Jag fick sån lust att skaffa mig en hamster..

Bansan

Trådstartare
... & nu kan jag inte riktigt släppa tanken.
Jag har haft hamstrar som barn & tycker att de är något av det sötaste som finns på detta jordklot... MEN... så var det en kompis hamster som bet mig riktigt ordentligt en gång (såpass att jag inte vågade skaffa mig en ny själv då min egen dåvarande nyligen hade dött). Den fick bara ett ryck & blev alldeles galen.

NU har jag dock gått en längre tid & tittat på hamstrar i djuraffärer & jag är så himla sugen på att skaffa mig ett litet gullefjun igen. Men trots att jag är vuxen nu & aldrig blivit biten av någon annan än just den som min kompis hade så känner jag mig lite smånervig för att lyckas få tag i en bitare.

Så nu vill jag att alla hamsterägare här ska informera mig om hur vanligt det är att hamstrar biter & att de gör det bara sådär helt "utan anledning".

Jag vill veta allt som finns att veta om hamstrar... vilka olika raser ni rekommenderar... Vad man ska tänka på när man skaffar & har en hamster osv...

& så kan ni väl visa lite söta bilder på era gullisar?:idea:

Sv: Jag fick sån lust att skaffa mig en hamster..

Vad jag vet/hört om en hamster biter så är det nästan alltid garanterat en hona någon som stödjer den teorin:confused:

Det du bör tänka på är ju fösrt och främst att skaffa en stor och rymlig bur, ett motionshjul (inte det minsta!), ett hus och några leksaker. Typ, rör och en vippbräda är alltid kul:) Skaffa gärna också en hörntoalett som fylls med sand och som nästan alla hamstrar använder.

Sedan om du vill ha en dvärghamster eller guldhamster är en smaksak. Dvärghamstern kan bo två eller ev. flera.
Guldhamstern är en enstöring som slåss på livoch död om de bor flera i samma bur.

När jag var mindre hade jag en guldhamsterhona, Mimmi hette hon. Ärligt talat var hon den mest underbara lilla hamstertjej jag träffat på. Tog man upp henne och satte sig i soffan och tittade på tv så lade hon sig tillrätta och sov som en stock hela tiden:love: Min lilla Mimmi blev 1 år óch 8 månader gammal, och då dog hon hemma i sin bur p.g.a. en tumör som hade uppkommit 2 dagar före.

Just nu har jag en långhårig guldhamster, Hugo. Han är lite mer enstörig av sig och gillar inte att vara uppe så mycket. Det var inte planerat att Hugo skulle hem till mig men jag praktiserade på ett zoo då och där hade de bara en guldhamster som de inte kunde sälja p.g.a. att han var aggresiv. Så när jag slutade skulle min pappa in på en fiskeaffär och undertiden berättade jag för min mamma att de på zoot skulle skicka iväg hamster som ormföda "nästa vecka" och jag berättade även att han inte var så aggressiv mot mig eftersom jag pysslat mycket med honom under de tre veckorna jag var där. Så... tja... så kom han hem till mig :D
Lille Hugo är runt 1 år och 6-7 månader nu cå jag har haft honom en lång tid :)

000_0959.jpg

000_0396-2.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/000_0393.jpg

Min första lilla guldhamster hette oxå Mimmi :love:

Hmmm... vad är det mer för skillnad på guldhamster & dvärghamster egentligen?

Jadu, det var en bra fråga. Storleken är ju en skillnad:D Nej, skämt å sido. Har aldrig haft dvärghamster så jag vet inte så mycket. Men skulle kunna tro att de är livligare och mindre tama kanske:confused:

Senaste hanhamstern jag hade var den enda av de jag haft som var bitare, så jag stöder inte din honteori;)

Han beta ldrig mig, men alla han inte kände:angel:

hängde sig fast i min kompis finger en gång kommer jag ihåg, och gav min pappa ett tjusigt hål i fingret:devil:

Vad jag vet/hört om en hamster biter så är det nästan alltid garanterat en hona någon som stödjer den teorin:confused:

det stämmer inte .. eller jo, det kan säkert vara så att honor bits mer - det har jag ingen aning om.
men på skolan så har vi ju massa hamstrar och det är en av HANARNA som bits. ^^

/nagelacksberoende - typ blivande djurvårdare, därför har vi bl a hamstrar på skolan ;) ^^

Dvärghamstrar kan INTE bo i samma bur! Jag känner ett par som nästan hade ihjäl varandra.

OK. då är det olika från individ till individ. Jag känner flera kompisar som haft två dvärghamstrar tillsammans utan att det blivit några strider.

Det där hänger väldigt mycket på vad för linjer som ligger bakom.
Tyvärr avlas det på olämpliga hamstrar.

Roborovski är små ursöta dvärghamstrar på 5 cm som faktiskt inte biter människor.
Dom är dock snabba och oftast kräver det lite mer att få dom tama.
Dvärghamstrar som man köper i affären är ofta blandisar mellan campbell och vintervit då det blandas vilt mellan dom. Dessa kan vara nafsiga dvs nafsar, går inte hål men är obehagligt. Brukar dock oftast gå över när dom blir lite äldre.
Guldhamster är jättetrevlig när man köper från rätt person.
Köp hellre från en privatperson som hanterat hamstrarna innan dom ens kunnat se. En riktigt bra hamster är tam även om den inte hanterats men en rätt bra hamster är tam och bits inte normalt sätt om den blir hanterad som bebis.
En bra hamster kan råka bitas om man luktar mycket gott av något ätbart men annars skall den inte bitas även om den så blir lite rädd.
Här har du en bild på Citadellet's Kira som jag köpte till min kompis.
Det är min dotter som har henne här:

normal_Citadellet_s%20Kira%20%2818%29.jpg

Vill du ha en guldhamster tycker jag du skall skaffa dig en sådan.
Det viktiga är var du skaffar den ifrån och det är faktiskt värt besväret att behöva åka ett antal mil för att få tag på "rätt" hamster speciellt när man är rädd för att bli biten.
Det enda som jag inte haft i hamsterväg är en renrasig campbell (finns importerade från USA med trevligt temperament) och kinesisk dvärghamster. Den sistnämnda brukar vara en väldigt trevlig sällskapshamster men svår att få tag på då dom är svåra att avla på.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Däggdjur Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka