår, eftersök, agillity, lydnad, och hon var "top of the class" i alla grenar ;) Det får nog bli en kurs i vår, om inte en ren spårkurs så kanske en aktivitetskurs.
Tack för att jag får spåna lite med dig, i bland behövs ett annat huvud för att lösa problem ;)
 
Sv: Jag har ett problem. Hjälp

Jag tycker lätt att du ska ta upp seriös träning med henne igen, absolut. Om hon dessutom är rolig att träna med och uppskattar det så blir det ju ännu roligare.

Om jag ser till mina vildar så springer de fritt på morgonen när jag är i stallet, de drar några repor, sen är de nöjda. Sen blir det cykelträning, promenad eller ridtur där de får springa ordentligt och bli trötta.
På detta kör jag gärna nån annan träning, vi kör mycket apportering och minnesträning.

Och vissa dagar händer ingenting, men mina hundar klarar det bra. Men det märks ju tydligt på kvällen om de har fått jobba. Fast en sån här hund blir ju aldrig trött, de blir lite "svajjiga" är inte lika skärpta, men de kan hålla på tills de stupar...

Ett tips är ju att köra nån form av sök där du kan inkludera resten av din familj, bestäm en tid i veckan, ex 10 söndag förmiddag så kör vi sök med Saga en timme. Där kör ni en lekvariant av sök där hon ska hitta familjemedlemmar och får godis för det. Efter hand trappar ni upp svårighetsgraden.
Alla får umgås tillsammans och hunden får jobba, det är dessutom ett bra sätt att inkludera alla.

//e
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 082
Senast: Blyger
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 642
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp