Jag håller på att försvinna!

Uppdatering: påväg till akuten nu. Har känts som jag ska svimma så fort jag reser på mig idag och somnar nästan till konstant vad jag än gör. Känner mig helt väck. Hoppas de hittar något, känns obehagligt det här.

Åh fy. Hoppas de hittar vad som felas och att det inte är något allvarligt. Vi håller tummar, tassar och tår här :)

Uppdatering: påväg till akuten nu. Har känts som jag ska svimma så fort jag reser på mig idag och somnar nästan till konstant vad jag än gör. Känner mig helt väck. Hoppas de hittar något, känns obehagligt det här.

Usch! Hoppas du får hjälp direkt, och att allt går bra för dig!!

Fy din stackare @Stalone! Hoppas det går bra och att de är snabbare där idag än när jag var där med en vän för någon vecka sen...
Hoppas du kan få ordentlig hjälp nu!

Och jag hade inte sådan tur. Min diagnos fördröjdes 6 mån pga att en läkare (manlig) vägrade lyssna på mig när jag sa att mina symptom inte var min magkatarr trots att jag haft den länge, visste hur den kändes och medicinen mot magkatarr hjälpte inte. Visst, jag berättade inte om det "pinsamma" symptomet eftersom det kändes pinsamt och läkaren visade med all kraft att jag var korkad som ens försökte säga att det inte var magkatarr. Jag älskar dock den AT-läkare jag kom till när det blev ohållbart (också manlig) som direkt sa att det här är inget vi klarar av på en vårdcentral. Remissen till mag-tarm gick igenom direkt.

Jag förstår att läkare tvingas lyssna på mycket som är irrelevant. Genomgående för de läkare jag träffat på vårdcentralen är att de verkligen behöver bli bättre på att lyssna på sina patienter. Jag har aldrig blivit ifrågasatt när jag varit under vård av läkare med annan specialitet än allmänläkare. Jag har också hört om alldeles för många kvinnor som blivit bortviftade av vården om att det är något psykiskt eller iaf inte något allvarligt när det verkligen varit fråga om allvarliga sjukdomar. Min mor är en av dem, när de upptäckte att hon hade hypotyreos hade hon kanske överlevt 6 månader till utan behandling. Den manliga vårdcentralsläkaren hade mer eller mindre tyckt att det var inbillning.
Min läkare på vc var kvinnlig, vet inte om det spelade roll. Men jag berättade också alla mina symtom: magsmärta, diarréer med blod i osv. Hon gjorde en rektoskopi på mig (förutom en hel massa blodprov) och sa direkt att hon inte kunde hjälpa mig vidare. Jag fick ett brev om att en koloskopi skulle ske inom 3 månader och när jag ringde henne och grät och sa att jag mådde för dåligt för att vänta så sa hon "jag har redan varit till avdelningen och de ringer dig senare idag om en tid snarast för dina blodvärden bara sjunker" (den vc låg på sjukhuset). Jag fick tid två dagar senare och diagnosen då med. Så är oerhört tacksam.

Fast blir det inte en "form av" diagnos när läkaren säger att "det här har du", även om det inte är en "riktig diagnos" (som jag tror du tänker på)?
Jo, absolut. Det är att man har besvär, men att det inte kan härledas till någon av de diagnoser som räknas som IBD. Man har besvären, därav Irritable bowel syndrome.

Fast blir det inte en "form av" diagnos när läkaren säger att "det här har du", även om det inte är en "riktig diagnos" (som jag tror du tänker på)?

Nej, har man en diagnos har de gjort femtielva prover och undersökningar för att ta reda på vad det är (i mitt och @hemligs fall Crohns). Visar proverna inte klart vad det är eller att man inte utreder det helt (i det här fallet gällande mag-tarm) så kallar de det för IBS.

Vad är IBD? Läkaren sa till mig att jag hade IBS och jag har tappat 15kg i vikt sen jag fick det...

IBD är inflammatorisk tarmsjukdom, vilket ger undernäring och viktnedgång då näringsupptaget i tarmen inte fungerar som det ska. Tarmen retas av sin egen bakterieflora och föda kan man säga.
IBS är irritabelt tarmsyndrom, dvs. diagnosen utgörs av ett antal symtom men det finns ingen påvisbar orsak.

Ibd är inflammatory bowel disease, alltså till skillnad från ibs en sjukdom som du fått som diagnos. Tex mb crohns och ulcerös kolit är ibd-diagnoser.

IBS är troligtvis en eller flera sjukdomar, man vet bara inte exakt vad mekanismen är ännu (men hypoteser finns).

@Stalone har läst hela tråden och hoppas verkligen att de kan utreda och hitta vad som är problemet. Min vänninas man gick ner mycket i vikt och han hade fått diabetes. Det har ju även flera varit inne på i tråden här.

Jo, men det är ju mer att man har besvär utan att man vet varför.
Fast det är ändå en diagnos. Det räknas enligt mina läkare ändå som en sjukdom.
Läkare har sagt till mig att det är problem med tarmens rörelser och motorik, dvs en funktionell störning.
Sen vet inte läkare varför man har den störningen

Det finns många diagnoser och sjukdomar där man inte vet orsaken bakom. Det är inte det som avgör om det är en diagnos/ sjukdom

Fy!! Hoppas dom utreder ordentligt nu.
Skickar en peppkram!

Hur gick det på akuten?

Jag har gått ner en del sen jag började med glutenfri kost (tål inte mjölk heller iof) dock har jag gått ner i ett sakta tempo. Jag blev precis som du, yr i huvudet och särskilt om jag reste mig upp för snabbt. Så att du är yr och trött borde ju ha med vikten att göra. Hoppas att du kommer fram till vad det beror på, jobbigt att trött och yr hela tiden.

Akuten bokade en tid på min vårdcentral och skickade hem mig. Så nu har jag precis kommit hem efter vårdcentralsbesöket. Mitt blodtryck var tydligen ganska lågt, så inte så konstigt att jag känner mig yr. Testerna från igår visade ingenting onormalt och vi tog fler tester nu, bland annat ett nytt på ämnesomsättningen, njurvärde, blodsockret och något mer jag inte kommer ihåg. Läkaren ska ringa mig på tisdag med resultaten och om hur vi ska gå vidare. Ska även få en lista nästa vecka på alla tester som gjorts.

Känner mig så trött och matt. Och orolig för att jag börjar bli så smal. Läkaren nämnde också att jag ju är underviktig och var väl därför lite extra angelägen att vi skulle hitta orsaken. Jag ska även skriva en kostdagbok över helgen så vi kan gå igenom om jag verkligen får i mig tillräckligt.

Jag har svårt att se att stress osv skulle ge en så stor viktnedgång om det inte finns någon somatisk orsak.. Antingen borde det vara något somatiskt som gör att du rasar i vikt, eller så får du i dig mycket mindre än du tror alt gör av med mer än du tänker dig.
Kostdagbok låter rimligt!

Hur länge har du ätit på detta sätt innan viktnedgången började? Ibland smyger det sig ju på, och man kan ha gjort förändringar man inte riktigt tänkt på..

Jag har svårt att se att stress osv skulle ge en så stor viktnedgång om det inte finns någon somatisk orsak.. Antingen borde det vara något somatiskt som gör att du rasar i vikt, eller så får du i dig mycket mindre än du tror alt gör av med mer än du tänker dig.
Kostdagbok låter rimligt!

Hur länge har du ätit på detta sätt innan viktnedgången började? Ibland smyger det sig ju på, och man kan ha gjort förändringar man inte riktigt tänkt på..

Jag har ätit på det här sättet sen kanske september? Kan det verkligen påverka med en så snabb viktnedgång efter så lång tid? Jag tror också kostdagbok är bra, det kan ju vara så att min uppfattning om vad jag får i mig inte alls stämmer överens med vad som är rimligt liksom.

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 965
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama