Jag försöker men vill inte förstå

Sv: Jag försöker men vill inte förstå

Fy, det är verkligen hemskt :eek:
Orkar snart inte läsa om alla dödsfall :(
Just nu vill jag bara tvinga dottern att rida BARA dressyr, känns det som.

Åh stackars stackars föräldrar. Nåt så fasansfullt vill man ju inte ens försöka föreställa sig.

Hur i hela friden kunde det hända?

Om jag förstår rätt så var det en inomhus-fälttävlan? Det känns inte som det optimala, man kan ju omöjligt få upp ett tempo som är anpassat efter klassen. Där kommer man nog tillbaka till det vi har skrivit innan, att det är knappast farten som dödar, snarare tvärtom. Hon måste ju fått ponnyn (?) över sig. :crazy:

Fy, det är verkligen hemskt :eek:
Orkar snart inte läsa om alla dödsfall :(
Just nu vill jag bara tvinga dottern att rida BARA dressyr, känns det som.

Ja nu känns det extra roligt att ha en katI/Cponny... lär nog tvinga dottern att starta kat II i år och sen sälja av rackarn... Det får bli frimärkssamlande framöver..
stackars stackars föräldrar.:cry:

Ja nu känns det extra roligt att ha en katI/Cponny... lär nog tvinga dottern att starta kat II i år och sen sälja av rackarn... Det får bli frimärkssamlande framöver..
stackars stackars föräldrar.:cry:

Hej det här tycker jag e lite dumt, för om man vill rida SM så måste man ju rida MVS A och de e ju både högre, svårare och högretempo. Sen tror jag att de C-ponnyer som ska göra detta är klara för det men ändå.

Igen... :cry:

Från Tidningen Ridsport:
"OS-ryttare svårt skadad

Fälttävlanssäsongen har börjat i både England och USA. Då kommer rapporterna. OS-ryttaren som tog brons i Aten med amerikanska laget, Darren M Chiacchia, ligger på intensivvårdsavdelning på sjukhus i Tallahassee, Florida, efter ett svårt fall under uthållighetsprovet i lördagens tävling i Florida. Två hästar dog under samma tävling.

Utan tvekan slår fälttävlansolyckorna blint. Det är allt från orutinerade ryttare till OS-ryttare som drabbas. Darren Chiacchia skadades svårt vid ett så kallat rotationsfall. Hans häst, en sjuåring, hakade i hindret. Darren föll först och hästen träffade honom, när den föll efter honom. Följden blev svåra krosskador mot huvud och bröstkorg, där hästen träffade Darren.

Läkarna bedömer läget som mycket kritiskt för Darren. Han har svåra skallskador, en punkterad lunga och ett flertal krossade revben. Han är fortfarande medvetslös efter fallet och kommer troligen att hållas nedsövd även om han skulle återfå medvetandet. Hans familj har meddelat att läget är mycket kritiskt, men att Darrens kroppsfunktioner förbättras. Däremot kan ingen säga hur omfattande hans skallskador är.

Denna tävling krävde även offer bland hästarna. Två hästar dog. Direct Merger kollapsade på banan och dog direkt. Det kan tyda på att ett blodkärl brustit på grund av försvagning. Den andra hästen Rowdy Boy dog i ett fall på hinder.

Fälttävlan, som är en OS-gren, har haft det svartaste året någonsin under 2007. Den här säsongen har inte börjat bättre. Redan har en ryttare omkommit vid en fälttävlan inomhus i England. Ryttaren var tolv år.

Det arbetas febrilt för att förbättra säkerheten i fälttävlan. Nyligen möttes sportens representanter i Danmark för ett seminarium. I Tyskland får nu fälttävlansryttarna ny träning tillsammans med grenen voltige, som är gymnastik på hästryggen. Ryttarna får träna på att ramla av på rätt sätt.

Darren M Chiacchia rider Better Do It som är uppfödd i Sverige av Eva Albert, Better Do It är rankad sjua i världen bland fälttävlanshästar och är därmed den högst rankade svenskfödda fälttävlanshästen. Darren red inte Better Do It när han skadades."

Se det positivt, flickan gjorde det hon tyckte var kul när hon dog.

Se det positivt, flickan gjorde det hon tyckte var kul när hon dog.

Själv har jag hållit på med en del högrisksporter, en del av mina vänner finns inte mer och en del är invalidiserade.

Skulle du ha samma resonemang om tjejen, 12 år, "bara" hamnat i rullstol för resten av livet?

Själv har jag hållit på med en del högrisksporter, en del av mina vänner finns inte mer och en del är invalidiserade.

Skulle du ha samma resonemang om tjejen, 12 år, "bara" hamnat i rullstol för resten av livet?

Skillnaden mellan rullstol och döden är att nu slipper hon lida, och hon var med största sannolikhet lycklig innan hon slutade vara någonting. Självklart är det jättehemskt, men det hade nog känts värre att bli långsamt strypt av sin mamma eller något. Jag antar att det var det Montgomery menade.

Det finns verkligen inga ord för hur hemskt det är med alla olyckor som hopat sig den senaste tiden och det är jätte svårt att klä sitt försvar, för att vi fortsätter hålla på med denna farliga sport, i ord!

Fösvar som "hon var lycklig när hon dog", "det är farligt att gå över gatan med", "bättre att förolyckas i den sport man älskar än att kvävas i en spya när man varit full på stan", är ex. på försvar som vi använder oss av hemma... kanske dumt!

Jag vet att det är föräldrar, inkl. jag själv, som ibland rent av skäms för att vi låter våra barn, som är det bästa vi har, utöva denna farliga sport!! Hur många nätter har man inte, efter bangång, legat och varit skräckslagen över alla otäcka stora hinder? Är det samma känsla som de föräldrar, vars barn är ute på stan och härjar, känner???

Min dotter vill hålla på med fälttävlan, hon älskar det och när hon är glad så är jag glad! En stor del av tjusningen med FT är nog trots allt terrängmomentet med allt vad det innebär!
Finns det någon aktiv som vill förbjuda sporten? Tror inte det... Det är bara att fortsätta utveckla säkerheten och vara rädda om den fina sportsliga och öppna stämning som finns i sporten!!!

Jag är ponnyförälder, har dock färdats och va extremt närvarande då AH välte på Ribban... tänkte då att skönt att äldsta rider dressyr o den yngsta inte rider alls!! Två mån senare förkunnar yngsta dottern vid AHs köksbord att hon nog vill börja rida och tävla igen - FÄLTTÄVLAN! Gissa om vi hickade och mitt magsår öppnade sig!!

Suck va gör man... Jo man skaffar dottern den goaste läromästaren som går i två par skor - tar experthjälp (AH på gården:angel:) i träning och biter ihop, som du skrev "natt efter natt" vid bangång och vill??!? att dottern skall vakna med 40 graders feber så inget kan hända.:( Men vem lurar man.. det här är det bästa som hänt henne och så länge hon är lycklig och stolt över vad hon kan prestera är jag lycklig. Har henne hellre där ute på banan medans jag har hjärtat i halsgropen än att ha henne på stan... En extremt farlig sport - ja kanske - men tänk hur många som utövar den på olika nivåer, hur många hinder som hoppas varje dag utan fall. Vill tro att det är olyckliga omständigheter som är själva faran. :eek:

Om jag förstår rätt så var det en inomhus-fälttävlan? Det känns inte som det optimala, man kan ju omöjligt få upp ett tempo som är anpassat efter klassen. Där kommer man nog tillbaka till det vi har skrivit innan, att det är knappast farten som dödar, snarare tvärtom. Hon måste ju fått ponnyn (?) över sig. :crazy:

Ja, hon fick ponnyn över sig (jag har kollat upp i några andra artiklar). Det vore intressant att veta hur höga hindren var, och om de var fasta eller ej. Jag kan ingenting om fälttävlan, men min ena dotter (bara 10 år) vill absolut pröva på. Hon har en B-ponny som hoppar jättebra (har gått MSV med tidigare ryttare) och är underbar att rida i terräng, men därifrån till att tävla...speciellt när man läser sådant här. Ni som vet mer än jag, hur farligt är det egentligen på de lägsta nivåerna, med B-ponny?

Om jag läst rätt var hindret i fråga cirka 85 cm och någon form av låda.
Tyvärr finns ännu ingen statistik för annat än internationella tävlingar.
En gissning är att debutantklass på småponnier inte är speciellt olycksdrabbat.
Man brukar säga att riskerna ökar ju högre klasser man rider.
På den tiden dottern tävlade B-ponny, var jag mer rädd för framridningen i vanlig banhoppning än för terrängen i fälttävlan.

Det är i alla fall viktigt att man inte nöjer sig med den träning som behövs för att ta ft-märket, utan tränar mer för någon av våra duktiga tränare.

Senast ändrad:

Var det nåt prat på banbyggarträffen om just lådor, tankegångar runt att de kan bli högre när dom välter (om basmåttet är längre än hindret är högt blir det så) Vid inomhus fälttävlan är de ju knappast fastsatta och nu står vi i begrepp att använda de transportabla hinderna på ridbanan ett tag och då är de också "lösa".
En filosofi bland vissa banbyggare har ju varit att sträva efter mycket transportabla hinder, ofta har ju dessa också låtit hinderna vara lösa, har detta påverkat säkerheten negativt?

En B-ponny (ponny överhuvudtaget för den delen) som har fått lov att hoppa i egen balans och som inte rusar mot hinder är nog ändå att betrakta som hyfsat säkert att rida fälttävlan på, men man blir aldrig 100% säker

Off record pratades nog en del om höjden på lådor och fastsättning.
Går däremot in på rapporterna från FEIs säkerhetsmöte i Köpenhamn framgår att FEI kommer att kräva att alla mobila hinder inte kan flyttas av en häst. (halvdålig översättning)
Jag tror att nästan alla TD och BB är medvetna om riskerna med mobila hinder.
Det finns ett antal skäl till att bygga flyttbara hinder.
Man kan bygga utan att behöva bekymra sig om väderleken. Man får inte hindren söndergnagda av betande kor och hästar. Man kanske inte har tillgång till marken annat än under tävlingen. Man vill kunna förändra banan på ett enkelt sätt. Man är helt enkelt osäker på om man valt den optimala placeringen av hindren. Och så vidare.

Jag vet inte vad jag ska säga, det finns inga ord...
Tårarna rinner och jag får rysningar i hela kroppen :cry::(
Det känns ju så kul att säsongen har börjat igen

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: miumiu
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?
  • Tråden för spår