Jag förstår verkligen inte oseriösa hundannonser

imported_gerbera

Trådstartare
Vill folk inte bli av med sina hundar eller? Finns det någon seriös hundköpare som skulle nappa på dessa annonser?

- Alltid helt felstavade
- ingen relevant information framgår, ibland inte ens rasen
- massa gullepluttnuttinuttprat i första person
- Gärna fantasisummor för blandraser med problembeteenden

Alltså, tror ni det säljs mycket hundar över Bl*cket? Det vore ju helt galet.

Sv: Jag förstår verkligen inte oseriösa hundannonser

Man får ju betänka att de som annonserar ut sin blandras på blocket OFTA är hundokunniga personer, och inte har någon aning om vad som är relevant eller ej. Dock funderar även jag HUR man reagerar när man skriver 'svart, snäll hund, 2 år gammal säljes'.

Men jag tror mer det är den bristande kunskapen som gör att annonserna blir snarast 'Lilla Wilma, vår lilla plutta som älskar barn och att rulla i löv söker nytt hem. Wilma är två år och går fint i koppel' Typ..

Jag har köpt hund via blocket faktiskt ;) Iofs rasrena båda gångerna, och med seriös annons samt seriös säljare/uppfödare. Hundarna har även varit annonserade vis rasklubben och på hundannonssida, men jag såg dem först på blocket. Ser ingen större skillnad på att svara på en annons på blocket aller rasklubbens omplacerings/säljessida, om annonserna är korrekt och relevant formulerade.

Jag köpte faktiskt min hund från en lite "konstig" annons. Åldern, rasen och priset stämmde bra och tänkte att det inte skadade att ringa iaf... I annonsen stog det att han var lydig och snäll och fin... haha men inte så mkt mer^^ jo åldern också... å så var det felstavat lite här och där.. :crazy: men det visade sig att som som skulle sälja han var finskar så dom kunde helt enkelt inte skriva bättre... ;)

jag läste just "75% dobberman"

Jaha, och vad är resten?
Typiskt exempel på att utelämna viktig info.

In a bad mood today?;)
(alla har vi våra dagar:D)

Jag har både köpt och sålt via Blocket. :laugh:
Jag tycker det är ett ypperligt ställe att annonsera på,
helt enkelt för nästan alla typer av människor annonserar/köper.
Allt från den hundokunnige(som man kan lära lite via ett gulligt mail om man har tråkigt:angel:) till hundexperten, som man kan ta efter. :D

Dock tycker jag att de ska ha två kategorier för både hund och katt.
Djur med stamtavla och en kategori för dem utan.
Så det är enklare att sålla för den som inte vill ha blandras.
(vet inte hur många gånger jag varit nyfiken på annons och det står renras men visar sig i slutänden att hundfan inte har stamtavla.. )

hah, oj, lät jag aggressiv?

Jag tror jag mest är oroad och fundersam över fenomenet. Om fler människor tänker som jag så finns det en hel del annonser som inte får några svar. Vad händer med alla hundar liksom?
Och har folk ingen som kan korrekturläsa en annons? Jag skulle kunna göra det gratis. Verkligen.

Men också är jag fundersam över hur människor inte tycks förstå vad deras hund är värd. Dvs. vad någon är villig att betala för den. Inte vad den är värd i mattes ögon.

Ja, alltså som påpekats ovan så finns det ju seriösa hunduppfödare som man känner igen ganska lätt. Men en överhängande majoritet känns mysko.

Jag håller med dig! Surfade in nu för att se om det är så illa som folk säger... Första jag öppnar är tre rader fulla av stavfel, 16 v valp pga ändrade familjeförhållanden och hunden är av högre klass. Javisst liksom... Självklart billigt!! (enligt annonsören inte enligt mig!!)

Som sagt korrekturläsa och formulera sig sakligt, kan det verkligen vara så svårt?!!

Och felaktig.. man kan aldrig säga att en hund är 75% nånting. Efter första korsningen är det lotteri.

Näe, det stämmer kanske förvisso, med då skulle det hjälpa att veta vad lotteriet står emellan.. Men jag antar att de menar att ena föräldern är dobber och den andra hälften dobber.
Tänk om de eventuella 25%är kaukask ovtjarka eller någon annan mördarhund. *fördomarna flödar*

Jag fortsätter gnälla i den här tråden så jag inte tar upp mer plats.

En annan sak som jag reagerat på är reklambanners som kommer upp bla här på buke

"hund från 1 kr på tradera
bjud nu"

Det låter liksom som en sak.

Vilket osökt får mig att tänka på annonser som "hund 1000:- priset kan diskuteras om hemmet är bra"
Och jag skulle aldrig kunna pruta när det gäller en hund.
Vill man ha hund ska man väl någonstans vara villig att betala för den?
Det gäller iaf när det är en "billig" hund. Jag skulle inte vilja sälja till någon som prutar på ett sånt pris. Då känns det inte som att de har råd med försäkring heller.

Där tänker jag annorlunda än dig. Jag kan förstå ditt resonemang. Samtidigt så tycker jag att en oreggad slyngelhund med en el flera olater ska man för tusan inte betala för! Dom ger man bort!
Över lag så tycker jag att vill man bli av med hunden så ger man bort den. Enda undantag om det är en vältränad och startklar/meriterad tävlingshund.
Jag funderar ibland på om det skulle vara kul att ta en sådandär årsgammal amstaff hane och ha som "projekt" för jag tycker det är kul med hundar som jag lär mig av och har alltid haft olika knepiga problemhästar så varför inte en problemhund. men betala pengar för "monstret" Nää tack!

Vill folk inte bli av med sina hundar eller? Finns det någon seriös hundköpare som skulle nappa på dessa annonser?

- Alltid helt felstavade
- ingen relevant information framgår, ibland inte ens rasen
- massa gullepluttnuttinuttprat i första person
- Gärna fantasisummor för blandraser med problembeteenden

Alltså, tror ni det säljs mycket hundar över Bl*cket? Det vore ju helt galet.

Jag tycker att det korsas åt alla möjliga konstiga håll numera. Och som du säger så har dom ofta fantasipriser på alla konstiga korsningar. En valp med 5-6 raser är inget konstigt idag. :crazy:

Ja, det har du förstås rätt i. Det känns bara som att en symbolisk summa skulle göra det hela seriösare (vilket förstås inte är en garanti). Att annonsera ut en gratishund tänker jag skulle resultera i alldeles för många oseriösa spekulanter. Kan man däremot träffa p/lära känna en hundintresserad bra person som vill ta över ens hund så känns det rimligare att ge bort den.

Jo absolut det håller jag med om gratis hund är nog ingen bra idé att annonsera ut. Fast jag skulle ju ändå aldrig avyttra en hund till någon jag inte känner...

Eftersom de som annonserar ut skriver så galet kommer köparna säkert vara av samma kaliber :p

Min kompis hittade en annons, av en som verkade vara iaf van hunduppfödare. Dock stod det i annonsen att mamman var agressiv, båda föräldrarna av raser som jag, som har haft hund i 11år, aldrig skulle klara att hantera. Och valparna skulle säljas som familjehundar :crazy: :eek:

spännande sånt där. Undrar hur säljarna föreställer sig köparna egentligen.

"Åh en rottweiler utan stamtavla som har problem med aggressioner, Den vill jag gladeligen betala pengar för hurra!"

I detta fallet var det en neopolitansk mastiff som mamma till valparna, mumma att ha en sådan som dessutom är agressiv... Pappan var typ rottweiler, terv, schäfer eller något liknande. Men att marknadsföra dem som trevliga familjehundar är ju ganska magstarkt, i alla fall för min smak :eek:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 633
Övr. Hund Gud va trött jag är på oseriösa valpköpare. Vet inte hur många som har ringt och verkat jätteseriösa, men sen när jag har pratat med...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: Meibla
·
P
Övr. Hund Jag behöver akut hjälp, av Er hundkunniga seniorer! Ett par bekanta till oss, fick sitt första barn i mitten av september. När barnet... 2
Svar
28
· Visningar
6 949
Senast: MaryHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka