Jag hamnar på sned vid sidvärtsrörelser...

D

Durin ox

När jag rider sidvärtsrörelser, (speciellt i sk. vikning men även i vissa skolor, i dessa fall åt vänster, puttar jag gärna över vikten på yttre delen av sadeln.)
För att få mer kraft i skänkeln höjer jag gärna hälen(långa ben + liten häst + inga sporrar) och då åker knät upp och jag åker på sned i sadeln. Hur får jag bukt på problemet? Försöker jag sitta still så lyssnar inte hästen på min skänkel...

Sv: Jag hamnar på sned vid sidvärtsrörelser...

well... man tager ett dressyrspö ;) Lyssnar hästen fortfarande inte på din skänkel petar du lite på den, funkar det forfarande ger du den en smäll på baken så den får lite bättre respekt för din skänkel. Grunden till ditt problem är att din häst inte lyssnar på din skänkel, rid loss den eller följ ovanstående råd om det enbart är vid skänkelvikningar den inte lyssnar...

tänk att du har dina sittben, och så tänker du dem som punkter och de punkterna ska vara på vars en sida av sadlen, och ha jämt tryck, när du ska flytta en häst i sidvärts så ska du inte trycka med skännklen, vilket gör att du drar upp ditt ben och hamnar på sned. Utan du ska ta hjälp av sparkstötseffekten alltså tryck en gång, släpp, och hästen ska gå kvar ett tag på den precis som en sparkstöt gör!

jag är verkligen inte bra på att förklara.. där finns säkert någon annan som kan förklara det bättre!

lycka till

Så gör jag också....tror jag :o

Menar du att du skjuter ut ytterhöften? Det är vad jag gör, samt lutar mig lite inåt.

Vid skänkelvikning (säg på diagonalen från vänster varv) så "hoppar" jag nästan över från höger till vänster del av sadeln när jag ställer om och går in på diagonalen :crazy: Vidare så drar jag bak/upp inneskänkeln (höger i detta fall) lite för mycket, och använder ytter för lite vilket gör att bakdelen kommer före. Jag gissar att jag överställen hästen åt höger också, men vet ej.... :confused:

Som ni hör så är jag ganska medveten i teorin om vilka fel jag gör, men det är ändå jättesvårt att bli av med dem. Jag intalar mig hela tiden "sitt rakt över hästen, driv fram med ytterskänkel, överböj inte..." osv, men det tycks inte hjälpa :crazy:

Inte meningen att sno din tråd Durin, men jag tar också gärna emot tips :bow:

Liknande trådar

S
Dressyr Jag skulle vilja skriva om en sak jag tänkt länge på. När jag ser videor på folk som rider (eller ser dem IRL) och hästen går i en...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: sandrahedman
·
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 740
Senast: ako
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka