Jag har blivit med Shettis :) Nu en fråga om hö

Twihard

Trådstartare
Jag har blivit med shettis. :D Min ängel kommer till mig om någon vecka. :) Jag har aldrig haft en shettis förut så ska bli roligt. :)

Uppfödaren sa att jag måste lova att inte övergöda den lille som brukar få 3 kg hö per dag ungefär - han är 2 år. :)
Jag vet att de ska ha lite mat men planen var att han skulle - om han klarar det - gå med en större flock shettisar på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Är det en dum idé? :) De verkar ju klara det och vet att han gjorde det en vinter som ettåring.

Är så rädd att uppfödaren ska bli besviken på mig om han lägger på sig :( Det var viktigt sa hon att han bara får 3 kg hö. Hellre att han var lite för smal när han växte. Borde inte unghästar få bra mat under sin uppväxt?
 
Grattis. Det går inte att säga antal kg, beror ju på värdena i det. Men jag hade startat försiktigt. Absolut inte riskerat fång. Men sen borde den ju kunna gå på fritt grovfoder. Avstått kraftfoder och hållt den på magert gräs.
 
Tack båda. :) Ja jag har hört att det är stor risk med fång och allt, men att ge för lite kan väl ge näringsbrisyt? :) Om han är ute dygnet runt och rör på sig borde han väl kunna äta fri tillgång på hösilage? Jag vet inte näringsvärdet, tror inte stallägaren gör något sådant eftersom hennes shettisar klarar det.
 
Tack båda. :) Ja jag har hört att det är stor risk med fång och allt, men att ge för lite kan väl ge näringsbrisyt? :) Om han är ute dygnet runt och rör på sig borde han väl kunna äta fri tillgång på hösilage? Jag vet inte näringsvärdet, tror inte stallägaren gör något sådant eftersom hennes shettisar klarar det.
Du har lovat uppfödaren. Ljög du uppfödaren rätt upp i ansiktet?
 
Du har lovat uppfödaren. Ljög du uppfödaren rätt upp i ansiktet?

?? Nej. Jag har lovat uppfödaren exakt dessa ord: "Jag lovar att försöka se till att han inte blir tjock" - med det sagt så har jag inte sagt att jag lovar att hålla honom mager, men lovat att försöka hålla honom i bra hull.

Har inte lovat att hålla honom på bara 3 wlker 4 kg hö. Hiäon vet att vi har hösilage.
 
Tack båda. :) Ja jag har hört att det är stor risk med fång och allt, men att ge för lite kan väl ge näringsbrisyt? :) Om han är ute dygnet runt och rör på sig borde han väl kunna äta fri tillgång på hösilage? Jag vet inte näringsvärdet, tror inte stallägaren gör något sådant eftersom hennes shettisar klarar det.

En del kan gå på fri tillgång, andra inte.

Jag tycker inte heller att unghästar ska få för lite mat, men det är ju vanligt att växande unghästar, som är friska, ser lite spinkiga ut. Just för att de växer.

Eftersom feta shettisar (och islandshästar och fjordingar) är jättevanligt, kan jag förstå uppfödarens önskemål att en ny ägare inte övergöder sin shettis: det är ju lika mycket misskötsel som att ge för lite foder.

Men just att ange fodermängd i kg är ju vanskligt, eftersom olika partier foder innehåller olika mängd näring et c.
Så länge du håller din shettis i korrekt hull så må det vara egalt hur många kg foder den får i sig.
 
En del kan gå på fri tillgång, andra inte.

Jag tycker inte heller att unghästar ska få för lite mat, men det är ju vanligt att växande unghästar, som är friska, ser lite spinkiga ut. Just för att de växer.

Eftersom feta shettisar (och islandshästar och fjordingar) är jättevanligt, kan jag förstå uppfödarens önskemål att en ny ägare inte övergöder sin shettis: det är ju lika mycket misskötsel som att ge för lite foder.

Men just att ange fodermängd i kg är ju vanskligt, eftersom olika partier foder innehåller olika mängd näring et c.
Så länge du håller din shettis i korrekt hull så må det vara egalt hur många kg foder den får i sig.

Ja jag räknar aldrig kg. Och bara för att jag inte vill hålla honom mager så kommer jag inte övergöda honom. Han ska gå med många andra shettisar så han får inte en hel bal för sig själv. Jag är erfaren då jag ägt flera stora unghästar. Men små ponnys är nytt för mig. :)
 
Min shettis kunde äta hur mycket som helst utan att lägga på sig när han var 2 år. Han behövde det för att växa. När han sedan blev 3 år hände nåt med ämnesomsättningen och han la lättare på sig. Du får prova dig fram. Sedan kan man ju även motionera dom för att hålla vikten. Cykla med dom tex så de får upp flåset.
Men ja, jag förstår uppfödaren. Dessa små lägger på sig otroligt lätt och fort går det, så man får hålla koll.
 
Det är lika farligt för en växande unghäst att vara för tjock, som att få för lite näring. Den ansträning det innebär på leder, senor och ligament att släpa på extravikt, och tillsammans med risken att överutfodring skapar rubbningar i tillväxten gör att jag tusen gånger hellre håller hästen i moderat underhull än riskerar överutfodring.

Huruvida unghästen kan gå på fri tillgång eller inte handlar ju väldigt mycket om kvalité. Är det - för den växande hästen - bra balans i grovfodret handlar det om individen. Är det ett foder som är idealt till vuxna hästar - hade aldrig satt unghäst på fri tillgång. På tok för stor risk för obalans.
 
Jag kommer köra in honom och träna med honom så han är inte bara sällskap.

SJÄLVKLART tar jag till mig att han inte ska bli tjock - jag är inte dum. MEN jag reagerade på "hellre för mager". Ingen ska vara mager. :) Sedan är det ju så att kan han inte gå på fri tillgång i unghästflock, (plus 2 gamla) så får han stå på box.

Jag tror att fodret är anpassat för unghästar mest eftersom de är 8 (med min) på 2-4 år :) plus 2 spm är runt 20. Men kommer såklart fråga innan :)

Nu går han på sommarbete och ska se till att övergången blir bra :)
 
Tre kilo tycker jag låter som väldigt lite? Speciellt när han är så ung och fortfarande växer? Jag har en shettis (modell större) som är sex år gammal. Han är sällskap åt min större ponny, men rids också ett par-tre gånger i veckan av en tioåring. Han går inte på fri tillgång (gjorde dock det där han stod tidigare och han hade ganska många kilon för mycket när han kom till mig, vilket också veterinären anmärkte på, men de är borta nu), och äter torrhö. Största anledningen till det är att den större ponnyn inte tål hösilage. Båda hästarna har i princip fri tillgång på hö (stora nät, alltid kvar på morgonen) inne om nätterna, får utportionerat i hagen dagtid. Kan säga att han äter bra mycket mer än tre kilo, och då har han ändå bantat ner sig till en "normal" vikt jämfört med när han kom. Han är jättefin i kroppen nu, och har också betydligt mer muskler än tidigare (var enbart sällskap innan, så hur lite flickan än rider rör han sig mer än då).

Att inte bli för tjock (eller för smal för den delen) är en sak. Att tvinga en köpare att enbart ge en viss fodermängd tycker jag låter väldigt märkligt. Ditt hö kan ju ha helt andra värden än säljarens?
 
Vilket fascinerande drev...

Vet du vad, jag tycker att du ska öva på att känna hur din häst ser ut och känns när den har lagom hull, vilket den verkar ha nu. Då märker du ju om den går upp eller ner i vikt. Revbenen ska kännas med handflatan under ett tunt fettlager. Skaffa ett viktmåttband så ser du om vikten sticker iväg (men glöm inte att bröstomfånget ska öka lite till på grund av tillväxt).

Uppfödaren har rekommenderat ca 3 kilo, och det kan kanske vara bra att börja med, särskilt om ponnyn har halm att mumsa och gräs i hagen. Du kan behöva komplettera med protein om grovfodret innehåller för lite. Innan du släpper på fri tillgång, kolla hur övriga hästar i flocken ser ut i hullet. Slanka eller köttbullar? Om du gillar det du ser, släpp dit din häst!

Jag förstår att uppfödaren är orolig, det är svårt att hålla småponnyer i skick och hälsosam vikt.
 
Vilket fascinerande drev...

Vet du vad, jag tycker att du ska öva på att känna hur din häst ser ut och känns när den har lagom hull, vilket den verkar ha nu. Då märker du ju om den går upp eller ner i vikt. Revbenen ska kännas med handflatan under ett tunt fettlager. Skaffa ett viktmåttband så ser du om vikten sticker iväg (men glöm inte att bröstomfånget ska öka lite till på grund av tillväxt).

Uppfödaren har rekommenderat ca 3 kilo, och det kan kanske vara bra att börja med, särskilt om ponnyn har halm att mumsa och gräs i hagen. Du kan behöva komplettera med protein om grovfodret innehåller för lite. Innan du släpper på fri tillgång, kolla hur övriga hästar i flocken ser ut i hullet. Slanka eller köttbullar? Om du gillar det du ser, släpp dit din häst!

Jag förstår att uppfödaren är orolig, det är svårt att hålla småponnyer i skick och hälsosam vikt.

Tack. :) Ska öva på det och ska då och då rådfråga min veterinär/andra Shettiskunniga :)
 
Tre kilo tycker jag låter som väldigt lite? Speciellt när han är så ung och fortfarande växer? Jag har en shettis (modell större) som är sex år gammal. Han är sällskap åt min större ponny, men rids också ett par-tre gånger i veckan av en tioåring. Han går inte på fri tillgång (gjorde dock det där han stod tidigare och han hade ganska många kilon för mycket när han kom till mig, vilket också veterinären anmärkte på, men de är borta nu), och äter torrhö. Största anledningen till det är att den större ponnyn inte tål hösilage. Båda hästarna har i princip fri tillgång på hö (stora nät, alltid kvar på morgonen) inne om nätterna, får utportionerat i hagen dagtid. Kan säga att han äter bra mycket mer än tre kilo, och då har han ändå bantat ner sig till en "normal" vikt jämfört med när han kom. Han är jättefin i kroppen nu, och har också betydligt mer muskler än tidigare (var enbart sällskap innan, så hur lite flickan än rider rör han sig mer än då).

Att inte bli för tjock (eller för smal för den delen) är en sak. Att tvinga en köpare att enbart ge en viss fodermängd tycker jag låter väldigt märkligt. Ditt hö kan ju ha helt andra värden än säljarens?

Ja det var så jag tänkte, att värdena är ju olika :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 212
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp