Jag hade tänkt att lära mig att tova!

karindk60

Trådstartare
Jag tänkte att jag ville börja ha en hobby förutom hästarna.
Jag har alltid ville lära mig att tova. Att laga egna tovade inneskor, sadelpad och mycket annat.
Så nu har jag skaffat ull, två stora säckar :D
Jag har en gång set någon som tovade på ett marknad och det så inte alls svårt ut. Så jag började med såpvatten att gnugga på det snyggt utlagda ull, men till min stora besvikelse tovade det inte.:confused:
På kvällen kollade jag om tovning på nättet. Där lärde jag mig att såpvattnet ska vara varmt.
Nu har jag provat med varmvatten, men det fungerar fortfarande inte.:crazy:
Jag förstår inte vad jag gör fel. Det borde ju vara hur enkelt som helst. Om man tvättar en ulltröja lite fel tovar den sig ju direkt.
Ja jag har tänkt på att använda tvättmaskinen till tovning av ull.:idea:
Finns där någon här som kan hjälpa då är jag tacksam.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

För det första tar det låååång tid.

Börja med en tuss, blöt den lite i varmt vatten, ta såpa på händerna och rulla. Rulla, rulla, rulla tills den håller bollformen ganska bra. Då kan du rulla lika mycket till. När den är oelastisk är den "klar".

Prova att gnugga olika former med händerna, lär dig hur materialet svarar och fungerar. Man måste börja med att krypa, innan man springer marathon;)

Det går åt helvetiskt massa ull... och man blir russin om händerna på en gång:p

/Migo
som tovar hattar med slipmaskin

kan tipsa om Gunilla Paetau Sjöbergs bok "Tova"- den är kanonbra.
Länk
 
Senast ändrad:
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack för svaret. Mitt problem är att det inte tovar eller krymper. Jag har gnuggat på det med varmt såpvatten jättelänge och inget händer.
Jag har nu läst att ullen måste torka 3-4 veckor.:o
Vet du om det kan vara det det beror på?
Mitt ull var bara en dag vid första försök och 2 dagar vid andra.
Ska jag verkligen vänta flera veckor innan jag kan använda ullen ?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag har tovat tusentals små föremål såsom öron till käpphästar och tomtar och helt enkelt hällt varmt vatten i en bunke och massor m grönsåpa. Ungefär 1 dl såpa till 5 L vatten (och inget fesljummet vatten, det ska vara på gränsen till hett).
Vi kardade alltid ullen först och det hände att vi tog "färsk" ull.
Bara att doppa o gnugga - korta små rörelser.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack för svaret. Jag är verkligen glad för att ni hjälper mig.
Jag använde också riktig varmt vatten, men det blev snappt kalt på grund av vädret. Jag använde bara vanlig diskmedel som såpa.
Idag skiner solen och det blåser inte, så kanske det är en bättre dag att tova.
Om jag också köper grönsåpa då skulle jag lyckas.
Kan man bara dåppa hur mycket som helst för att hålla det varmt?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Tack för svaret. Mitt problem är att det inte tovar eller krymper. Jag har gnuggat på det med varmt såpvatten jättelänge och inget händer.
Jag har nu läst att ullen måste torka 3-4 veckor.:o
Vet du om det kan vara det det beror på?
Mitt ull var bara en dag vid första försök och 2 dagar vid andra.
Ska jag verkligen vänta flera veckor innan jag kan använda ullen ?

:confused: jag har aldrig hört något om att torka någon ull - tvärtom. däremot tror jag att du har använt för mycket vatten när du gnuggar, som du beskriver det nu. Det är ett jättevanligt nybörjarfel nämligen.
Du har väl kardat?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag gnuggade alltid under vattnet första minuten - detta för att barnen skulle lära sig att inte titta - då öppnade dom händerna och allt ramlade ut och blev eländigt.
Du kan alltså ha det i vatten hela tiden men det är opraktiskt.
Och det ska vara massor m såpa.

Jag frågar som Abudabi - kardar du?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag har inte kardat så noga. Jag får kardar i morgon, men jag har dela det så gott det går men händerna och en vanlig borstar.
Jag har provat med att använda lite vatten, men då är det svårt att hålla det varmt och det vill hänga i händerna. Sen provade jag med mera vatten, då stannar det på bordet, men det tovar sig fortfarande inte.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Då provar jag det imorgon, då får jag kardar.
Jag läste ju lite om tovning på nättet innan jag började. Där var en som skrev att hon tyckte det var enklare att tova okardat ull, då är det inte så fluffigt.
Så jag provade.
Jag provade också idag med bättre såpa, det blev det inte annorlunda av så nu har jag mycket tvättat ull.
Hur håller man det varmt under arbetet.
Många skriver att det är varmen som gör att ullen drar ihop sig.
Även om jag använder mycket varmt vatten blir det ju kalt omedelbart. Jag misstänker att det är det som är det stora problemet.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Hur får jag det varmt om jag snålar med vattnet?
Kanske det är för kalt för utomhustovning?
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Men tova I vattnet som jag föreslår - det funkar.

Jösses vad nyfiken jag är på hur du egentligen gör, så kallt kan det inte vara i Laholm.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

nej, verkligen... No offense TS, men hur gör du för att inte lyckas tova ihop det? :confused:;)

Det är framför allt rörelsen i kombo med vatten och såpa som gör det, jag har då lyckats med kallblaskigt vatten också...

Det är ju nästan så at du får filma lite eller nått;):angel:
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Jag ville laga plattor till att sitta på, på trädgårdsmöblerna.
Det skulle vara en enkel uppgift att börja med ( har jag läst på nättet:crazy:).
Jag renar och delar ullen så gott det går med händerna. Jag drar det ut lite till små plattor och lägger i olika riktningar till jag har ett tjockt lag i passande storlek. Jag använde 2 hinkar rå ull till en sittplatta (24L ull). Sen, på med såpvatten så allt är blött. Pressat det platt med händerna. Sen börjar jag gnugga försiktigt, om ullen har fastnat på händerna har jag tagit såpa på dom och det hjälper.
Men istället för att ullen drar ihopsig sprider den sig istället.
Jag hoppas det hjälper med kardar, men jag har delat ullen så noga så egentligen tror jag inte att det är det som är problemet.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

åt vilket håll gnuggar du? Lägg större tryck på när du rör händerna innåt mitten, än när du gruggar utåt(i början behöver man inte gnuga utåt alls!)
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Börja med en liten tuss så du får kläm på det.
Gnugga kort o hårt så att säga, snabba och ganska hårda gnuggrörelser.
Och självklart fastnar ullen på händerna, du måste gnugga till den sitter fast i sig själv, inte flytta händerna ideligen.
Det måste till friktion - värme o rörelse för att det ska fästa i vartannat.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Det var exakt sån jag trode jag gjorde:crazy:
Men det är inte lätt.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Nu har jag fått kardar:banana:
Jag har tyvärr inte hunnit använda dom idag, men imorgon provar jag igen. Då skal det lyckas. Jag ska prova med ett mindre föremål till jag lär mig hur det fungerar.
Detta är inte så bra för självkänslan! Även smä barn på dagis kan tova.
Det borde ju vara en bra hobby som även jag skulle kunde lära mig.:angel:
Men just nu verkar det inte särskilt lovande.
 
Sv: Jag hade tänkt att lära mig att tova!

Ursäkta lite!

Det heter en karda, flera kardor, att karda, har kardat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp