Jag får inte ihop det...

T

thekid

Om jag säger;
- Hältor som kommer och går (oftast samma framben) ca 1-2 ggr per månad och som varar mellan 1-3 dagar åt gången.
- Snubblig vid ridning, utom inne på hoppbanan(?)
- Går oskodd, men tassar inte fram försiktigt utan trampar på ordentligt, även vid hårt underlag.
- Har vilat sedan september då han blev halt i samband med att han halvt drog av sig ena framskon. Sedan har han då blivit stående pga olika orsaker.
- Har förmodligen hoppats MKT innan han kom till mig (älskar att hoppa och sköter sig när det är hinder i närheten), och ridits mycket på ridbana.

Vad säger ni om detta?:confused:

Hästen är 12 år, halvblod, stor som ett hus och har som sagt stått i över ett halvår nu. Han saknar en del muskler över rygg och rumpa, men har ändå lagt på sig sedan jag köpte honom i juni (-08), då han var extremt omusklad trots att han var i "tävlingskondition". Han har inte överansträngt sig hemma hos mig, utan vi har tagit det lugnt och fokuserat på att bygga muskler och kondition, ja under den korta tid jag har kunnat rida honom alltså.
Han går i stor hage med kompisar och rör sig mycket, är ute ca 11h om dagen.
Bortsett från de diffusa hältorna så är han pigg och glad.

Jag vill ju gärna sätta igång honom så fort han fått på sig skor, vilket han ska få i slutet på denna månad, men jag vill ju veta så han är ok:crazy:
Vad kan de här hältorna som kommer och går bero på?
Kan det vara så illa att han har pålagringar fram? Eller vad är typiska tecken på det?
Någon som har en idé om vad det kan vara?:confused:

Sv: Jag får inte ihop det...

Jag vill ju gärna sätta igång honom så fort han fått på sig skor, vilket han ska få i slutet på denna månad, men jag vill ju veta så han är ok:crazy:
Vad kan de här hältorna som kommer och går bero på?
Kan det vara så illa att han har pålagringar fram? Eller vad är typiska tecken på det?
Någon som har en idé om vad det kan vara?:confused:

Alla dessa frågor får du svar på om du bokar tid på klinik och gör en koll av hästen.

Problemet är att om jag åker in till "vår" klinik så får jag sannolikt åka hem fem min senare då de har sett hästen trava utan att halta, vilket han vanligtvis gör, utan att någon djupare utredning inleds:crazy:. Been there done that:cool:
Med förra hästen slutade det med att vi fick åka ner till Helsingborg för att vi skulle få ett svar på varför hästen haltade, då hade vi ändå besökt två olika kliniker i närområdet utan att de kunde hjälpa oss ett dugg... Så jag drar mig lite för att åka in, som du kanske förstår. Men givetvis kommer jag kontakta veterinär om detta blir värre, jag kommer dock be hovslagaren gå igenom honom i samband med skoningen och så ska vi ta ut en ET som får kolla på honom också innan vi åker någonstans alls.
Tanken var om någon kanske har varit med om något liknande?

Åk till Helsingborg direkt ist för att åka till din klinik då.

Har din hovis vett-utbildning?

Det enda din ET kan göra är o säga om hästen behöver åka till klinik eller inte och med tanke på difusa hältor så...

Lättare sagt än gjort med dryga 30 mil dit...=/

Hovisen är inte veterinär, men kan se om hästen är halt och på vilket ben, vilket jag inte alltid kan.

Jag får nog höra ifall vår "favoritveterinär" har kommit tillbaka, i så fall vågar vi nog åka in till kliniken här hemma, för med den veterinären kan man be om en djupare undersökning även om det till en början inte ser ut att behövas:)

Jag hoppas att det inte är ngt allvarligt för då går jag och gräver ner mig, 2009 är verkligen inte mitt (häst)år så här långt:(

En möjlig orsak är t ex om han när han drog av sig skon vrickade sig och sabbade några ligament/mjukdelar. Min egen häst blev först halt på betet (då fick han nog en vrickning), men vet trodde det var ömfotad häst. Han blev snabbt ohalt, efter två veckor jättehalt igen. Ny vet, hittade inget nu heller (två klinikbesök om totalt ca 10 timmar, bedövningar, röntgen mm), snart ohalt och friskförklarad igen. Efter igångsättning halt igen efter några veckor, nu åkte vi till en annan klinik, och först nu kunde ny vet se den lilla, lilla hältan, men han sa att han vid en köpebesiktning skulle godkänt hästen, då traven såg helt ok ut. Efter bedövning i kotleden travade dock hästen på ett helt annat sätt, och det vara bara att gå vidare med ultraljud och så småningom magnetröntgen innan vi verkligen hade rett ut detta. Nu efter 1.5 års rehab är han igång.

Jag säger inte att det måste vara så illa med din, men tyvärr är en del skador svårhittade, och ju längre hästen går med dem, ju värre följdskador kan det bli. Men det kan ju också vara tunna sulor, och en smärttålig häst, som ibland trampar på sten i hagen och får lite extra ont?

Försök att skriva upp allt som händer, och se om du kan hitta något mönster över vad som har hänt innan varje hälta.

Du kan väl prata med en veterinär och förklara läget. Ev får man ta till sånt som att när hästen blir halt slänga sig på telefon och boka tid på klinik, och sedan fortsätta rida så att hältan håller i sig, för att kunna hitta orsaken.

Hoppas ni hittar orsaken!

KL

tyvärr är klinik enda svaret på din fråga. oavsett dina erfarenheter.

skulle aldrig låta hästen stå med återkommande hältor sen september, utan att gå till botten med det på klinik.
de kan provocera fram hältan. de kan även be dig att sätta igång hästen innan, för att få fram hältan. man gör det som måste göras, om det är som du säger, att hältorna är stadigt återkommande, men ibland visar han inte.

det går även att röntka utan hälta, men då tar inte f-bolaget det förstås.

i vilket fall är det helt lönlöst att fråga om vad det kan vara här. enda svaret är klinik utredning.

skulle aldrig låta hästen stå med återkommande hältor sen september, utan att gå till botten med det på klinik.
de kan provocera fram hältan. de kan även be dig att sätta igång hästen innan, för att få fram hältan. man gör det som måste göras, om det är som du säger, att hältorna är stadigt återkommande, men ibland visar han inte.
Klantigt skrivet av mig, men han har naturligtvis inte stått med återkommande hältor sedan i september. Det är först efter årsskiftet som de "diffusa" hältorna har kommit, och först bortförklarades det med att han förmodligen är ömfotad, men jag börjar tvivla på det nu, så det är därför jag har ställt frågan:)
i vilket fall är det helt lönlöst att fråga om vad det kan vara här. enda svaret är klinik utredning.
Ja, det får bli det, bara att hoppas på att vi får den veterinären vi vill ha, om denne nu jobbar kvar.

En möjlig orsak är t ex om han när han drog av sig skon vrickade sig och sabbade några ligament/mjukdelar. Min egen häst blev först halt på betet (då fick han nog en vrickning), men vet trodde det var ömfotad häst. Han blev snabbt ohalt, efter två veckor jättehalt igen. Ny vet, hittade inget nu heller (två klinikbesök om totalt ca 10 timmar, bedövningar, röntgen mm), snart ohalt och friskförklarad igen. Efter igångsättning halt igen efter några veckor, nu åkte vi till en annan klinik, och först nu kunde ny vet se den lilla, lilla hältan, men han sa att han vid en köpebesiktning skulle godkänt hästen, då traven såg helt ok ut. Efter bedövning i kotleden travade dock hästen på ett helt annat sätt, och det vara bara att gå vidare med ultraljud och så småningom magnetröntgen innan vi verkligen hade rett ut detta. Nu efter 1.5 års rehab är han igång.
Den orsaken känns inte alls så långt borta, även om jag verkligen inte hoppas att det är det som ligger bakom.
Skönt att höra att din häst äntligen är på bättringsvägen, även om det var tråkigt att det tog så lång tid. Jag vet hur hopplöst det känns och tyvärr hade jag inte lika mycket tur med min utan han fick vandra vidare när de väl hittat det felet:(

Jag säger inte att det måste vara så illa med din, men tyvärr är en del skador svårhittade, och ju längre hästen går med dem, ju värre följdskador kan det bli. Men det kan ju också vara tunna sulor, och en smärttålig häst, som ibland trampar på sten i hagen och får lite extra ont?
Ja, det är möjligt att det kan vara så, det är ju det vi har trott, och det kommer jag ta upp med hovis också när han kommer:idea:
Du kan väl prata med en veterinär och förklara läget. Ev får man ta till sånt som att när hästen blir halt slänga sig på telefon och boka tid på klinik, och sedan fortsätta rida så att hältan håller i sig, för att kunna hitta orsaken.

Hoppas ni hittar orsaken!

Ja, jag ska ringa in när de har telefontid och se om jag kan få prata med den här veterinären, annars får jag titta in när jag har vägarna förbi.
Jo, den "möjligheten" finns ju också, men om det är så att han nu har väldigt tunna sulor, så väntar jag nog med att både rida och åka någonstans med honom tills han har fått på sig dojjorna och vi ser om det hjälper eller inte.
Tack, det hoppas jag med, både han och jag börjar få myror i benen av den här långa vilan:D

Okej då är jag med! :)

Prata med kliniken om problemet att hältorna just kommer och går. de är vana vid sånt, oftast får du ett provocerings program och det går även att få akut tid för att komma in, när läget är som det är. Häng inte upp dig så jättemycket på vilken veterinär första gången, även om det givetvis är optimalt att få den man vill ha. det viktiga är att komma in när hästen visar ngt.

sen kan det ju faktiskt vara så att hästen har en orenhet man själv inte ser eller känner, även då den "förefaller" vara okej för ryttaren. tyvärr är det ofta så :crazy: så jag ser det absolut inte som bortslösat eller helt givet att hästen kommer diagnosticeras med att gå helt rent, när ni åker in, även om du befarar detta. men prata med dem som sagt, och rådgör hur du ska gå tillväga inför besöket.

artros tex, kan visa sig som du beskriver, dvs det framkallar inte alltid hälta regelbundet. Men det är onödigt att spekulera, ta den till klinik som sagt så du får reda i det hela.

Lycka till.

Jag får nog göra så, för som du säger så gäller det ju att åka in när han väl visar något.

Jag är nog rätt tvärtom, jag ser hältor som ingen annan ser:p och det är därför jag gärna vill ha min hovslagares åsikt innan, för åkt in med kärnfriska hästar har jag gjort förr, och det uppskattades visserligen av hästarna som fick komma ut och se sig om, men plånboken var inte lika glad efteråt:D

Jag skulle tro att anledningen till att han inte känns halt på hoppbanan är att han spänner till sig vid hindrena (antagligen av förväntan om han gillar att hoppa). Eller så är det ett underlag som gynnar honom bättre.

Jag tror precis som de andra att det är att åka till klinik som gäller. Det är ju bara att säga att du vill ha honom genomböjd hur rent han än travar oböjd.

En tidigare häst jag hade uppförde sig på samma sätt, där fick vi göra en titthålsoperation som tyvärr visade att han knappt hade något brosk kvar.

Sedan kan det ju vara så lätt som att han är ömfotad och får "stengallor".

Jag skulle tro att anledningen till att han inte känns halt på hoppbanan är att han spänner till sig vid hindrena (antagligen av förväntan om han gillar att hoppa). Eller så är det ett underlag som gynnar honom bättre.

Fast han är inte halt så, utan jag skrev att han är snubblig av sig på uteritter, men inte på hoppbanan. Förmodligen är han väl lite ovan vid terrängen och så snubblar han inte på ridbanan eftersom där är det mer jämnt underlag. Det är vår teori i alla fall, och den stämmer nog med tanke på att han är uppfödd på en (asfalts?)gård i Holland, där det nog inte var mycket skogsridning på schemat...

Sedan kan det ju vara så lätt som att han är ömfotad och får "stengallor".

Och där är vår andra teori;)

Men som du och de andra sagt, och jag håller med, så är det bästa nog att ta honom till klinik och tvinga dem att undersöka honom grundligt:p

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 681
Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 084
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar