Jag fattar inte vad det betyder!!??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 213
Sv: Jag fattar inte vad det betyder!!??

Jag tycker precis som Alexandra_W !

Krafft är inte att lita på mer... Har sett flera dåliga exempel från dom som jag inte förstår mig på.

Och jag sällar mig också till Alex och Milly gällande Kraffts foderrådgivares inkompetens. :crazy:

Om inte HCs foderstater blir bra testa svenska foders! Det tyckte jag personligen var bättre iaf. Länk dit

Var även där observant på siffrorna. (Jag gillar det inte, eftersom det vill optimera. Jag skiter i vad som blir billigast, jag vet vad jag vill ge)

Det tycker mitt fbl i lätt träning behöver 65 MJ.. :crazy:, dessutom av någon korkad anledning så får det bestämma själv 'stoppar' det på 13 kg grovfoder. Går ju att ändra själv det med, men som sagt man får vara lite observant.

Däremot räknar de med rätt minstakvot (man kan ju ställa in siffror med, men jag tar det som står)

Var även där observant på siffrorna. (Jag gillar det inte, eftersom det vill optimera. Jag skiter i vad som blir billigast, jag vet vad jag vill ge)

Det tycker mitt fbl i lätt träning behöver 65 MJ.. :crazy:, dessutom av någon korkad anledning så får det bestämma själv 'stoppar' det på 13 kg grovfoder. Går ju att ändra själv det med, men som sagt man får vara lite observant.

Däremot räknar de med rätt minstakvot (man kan ju ställa in siffror med, men jag tar det som står)

Hade också problem med optimeringen men kom runt det genom att lägga in egna foder och där sätta priset väldigt låg per kg foder. Då valde programet istort sett undantagslöst "mina" foder. Så tar man sig bara lite tid så fungerar det bra, men som du säger, man får vara lite observant och inte bara köpa uträkningarna rakt av, men så är det ju med alla foderprogram.

Och det var ena skumma värden det räknar med. För min fullblodsdam måste jag hitta på att går i 'tung träning' för siffrorna ska bli korrekta för hennes underhållsbehov (dvs vad hon behöver när hon lallar runt i hagen och inte rids). OBSERVERA att hon är lättfödd för att vara fbl.

Så som sagt varning för värdena.

Sen så programmet 'varnar' ju inte på något vis, utan det är ju bättre göra ett eget än använda det där, man får ju ingen mer information än i ett excelblad. Men det är ju bekvämt om man vill slippa göra ett excelblad själv te x =)

Jag har glömt nu vilket av programmen jag använt för jag vet nu vad min pålle behöver. Men om jag minns rätt så var det lite skillnad mellan HC och Freefarm.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: lewellyn
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka