Jag håller på att försvinna!

Stalone

Trådstartare
Eller ja, jag går ner massa i vikt utan att jag vet anledningen. Min viktnedgång har varit ganska drastisk, min omgivning har reagerat och jag äter precis som innan (vegetariskt främst men fisk ibland plus glutenfritt nästan alltid då min partner är glutenintolerant). Nu senast jag vägde mig vägde jag 53kg till 172cm men tror tyvärr jag gått ner ännu mer sen dess.

Förutom vikten är jag även extremt trött, blir snurrig ofta när jag ställer mig upp och får ångest emellanåt. Ångesten funderar jag dock på om den beror på att jag är så orkeslös, jag orkar liksom inte varken fysiskt eller psykiskt.

Jag var hos vårdcentralen och de tog prover på min ämnesomsättning som inte visade något onormalt. Fick en tid i slutet av april men med tanke på att jag går ner så mycket är jag rädd att jag ska ha försvunnit tills dess (:p). Tänkte därför gå på drop in på vårdcentralen imorgon.

Men vad kan det vara? Jag tänker att jag vill ta tester på typ allt för jag orkar inte ha det såhär längre. Har funderat på om det är något psykiskt, typ stress, men upplever inte att jag var stressad innan jag började må dåligt. Nu blir jag istället stressad för att jag inte orkar göra någonting. Det känns lite svårt att veta vad som är orsak och verkan liksom.

Ledsen om det är lite osammanhängande, ville mest ha lite brainstorming.

Kan även vara så att du måste äta fler kalorier än "normalt" för att få behålla vikten?
Vet jag hört talas om dom som äter massvis, bara för att behålla vikten. Kan det var något sådant?
Eller har du IBS? Min IBS fick mig att rasa som tusan i vikt, trots att magen fungerade normalt också en tanke som slog mig.

@RedHyuuga IBS har jag inte ens tänkt på eftersom magen fungerar normalt, men kanske kan vara värt att ta upp? Och jag har ju inte alltid haft problemet, det har kommit de senaste månaderna. Vet inte om kaloribehovet kan öka "bara sådär"?

@hier Nej, det ska jag be dem om imorgon också! Haha, det får bli en lång lista på saker uppenbarligen.

@RedHyuuga IBS har jag inte ens tänkt på eftersom magen fungerar normalt, men kanske kan vara värt att ta upp? Och jag har ju inte alltid haft problemet, det har kommit de senaste månaderna. Vet inte om kaloribehovet kan öka "bara sådär"?
Allt är säkert bra att kolla upp, om inte annat kan ni utesluta det.
Jag hade inga problem med min mage eller intag innan jag fick min ibs, jag vet inte riktigt vad som hände.
Hoppas de hittar vad det är så du slipper känna att du "försvinner".

Allt är säkert bra att kolla upp, om inte annat kan ni utesluta det.
Jag hade inga problem med min mage eller intag innan jag fick min ibs, jag vet inte riktigt vad som hände.
Hoppas de hittar vad det är så du slipper känna att du "försvinner".

Tack bra att veta! Och ja, jag är eventuellt (:p) lite väl dramatiskt gällande mitt försvinnande, men det känns lite obehagligt att bara rasa i vikt utan orsak. Men ska be att läkaren kollar så mycket som möjligt så får vi hoppas att det blir någon lösning på det.

@RedHyuuga Vet inte om kaloribehovet kan öka "bara sådär"?
.

Det kan det, beroende på vad som händer i vår mystiska kropp ^^ T ex pågående infektioner eller annat som aktiverar kroppens immunförsvar, eller magproblem/stress, etc.

Du har redan själv uteslutit stress, och vad magproblem och ev IBS anbelangar har flera bukefalister redan flaggat för detta.

Finns det något annat i din vardag som nyligen ändrats? Någonting som innefattar mer fysisk rörelse? Du skriver att du äter precis som tidigare, så någonting i kroppen är det ju som får dig att förbruka mer energi än tidigare.

Jag tänker vidare på oss människor som de djur vi är. Och frågar därför - kliar det "där bak" så att säga? :D (Även vuxna kan faktiskt få mask ;) )

Tack bra att veta! Och ja, jag är eventuellt (:p) lite väl dramatiskt gällande mitt försvinnande, men det känns lite obehagligt att bara rasa i vikt utan orsak. Men ska be att läkaren kollar så mycket som möjligt så får vi hoppas att det blir någon lösning på det.
Jo, det var inte kul när jag rasade i vikt heller, nu ligger jag åtminstone stadigt still i vikt även om jag är "mager".
Det bör finnas en logisk förklaring till varför det är som det är, det är inte kul att rasa i vikt.
Minns när jag gjorde det så var det några som tyckte att det var en dröm, då de själva ville gå ned i vikt, men för mig var det en mardröm då.
Jag hoppas innerligt att du hittar vad det är oavsett vad det är, tror det kommer kännas bra att stryka saker som det inte är och göra listan kortare vad det kan vara, om de nu inte kan säga direkt vad det är förstås (vilket är att föredra). :)

Finns det något annat i din vardag som nyligen ändrats? Någonting som innefattar mer fysisk rörelse? Du skriver att du äter precis som tidigare, så någonting i kroppen är det ju som får dig att förbruka mer energi än tidigare.

Jag tänker vidare på oss människor som de djur vi är. Och frågar därför - kliar det "där bak" så att säga? :D (Även vuxna kan faktiskt få mask ;) )

Jag tränar lika mycket som innan (kanske något mindre eftersom jag är så trött så orkar inte alltid komma iväg på träningen).

Och nej, inget kli! :D (Hoppas jag slipper att detta utvecklar sig till en ny masktråd här på Buke, känns som det räcker med en :p ).

@hier Nej, det ska jag be dem om imorgon också! Haha, det får bli en lång lista på saker uppenbarligen.

IBS i sig ska INTE ge viktnedgång. I så fall som bieffekt till att man äter mindre. Kort sagt är IBS i dagsläget en uteslutningsdiagnos vid magbesvär som inte kan förklaras av någon annan sjukdom.
Möjligen tänker ni på IBD (som kan ge viktnedgång) men även då borde ganska påtagliga magbesvär finnas med i bilden.

Ville bara reda ut begreppen lite :)

/Läkarkand.

IBS i sig ska INTE ge viktnedgång. I så fall som bieffekt till att man äter mindre. Kort sagt är IBS i dagsläget en uteslutningsdiagnos vid magbesvär som inte kan förklaras av någon annan sjukdom.
Möjligen tänker ni på IBD (som kan ge viktnedgång) men även då borde ganska påtagliga magbesvär finnas med i bilden.

Ville bara reda ut begreppen lite :)

/Läkarkand.

Superbra, tack för klargörandet! Och äter mindre upplever jag inte att jag gör (snarare mer eftersom jag inte vill gå ner mer i vikt).

Du kan ha minskat ditt kaloriintag succesivt utan att märka det. Det jag skulle gjort först är att ladda hem appen "lifesum" och där under en vecka fylla i allt du stoppar i dig och hur mycket för att utgå ifrån kalorimängden, om du ligger under ditt normala intag eller över.

Detta kan ju även vara bra att då berätta resultatet för läkaren.

Bra att du faktiskt gör slag i att gå till vårdcentralen! Tycker inte du ska acceptera att vänta till April, särskilt när det skett så fort och du oroar dig för det. Dessvärre har jag haft en del tråkiga erfarenheter med den svenska vården och märkt hur svårt det kan vara att få riktigt hjälp av vårdcentraler och husläkare, så tyvärr så måste man "ligga i" en del för att få nån hjälp ofta. Jag har dock ingen kunskap om vad det kan vara ifall du äter lika mycket och bra, inte tränar mer eller så.. Läkarna måste kunna svara och ta det på allvar dock! Hoppas du får bättre svar imorgon!

Jag tänkte också på diabetes. Min kusin fick diabetes typ I i tonåren och gick ner väldigt mycket och snabbt i vikt. Läkarna försökte få henne att erkänna att hon hade anorexi :meh: tills de kollade hennes blodsocker som visade sig vara skyhögt och hon fick läggas in akut. Snabb viktnedgång är en vanlig effekt av obehandlad diabetes typ I - som dessutom är dödlig om den negligeras för länge. Be läkarna kolla blodsockret!

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 965
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama