Jag har dödat min häst.

Carla

Trådstartare
Han är helt död. Tycker livet är pest. Och jag vet inte vad jag ska göra? Dock vet jag att det är mitt fel att han är som han är just nu.

När jag köpte honom för 6 månader sen låg stoppsträckan på 30 meter, han var stum som en stock i munnen, och allting gick i ökat. Ökad tölt, ökad trav, galopp utav bara helvetti, stel som en pinne, ja ni förstår.
Sen kom vi till den punkten där vi inte kunde rida ut tillsammans längre för det bara slutade med att jag kom tillbaka gråtandes för han l y s s n a d e i n t e.
In på volten och öva ledarskap, att ta det lugnt, att inte spänna sig och den där äckliga underhalsen han har.

Men jag övade nog lite för mycket inne på volten, övade nog lite för mkt på den korta traven och den korta tölten så vi tappade all den där fart och vilja vi hade innan.

Så nu tycker han livet är mest pest. Han är lydig nu, ja oj va lydig han är. Och han gör alltid sitt bästa, vill jag att han ska öka så ökar han, men han gör det inte med glädje och vilja, han tycker inte det är kul helt enkelt.

Jag tycker att jag har ridit varierat, ridit ut ensam och i sällskap, longerat, löslongerat, löshoppat, hoppat, tränat, åkt på träning, och bara ridit utan krav. Har varit noga med att inte göra samma sak två dagar i rad och göra det varierande, men ändå tycker han inte att det är nå kul.
Hans inställning till spöt är att det är något jobbigt och inte alls roligt och kickar när han nuddar honom med det. (Nej, han har inte ont nånstans, han är bara en väldigt lynnig valack..:smirk: )

För ungefär en månad sen fick han vila två veckor och då var han framåt och glad och han DANSADE fram, han var en dröm att rida. Nu funtar jag på att han ska få vila ytterligare två-tre veckor och bara rida honom då och då och då endast rida ut och ha en massa kul, inga krav. Försöka väcka liv i honom igen. Han går väldigt ekonomiskt nu också. Inte samma power och lyft i gångarterna som innan.

Så, min fråga till er som orkat läsa såhär långt, vad tycker ni att jag ska göra för att få min lilla älskling att tycka det är kul att bli riden igen?

Mycket tacksam för svar =)
/Carla
 
Sv: Jag har dödat min häst.

den första tanken som dök upp efter att bara ha läst ett par rader var om han haft nån vila.. kan kanske göra gott och få vila från alla krav, smälta den nya informationen i lugn och ro liksom:)
ut och busa i skogen med er;)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

jag tycker du ska, som du skrev, låta honm ta detlugnt o vila.... gör lite bus!
gör som jag gjorde ibland med medryttarponnyn jag hade i våras, rid ut själv o gör vad du får lust till! :)
Jag rejsade runt i skogen, tog de mest konstiga vägarna, i galopp o jag kände att hon ääälskade det precis lika mycket som jag gjorde!!! :)
Ibland tog vi något skutt också! :)

Så mitt tips är:
Ut o busa i skogen o gör det NI tycker är roligast! :) Ha inte en tanke på samlad form eller lugn galopp....
När jag red kunde en väg som tog ca. 10 min att rida gå på 5 min...
Lycka till!!!! :) :)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Min tanke, förutom vila, har å göra med hur jag själv kan känna mig i min kropp -får han i sig allt han verkligen behöver? Mineraler, vitaminer, rätt balans mellan energi och protein? Det kan ju vara en kombination av saker, men om han inte får i sig allt han behöver för att gå all den varierande ridning du ridit, kan kan bli bra trött och glädjelös av det.
Han kanske behöver en skön massage av någon duktig yrkesverksam i närheten?

De kan också bli trötta, loja och "deppiga" av t.ex borelia eller någon infektion i kroppen. Visst, lite vila tänder till honom men så fort kroppen måste jobba regelbundet igen märks det av. När min dam hade en förkylningsinfektion kvar i kroppen märktes det bara av trötthet, men efter veterinärs inrådan med järntillskott och C-vitamin var hon pigg som tusan!!

Så, tänk inte bara att det är ditt fel här, låter konstigt att han BARA tycker galen hej-å-hå-uteridning är skoj??
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Jag tror att det löser sig med lite vila!:)
Och då menar jag vila, bara gå i hagen och det dagliga borstandet och pussandet, inga promenader och ingen ridning.

Även jag och min unghäst har våra duster, och jag måste vara hård mot henne och få henne att lyssna, inte kliva över mig osv. Efteråt kan hon se lite fundersam ut, men så länge jag inte överdriver tränandet utan låter henne vila någon dag och varvar med lite mer kravlös träning så blir hon bara goare och goare att pyssla med. Man får inte knäcka hästen, man måste vara lyhörd och låta den vara ifred ibland.

Har vi haft riktiga slagsmål -t.ex. när det gällde benlyftandet i våras:crazy: - så får hon vila i ett par veckor, eller så länge som jag känner att vi behöver vara ifrån varandra. Sedan är det bara att ta upp tränandet igen, som om inget hänt, men utan att konflikt.:)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Du har fått flera bra svar redan. Det framgår inte hur gammal hästen är. Oavsett det kan byte av ägare, nytt stall, ändrad träning osv bli en stor omställning för en häst. Låt honom vila ordentligt = minst en månad eftersom han inte har haft någon längre vila sedan du köpte honom. Gör inget med honom då mer än borstning osv. Vissa hästar behöver pauser ibland för att ladda det mentala batteriet.

Ett par frågor att fundera på om du inte redan har gjort det:

Varför sprang han förut? Var det för att han var pigg och tyckte det var kul? Eller sprang han för att han var stressad, hade ont någonstans, trodde att det var spring som förväntades eller av någon annan anledning som inte har med livsglädje att göra? Vill du ha tillbaka det i så fall?

Och du, var inte ledsen. Du är säkert ingen dålig hästägare utan vill din häst väl. Du kanske bara har varit lite ambitiösare än vad hästen var redo för? Förr eller senare hittar ni tillbaka.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Låter som mitt problem det där.

Köpte min valack för ungefär 6 månader sen och precis som med din så fanns det bara ökat av allt , när lydnaden började sitta så försvann lite av viljan.
MEN det är mycket lättare att träna tillbaka viljan hos en häst än det är att få en lydig häst.
Ut och busrid lite låt honom gå i sitt tempo och strunta lite i takten ect, få honom att tycka allt är roligt och lägg in lite små lydnads övingar.

Min valack står nu på vila och ska göra det i 1 och en halv månad till, allt för att få honom mer positiv och laddad igen
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ett allmänt svar:
Ni rider antagligen för mycket.
Låt hästarna gå i hagen och ha det litet tråkigt ett tag, så brukar de bli motiverade till arbete.
Understimulerade hästar jobbar bäst.
Då blir de liksom glada för all typ av aktivitet oavsett vad det är.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ska försöka svara till alla i samma inlägg! alla har gett mig jättebra svar!

Inte_Ung - Vi har nog ridit för mkt, jag har ridit 5-7 dagar i veckan med et par dagars vila här och där, och jag har varit, som någon annan skrev, lite för ambitiös med min ridning. Det kan ju inte bli perfekt från början.. Har också märkt att vi har dte roligast när han har vilat och han tycker också det är lite roligare efter vila, så jag tänkte lägga in minst 2 vilodagar i veckan.

Vili - Det känns skönt att se att alla ger samma riktning i svaren som jag tänkt att gå. Han kan inte riktigt få vila en månad då vi ska på en lättklass-tävling om en månad, men hade tänkt att låta honom vila åtminstone 2,5 veckor och sen bara låta det gå som går på tävlingen.

Maran - Hästen är 8 år. Och ganska barnslig när jag fick hem honom, men han har mognat rejält under våra 6 månader och tänkte faktiskt tanken att det HAR VARIT MKT att ta in, så jag ska låta honom vila ett par veckor och sen en månad eller mer efter tävling.
Förut sprang han mest för han inte orkade bära sig i den korta tempot, det var alltså en massa massa skjutkraft men knappt nån bärkraft, så att säga. Sen var han felmusklad/icke musklad med en enorm underhals som hette duga. Sen tyckte han dte var kul att springa, men dte tyckte inte matte alltid var lika kul då jag knappt hade nån kontroll (fart i samband med stum mun är inte den bästa kombination..)

Veronican - Massage får han regelbundet, det gillar han. Maten är det inge fel på vad jag kan komma på. Det där med förkylningsinfektion kan det ju vara, inte för att jag tror det. Hans temp är normal och han är pigg och glad annars. Han tycker ju inte heller hej-och-hå-busridning är någe vidare heller, han tycker allt är sådär medelmåttigt kul..

LillaMy84 och sandy_ (och alla andra..) - jag är rädd för att busridning bara kommer ta oss tillbaka några steg och att den där förbannade underhalsen kommer blomma upp igen. Väljer han en form själv är den megahög med sänkt rygg. Iaf i tölten. Men lite busridning/bara komma ut i skogen ska vi nog göra..


Tack för alla tips! Nu ska jag ut till min pålle :)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Han är helt död. Tycker livet är pest. Och jag vet inte vad jag ska göra? Dock vet jag att det är mitt fel att han är som han är just nu.

När jag köpte honom för 6 månader sen låg stoppsträckan på 30 meter, han var stum som en stock i munnen, och allting gick i ökat. Ökad tölt, ökad trav, galopp utav bara helvetti, stel som en pinne, ja ni förstår.
Sen kom vi till den punkten där vi inte kunde rida ut tillsammans längre för det bara slutade med att jag kom tillbaka gråtandes för han l y s s n a d e i n t e.
In på volten och öva ledarskap, att ta det lugnt, att inte spänna sig och den där äckliga underhalsen han har.

Men jag övade nog lite för mycket inne på volten, övade nog lite för mkt på den korta traven och den korta tölten så vi tappade all den där fart och vilja vi hade innan.

Så nu tycker han livet är mest pest. Han är lydig nu, ja oj va lydig han är. Och han gör alltid sitt bästa, vill jag att han ska öka så ökar han, men han gör det inte med glädje och vilja, han tycker inte det är kul helt enkelt.

Jag tycker att jag har ridit varierat, ridit ut ensam och i sällskap, longerat, löslongerat, löshoppat, hoppat, tränat, åkt på träning, och bara ridit utan krav. Har varit noga med att inte göra samma sak två dagar i rad och göra det varierande, men ändå tycker han inte att det är nå kul.
Hans inställning till spöt är att det är något jobbigt och inte alls roligt och kickar när han nuddar honom med det. (Nej, han har inte ont nånstans, han är bara en väldigt lynnig valack..:smirk: )

För ungefär en månad sen fick han vila två veckor och då var han framåt och glad och han DANSADE fram, han var en dröm att rida. Nu funtar jag på att han ska få vila ytterligare två-tre veckor och bara rida honom då och då och då endast rida ut och ha en massa kul, inga krav. Försöka väcka liv i honom igen. Han går väldigt ekonomiskt nu också. Inte samma power och lyft i gångarterna som innan.

Så, min fråga till er som orkat läsa såhär långt, vad tycker ni att jag ska göra för att få min lilla älskling att tycka det är kul att bli riden igen?

Mycket tacksam för svar =)
/Carla


Det låter som om det inte bara är hästen som tycker att livet är pest, utan även du. Ridning är så mycket mer än bara hästen! Det är du också!
Ridning handlar mycket om ditt psyke, du måste tro att det går annars går det inte.
Jag tror att om du försöker höja ditt självförtroende, så kommer det göra mycket. Jag vet att det är jätte svårt att höja sitt självförtroende bara sådär, och även du verkligen har högt självförtroende en gång, så betyder inte det att allt löser sig direkt. Det kommer ta tid, Men du måste tro på dig själv annars går det inte.
Och ge inte upp! Ibland går det bra,ibland inte, men man får inte förlora hoppet för det!
Du måste våga tro på dig själv!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Jo, jag har ju själv börjat tycka att det är inte lika roligt längre för jag kämpar och kämpar och får aldrig något riktigt gensvar.

Men idag var han pigg och glad och kom mig mötandes i hagen, han är så söt den spillefinken :love:
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ditt inlägg berörde mig, jag tycker att du egentligen har på känn själv vad som är fel - att du kanske vill för mycket och kört på, och att det tagit "död" på både dig och din häst glädjemässigt över arbetet just nu.

att hästen vaknar till efter vila säger dig ngt.
endera är det att den arbetas för hårt som du redan misstänker.
eller så kan det vara fysiskt - att ngt inte riktigt är som det ska, men går till sig med lite vila, sen tar fart igen när du börjar.

eftersom träning i för mycket dos BLIR fysisk (och psykisk med för den delen) påverkan, så tror jag att det främst är det.

Du har fått många väldigt bra och insiktsfulla svar i denna linje redan.
se till att du har en bra foderstat, och lägg ner arbetet lite mera - går han i hage vettiga tider så kan han total vila. gör han inte det, så skritta bara vissa dagar, kravlöst.

det finns många bra tips om varierat arbete på forumet, så du kan även söka där, om du vill ha lite råd om hur hästen fungerar under arbete/muskulatur, styrka osv.

varmt lycka till. det hörs att du tycker väldigt mycket om din häst och vill hans bästa. Hoppas ni får tillbaks arbetsglädjen. Hästar är tacksamma på det sättet - de tycker om en även om man brister ibland :crazy: :)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Vi har en häst, som vi fick hem i april. Han har stått på stall nästan hela livet, och i unghäståren var han misshandlad. han är nu 18 år. Han fick komma ut, inte ha maten hela tiden då de andra åt upp den för honom, han fick röra på sig hela tiden och lära sig tåla kylan. Nu är han ganska mycket omvänd, mest mentalt. Han kan komcentrera sig, förut stressade han bara. Han kan LYSSNA på ryttaren, riktigt ordentligt, och NÄSTAN invänta en order t.ex. skänkling. Han äter snabbare och mer dessutom, och han verkar gladare.

Jag skulle tagit kontakt men någon som har bete för hästar, och skickat iväg honom dit i 2-3 månader, få känna hur livet leker igen med massa andra hästar, och få "bara vara häst". Ingen som rider, är ute och går, pysslar med honom eller något, utan just bara vara häst.

När han sen kommer hem igen borde han tycka att du ät intressant och rolig, eftersom du har en massa nyheter att tillföra, då bl.a. ridning och skötsel.

Jag tror som många andra, att du har jobbat för hårt.
Tack för att du skrev detta och satte upp en varningsflagga för mig! :)

//Veronika
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Han kan inte riktigt få vila en månad då vi ska på en lättklass-tävling om en månad, men hade tänkt att låta honom vila åtminstone 2,5 veckor och sen bara låta det gå som går på tävlingen.
Jag menar inte att vara taskig nu, men vad är viktigast? Att din häst får den kanske välbehövliga rejäla paus han behöver eller att du får vara med på tävlingen? Jag förstår att du antagligen har siktat in dig sedan länge på tävlingen och att det kan kännas svårt att avstå från den. Men allvarligt talat, hästen är 8 år. Ni har många år framför er och det kommer andra tävlingar.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Precis vad jag skulle skriva! Ta tävlandet till våren i stället. Kommer säkert att kännas bättre både för hästen och för ditt samvete. Varför tävla när det känns att något inte är okej??
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Nej nej, jag är inte den som tar illa vid mig i första laget och jag håller faktiskt med! Tjejen som jag skulle ha åkt dit med samtidigt ligger också lite i riskzonen, så vi båda tvekar på att åka. Jag åker endast för att få rutin och för att han älskar det. Han blir som en annan häst, sådant tävlingshuvud har han.
Sen att vi inte har flera år framöver stämmer inte riktigt, men det är en annan historia som visar hur (dumt) ambitiös jag är till och från :rofl:

Nu har han vilat sen i lördags, bara gått i hagen, skruttat, rullat sig, hittat på en massa hyss, han är rolig den hästen. Och han verkar redan mer positiv, nu förtiden kommer han faktiskt till mig i hagen med öronen framåt.:love:
Jag tar det som det kommer helt enkelt.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Jag känner inte riktigt igen mig, tyvärr. Men kul att det har gått så bra med er häst!

Att skicka honom på "bete" är inget alternativ. Vi har visserligen ett eget, men jag vill inte ha en tjock häst inför vår kommande tävlingssäsong (i vår). Dessutom finns det inga bra beten nu längre, med bra näringsvärden etc. etc. Bara bukfylla.

Det var när jag var på kurs i helgen som jag kände att jag inte kände igen honom, han som alltid brukar vara så positiv. Tränaren tyckte att jag skulle göra som ni säger ungefär, och det är väl det jag tänker göra också.

Han ska få vila i minst 2 veckor nu, sen får jag ta det lite på känn.

Tack för ditt svar och alla andras svar!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

kolla borelia/erlichia.. min häst blev sån här när hon fått det.. vi visste inte om det.. o hästen va helt död.. tyckte inget va roligt.. va i en helt anann värld.. kicka som sjutton åt spöt o så fort man krävde lite utav henne.. så kolla veterinär o hon hade erlichia.. blev behandlad o fick liv igen o va så glad o bara sprang
 
Sv: Jag har dödat min häst.

... men jag vill inte ha en tjock häst inför vår kommande tävlingssäsong (i vår).

Ajajaj akta dig.
Du tänker för mycket på vad du vill och för litet på vad hästen behöver.
Om man har otur så kan sådant gå fel, mycket fel.
För att bli framgångsrik med hästar, så måste hästen komma först.
Hästens hälsa och hästens mentala status och glädje.
Hästen är ingen sportmaskin.
Den är en kompis vars vänskap man kan förlora om man missbrukar den.
Och om man råkar få hästen emot sig så kommer den inte att arbeta för ryttaren.

Tack och lov så är hästar mycket vänliga och förlåtande till sin natur.
Så det brukar gå ganska så bra att få tillbaka vänskapen.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Jag känner igen mig lite i det du skriver, fast jag har aldrig känt att jag tagit "död" på hästen.

Min pålle kom till mig för 1,5 år sen som oinriden fyraåing. Inridningen gick jättebra och ahn lärde sig snabbt. Efter att jag hoppat in honom fick han en lång vila på ett par månader förra sommaren. Lika positiv och arbetsvillig höll han sig hela hösten, vintern och våren. Dock kanske lite understimulerad, för vissa dagar var han väldigt het. Då motionerade jag honom kanske 3-4 dagar/v. I sommar fick han också några veckors vila, dock inte lika många som förra året. Efter vilan bestämde jag mig för att han riktigt skulle komma igång och inte vara en överviktig nordis. Så efter att jag satt igång honom var det riktig hårdträning som gällde, med motion 5-6 ggr/v. Jag var så insnöad i att jag skulle få honom i topptrim så att jag bla kunde lära honom samla galoppen ordentligt, korta sig bättre mellan hindrena osv, att jag helt tog slut på hans vilja att jobba. Visst jag varierade motionen, men jag LYSSNADE inte på hästen.. :crazy: Han blev slö, kickade och vägrade hoppa, som han alltid ÄLSKAT. Grejen är att jag egentligen vet att han har det väldigt besvärligt vid pälssättning/fällning, men glömde bort det och körde på som vanligt trots att svetten sprutade på honom och illviljan märktes tydligt. Jag kunde inte förstå vad som var så fel. När jag väl började rannsaka mig själv som hästägare så insåg jag ju hur dum jag varit som inte lyssnat på hästens signaler, utan bara trott att han typ var i dålig kondition. Han har nu fått ett par veckor med i princip ingen ridning alls och nu är han sitt gamla jag igen.

Så döm inte dig själv för hårt, utan lyssna på signalerna hästen ger dig, så kommer du alltid längst!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp