Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Då får jag passa på att fråga varifrån du kommer.

Oftast är din svenska ganska korrekt men jag har även tidigare noterat att du ibland använder ord på ett ovanligt sätt.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag är dansk, men har bott i Sverige i 4 år. Jag använder Bukefalos för att praktisera svensk.
Jag tycker Själv att jag har blivit bättre på att skriva svenska sedan jag började skriva här.
Tyvärr är jag fortfarande lite räd för att delta i seriöse diskussioner.
Jag vet ju att många har svårt att ta en på alvar, när man inte är så bra på att skriva korrekt.
Inte för att jag är särskilt bra på att skriva dansk heller.:crazy:
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag tycker du är jätteduktig på att utrycka dig. Du har lite mystiska ordvändningar ibland men ett bra språk om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack! Ibland blir det lite krångligt:crazy: Om ni inte förstår kan ni fråga. Då ska jag prova att formulera det annorlunda.
Jag har nu fått kardor:banana:.
Det blev det lite bättre av, men det är fortfarande inte bra.
Min granne har en bok om tovning som jag läste i igår. Där står att problemet kan bero på ullen, olika ras har olika kvalitet på ullen. Det var jag medveten om, men att något ull inte skulle gå att tova alls hade jag ingen aning om.
Nu ska jag ringa henne som ägar fåren och ta reda på ras, då kan jag läsa i boken vilken sort tovning som kan fungera, om det kan tovas alls.
Jag som trodde att tovning var en lätt hobby!
Det är ju en hel vetenskap.
Jag hoppas fortfarande att jag kan lära mig.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

*vågensmiley*
Välkommen in i blaskandet utan ände:p

Vad ändrade du för att få till resultat?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

jag gnuggade för hård. Jag provade liksom att pressa det lite ihop när jag gnuggade. Man ska ju bara röra så mycket att det rör sig då tovar det nästan själv. Nu har jag börjat tova sittbrickar, det fungerar hur bra som helst.

Jag är så glad för att jag har lyckas. Imorgon ska jag tova inneskor.:banana:
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack!
Imorgon hoppas jag att det kan bli lite flera bilder.
I boken jag har lånat finns några idéer som jag ska prova.
Nu har det ju blivit jätte roligt.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Att en tråd om tovning kunde vara så underhållande. Kunde knappt bärga mig mellan karindk60's inlägg, spänningen steg för varje gång. Skulle det lyckas. Jag höll ut till det avslöjande slutet.
Hmmmm, får prova jag oxå ngn gång.
Härligt karindk60. Trägen vinner. :banana:
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack! Jag har också hatt roligt även om jag också har tvivlat på mitt tovningstalang. Jag var faktisk nära att ge upp precis innan jag lyckades.
Om du eller andra har lyst att prova bjuder jag på ull och kaffe.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack! Ja den är också mycket stadig, den borde kunde användas som kattleksak.
Nu har jag ingen katt så andra förslag är välkomna.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Du måste karda det är nummer ett.
Vattentemperaturen har ingen speciell betydelse, ta behagligt varmt för dina händer, sen riktig såpa.
Ta den kardade ullen först i en riktning och sen på tvären med nästa lager fortsätt så tills du lagt ut all ull. Var noga med att få en så jämn tjocklek som möjligt. Till en sittdyna av normal stolsitsstorlek och med en rejäl tjocklek skulle jag tro att du behöver 7-8 hg ull, lägg ut ullen ½-3/4 gång större än den färdiga storleken, ska du ha dynan 40x40 cm så lägg ut minst 60x60.
Sen tar du och blandar 1/4 dl såpa och 1 liter vatten smörj in händerna med lite såpa och lägg ena handen på ullen samtidigt som du slår lite vatten på, tryck försiktigt, byt ställe gör så tills allt är blött då kan du ta bägge händerna och trycka försiktigt gång på gång, när du märker att ullen börjar hålla ihop så kan du gnugga lite försiktigt, i takt med att ullen tovar ökar du trycket. Tillsätt mer såpvatten vartefter.
När det håller ihop kan du börja vika och gnugga och kasta tovningen mot bordet, sen är det bara att vara tålmodig!
Ett platt stycke kan du även rulltova - gör likadant men håll till på en plastmatta/bambumatta, när du kommit så långt att det håller ihop lägger du en plast över och rullar ihop mattan, sätt på gummiband på rullen och rulla 25 varv mot bordet, öppna upp vrid ullstycket ett kvarts varv, på med plasten igen och rulla 25 varv fortsätt så tills du är nöjd! Du kan även stoppa in det nästan färdiga resultatet i centrifugen och tova på så vis.
När du anser dig klar sköljer du ur med varmt vatten och formar till det som du vill.

Men!

Det finns en sak till som kan trassla till saken, vilken ras är fåret, är det köttrasfår? Då kan det vara väldigt jobbigt att få ullen att tova samman, men i gengäld blir det färdiga resultatet väldigt hållbart!
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag har hat lite dator problem, men nu är jag tillbaks:banana:
Ullen jag använder är från texel.
Kanske det är svårare än annat ull, men nu börjar det lyckas:banana:
Jag saknar lite inspiration, så om någon skulle ha lite idéer eller bilder är ni välkomna att dela med er.:laugh:
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag har hat lite dator problem, men nu är jag tillbaks:banana:
Ullen jag använder är från texel.
Kanske det är svårare än annat ull, men nu börjar det lyckas:banana:
Jag saknar lite inspiration, så om någon skulle ha lite idéer eller bilder är ni välkomna att dela med er.:laugh:

Jag har haft texelfår och både tovat och spunnit derars ull. Finns väl iofs raser som är bättre men texel är inte omöjligt på något vis trots att det är köttras.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag har hat lite dator problem, men nu är jag tillbaks:banana:
Ullen jag använder är från texel.
Kanske det är svårare än annat ull, men nu börjar det lyckas:banana:
Jag saknar lite inspiration, så om någon skulle ha lite idéer eller bilder är ni välkomna att dela med er.:laugh:

Min lycka var när jag själv fött upp lammet, klippt det, kardat, spunnit och stickat en tröja som jag bara älskade. Lammet hette Nelly och ligger begraven bredvid ponnyn och hundarna. Livet har sin gång...
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag hade lite nybörjarsvårigheter, men nu går det bra att tova.:banana:
Jag ska på marknad i morgon, om jag hittar en bra och billig rock ska jag lära mig att spinna.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Nu har jag fått tag på något bättre ull(tror jag)!
Jag har fått ull från riktiga pälsfår nu. Mycket verkar redan tovat och är rätt svårt att få isär, att karda är nästan omöjlig. Några tipps till hur man gör då??
Något är rätt bra så jag har börjat.
jag tänker tova dynor till dessa möbler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp