Jag har en bäver!

Corax

Trådstartare
Mitt sto brukar börja gnaga litegranna på väggar vid den här årstiden och hon brukar få asp-pinnar att tugga på i stället. Så även i år. Men nu är det helt extremt vad hon gnager. Och nu menar jag inte bara barken utan hon har gnagt av en stam (1 dm i diameter)på tre nätter.

Kan hon ha brist på nått eller är det bara för att ha 'nått att göra'?

Vi har analys på hösilaget men den verkar stämma dåligt då hon har haft uträknad foderstat (som alla år)men nu blivit fet som ett troll (nåja, men i alla fall lite väl rund).

Sv: Jag har en bäver!

Har tyvärr inget svar på din fråga, men :rofl::rofl: klockren tråd med tanke på avataren du har! :rofl:

*haha* Nu när du säger det... Dessutom är det hästen på bilden som har fått mig att skriva inlägget (för att relatera till "det är inte tjejen i filmen som har skrivit brevet"... fast tvärtom).

:D

Det måste vara ett "bäverår" i år för jag har TVÅ bävrar i min hage! har aldrig nånsin sett så många avskavda träd i hagen som i år och som du beskriver så ÄTER de upp halva trädet!

Jag undrar också varför de gör så just i år?:confused:

Gnag kan väl bero på proteinbrist bl.a. Det kan inte vara så att den har ett lite högre proteinbehov kring pälssättning eller att ni kommit in i ett parti med grovfoder som har lite lägre värden?

Bara spånar :angel:

Sara

Det har ju inte varit mycket kvar i hagarna att gnaga på i år. Mest lera. Så det ger ju en sysselsättning. Vissa fyller sitt tuggbehov genom att gnaga på trä om de får för lite grovfoder, men mina har haft tillgång till hö och ändå gnagit. De började lagom till saven steg, det är klart att det är sött och gott! Sen finns det även teorier om att aspbark är naturligt avmaskande. Det ska tydligen gå att köpa aspbark som fodertillskott. Hur som helst så ger det en bra sysselsättning och är inte skadligt.

Nej skadligt vet jag att det inte är (fast jag vet en häst som ätit för mycket och fått någon form av allergisk reaktion)och min häst går också på fri tillgång.

har läst i hästen utfodring tror jag den heter (den nyaste boken av cristina Planck). där stod det att hästar som hade proteinbrist kunde börja äta på träd...

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 413
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka