jag börjar tröttna....

piggelin

Trådstartare
är det någon mer än jag som är trött på att höra att man är en dålig amatörryttare utan amititioner bara för att man rider i skogen jämt? man är vell inte det minsta sämre än dreyr/hopp ryttare,snarare tvärt om efter som man verkligen bör vara rutinerad och ha en lydig och fin häst med bra kondition för att ta sig fram i terängen.

Sv: jag börjar tröttna....

Det finns så mycket åsikter om allt ridfolk så man blir galen. Bästa är om man lyssnar på rådet " Sköt dig själv och skit i andra ".(När det gäller en sådan här sak om man är en "bra" eller "dålig" ryttare bara för att man rider i skogen).
Man har hästen till vad man vill, en del gillar inte att rida dressyr och hoppning och en del gillar inte att rida i skogen, så är det.
Själv så är jag en riktig skogsmulle, jag älskar att rida i skogen och även hoppa något skogshinder då o då :).

Man är ju absolut igen sämre ryttare för att man inte är ute på tävlingsbanorna lika ofta som många andra.
jag rider mest i skogen för att jag tycker jag kommer min häst närmare på de viset, och han visar verkligen hur han gillar att skutta över rötter och göra annat än bara gå i cirklar på en ridbana.
Självklart har man ju roligare tillsammans också om man hittar något som båda gillar och visst är det härligt med skogsturer? :)

Tror det är många som missar att man faktiskt kan ha det som ambition att bara ha kul med hästen, inte bara att man ska kunna prestera bättre på alla tävlingar som är.
Men tyvärr finns det många som bara ser efter de resultat som ryttaren och hästen gjort, och utefter de bedömmer dem hur "bra" rep. "dålig" man är, de har iaf jag varit med om många gånger.

jag håller med dig!!
Men jag tror att vi som rider i skog o mark har betre hästar o är duktigare på o hantera våra hästar. Tävlings ryttar är ett släkte för sig.Dom har många gånger hästarna för att ha något o slå på..Dom har ingen Empati för något mer än sig själva...Sen så fins det några mycket sälsynta som är duktiga o ser till hästens besta.Men dom är sälsynta.:bump:

Vi är alla olika, både personer och med vad vi vill. Alla har olika mål, och också olika värderingar. Det bara är så.

Många har svårt att acceptera att alla inte satsar mot de högsta klasserna (en f.d. klasskompis var av uppfattningen att man inte var värd att kallas ryttare förrän man hoppade MSV. hon var vid tiden 16år..:crazy:), och ur deras ögon är man kanske inte heller duktig förrän man kommit till den nivå där de vill vara.

Det är bara att stänga av öronen inför sån't snack ;)
Så länge häst och ryttare mår bra i tillvaron och trivs ihop i sitt liv tillsammans, då är det bra!

Även om endel av tävlingsryttarna i "mitt" stall är som du ovan beskriver så är det väl en grov generalisering?:confused: Jag kan inte tänka mig att merparten av tävlingsryttare kan bete sig på detta vis.

Jag har sett fler "skogsryttare" spöa upp sina hästar faktiskt, då i mitt gamla stall eftersom det bara är tävlingsryttare i mitt nuvarande (utom jag då :D). Då handlade det om ungar som fått en "oduglig" häst från travet eftersom den var billig. Dessa stackars pållar var det inte så lite synd om - okunniga ryttare, okunniga föräldrar, okunnig häst = katastrof. Vi hade ett par sådana genom åren. När de stackars travarna inte höll samma mått om tävlingponnyer fick de smaka på piskan.
Hade även endel yngre vuxna med samma inställning till hästarna. Inte tävlingsryttare de heller. Så jag är övertygad om att rötäggen finns överallt, men de som sitter hemma och luffar i skogen syns inte i samma utsträckning som tävlingsfilurerna som åker på träningar/tävlingar och sitter i ridhus med läktare varifrån de kan bli betraktade...:grin:

Jag har var en relativt duktig ryttare innan jag la av för flera år sedan. Med det menar jag att jag red fina hästar för fina tränare, men det var på skoltid och hemma hade jag en promenadlimpa. Blev jag en sämre ryttare då så fort jag kom hem och lufsade i skogen på kvällarna då eller? ;)

Jag har inga tävlingsmeriter och det beror endast på att jag aldrig haft råd att köpa mig bra hästar eller träna och tävla. Min familj har varit otroliga på att stötta mitt intresse trots sitt eget ointresse för det, men då det kom till träning, tävling och flotta hästar hade det tagit stopp för längesedan. Min "chans" kommer väl när/om jag själv vinner på lotto eller på annat sätt ser till att jag kan finansiera det hästliv jag alltid velat ha, men min ridstil och hästkunskap den har jag trots att jag mest rider efter eget huvud (om än det inte är lika bra som då jag slutade för några år sedan) :p

Men jag tror att vi som rider i skog o mark har betre hästar o är duktigare på o hantera våra hästar. Tävlings ryttar är ett släkte för sig.Dom har många gånger hästarna för att ha något o slå på..Dom har ingen Empati för något mer än sig själva...Sen så fins det några mycket sälsynta som är duktiga o ser till hästens besta.Men dom är sälsynta.:bump:

Hm, här luktar det ju fördomar åt andra hållet.. "Tävlingsfolk är så hemska o.s.v o.s.v.". Inte ett dugg bättre än de som tycker att "skogsmullar" är lata och okunniga.. :mad:
Skulle snarare säga tvärtom: många tävlingsryttare är väldigt samspelta med sina hästar, älskar dem högt och tar väl hand om dem. Och så finns det de handfullar som beter sig som svin. Tyvärr märks det mer när någon beter sig illa än tvärtom, just för att dessa märks i mängden.
Det finns säkert lika många fritidsryttare som tävlingsryttare som beter sig illa.

Vi har alla olika mål, är olika duktiga på olika saker. Det är när fördomarna luftas som det skapas klyftor!

skit är skit oavsett om det lindas i siklespapper eller inte och förkommer överallt oavsett ambitioner.

är det någon mer än jag som är trött på att höra att man är en dålig amatörryttare utan amititioner bara för att man rider i skogen jämt? man är vell inte det minsta sämre än dreyr/hopp ryttare,snarare tvärt om efter som man verkligen bör vara rutinerad och ha en lydig och fin häst med bra kondition för att ta sig fram i terängen.

Så folk får inte ha fördomar om "skogsmullar" utan tävlingsambitioner men "ni" får ha fördomar om tävlingsfolk?
Låter inte riktigt rimligt, du?

På vilket sätt är man mindre ruttinerad för att man tävlar? På vilket sätt är man mindre samsampelta för att man tävlar? På vilket sätt är hästen mindre lydig och fin för att man tävlar?
Svara gärna på det:grin:

jag håller med dig!!

Men är du riktig människa? Var nog det dummaste jag ngnsin läst.:confused::crazy:

jag måste erkänna att jag personligen är mycket fördomsfull mot "snobbar med halvblod":o
men jag försöker att hålla mig själv i shack för självklart kan människor som tävlar vara lika duktiga som vi andra(tom duktigare)
det jag däremot hatar är sätten att sköta hästar som är värda sjukt mycket pengar. jag anser att ridsport ska vara för nöjes skull och inte för pengarnas. att folk faktiskt dopar sina hästar är så hemskt att jag är allmänt skeptisk mot tävling på hög nivå.
men hästmänniska är hästmänniska och jag hoppas och tror att alla alltid ser till hästens bästa. och gör man det spelar det ingen roll om man tävlar hoppning på 130 eller om man "bara" strosar i skogen;)

jag måste erkänna att jag personligen är mycket fördomsfull mot "snobbar med halvblod":o
men jag försöker att hålla mig själv i shack för självklart kan människor som tävlar vara lika duktiga som vi andra(tom duktigare)
det jag däremot hatar är sätten att sköta hästar som är värda sjukt mycket pengar. jag anser att ridsport ska vara för nöjes skull och inte för pengarnas. att folk faktiskt dopar sina hästar är så hemskt att jag är allmänt skeptisk mot tävling på hög nivå.
men hästmänniska är hästmänniska och jag hoppas och tror att alla alltid ser till hästens bästa. och gör man det spelar det ingen roll om man tävlar hoppning på 130 eller om man "bara" strosar i skogen;)

Okej, men du blir jättesur när folk har fördomar mot dig men det är fritt fram för dig att ha fördomar om andra?
Men vad menar du med sättet att sköta? Doping ingår ju inte direkt i vardagsskötseln.
Att man skulle vara mindre ruttinerad för att man tävlar, det förstår jag inte alls? Ursäkta mig, men rida i skogen klarar nog de flesta.

Jag tycker inte tävling och skötsel hör ihop. Man behöver inte sköta sin häst på ngt speciellt sätt för att man tävlar. Finns ju mängder med tävlingsmänniskor som bara sköter sin häst halvdant medan det finns skogsmullar som sköter sin häst supernoga.

För mig är tävlingar nöje inom ridsporten. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och har häst för att tävla. Dock är jag supernoga med skötseln av min häst varje dag. Har ingen medryttare eller dyl. så är i stallet varje dag.
Jag är supernoga med ALLT runt hästarna. Putsar utrustningen efter jag har ridit, ser till att hon får bra mat och de tillskott hon behöver. Alltid färskt vatten i hagen och i boxen. Utrustningen ska vara tiptop, både när den sitter på hästen och hänger i sadelkammaren (Betten ska passa och vara ren, schabraken får inte trycka, sadeln ska sitta bra och täckena får inte ge skav)
Hästen ryktas och går igenom varje dag, besöker massör och kiropraktor regelbundet osv.
Detta är hur jag är som person och jag skulle aldrig rucka på ngn av sakerna ovsett om jag tävlade eller ej.

Hästfolk säger jag. Alla har sina egna åsikter, man ska varken ha fördomar mot skogsmullar eller tävlingsryttare. Alla har sina egna mål. Vissa gillar inte att rida i skogen, vissa gillar inte att tävla. Så är det och så kommer det alltid att vara. Sålänge man behandlar sin häst med respekt och ser till att den mår bra så kvittar det väl? ;)

Förstår att du tröttnar. Låt det gå in i ena örat och ut i det andra. Det vore värre om människor känner sej tvugna att tävla, bara för att passa in. Folk ska göra sånt de gillar, inte sånt de pga omgivningens tryck känner sej tvugna till. Jag knäpper av, om de börjar gagga om vad man ska och inte ska, helt automatiskt.:D

Rider mkt i skogen, fast tränar ändå när jag rider i skogen, sen tkr jag även det är kul att träna nån gång, men skulle aldrig villa sitta och rida runt på banan var eviga dag.
Jag skiter egentligen i hur bra/dåliga andra är på att rida, men tkr inte om när folk tror att de är mkt bättre än vad de är och att de kan saker de inte kan.
Det är ju oxå lite svårt för andra att se hur du rider när du rider i skogen, rider man i ridhus lr på banan är det ju väldigt lätt att andra står och kollar, men tror inte så många står med kikare och spanar på en ute i skogen ;)

Finns fördomar mot allt...
Jag är tävlingsryttare har världens vinnarskalle och vill verkligen satsa, men där kommer pengarna in. Jag har inte råd att köpa en sadel för 20.000 utan håller mig till något billigare kanske begagnat. Där dras visst alla tävlingsryttare över en kam, bara för att du tävlar är du en snobb. Det håller jag inte med om. Men skötslen går kanske i vissa fall till överdrift, men de håller på med detta "dittande och dattande" kanske hörs och syns mer också? Själv rider jag väldigt mycket i skogen för att bygga kondition på min häst och tränar även mycket på ridbanan, med och utan tränare. Jag är väl ett mellanting en skogsmulleryttare som tävlar :)

jag håller med föreående talare. det finns idioter både bland skogsmullar och tävlingsryttareprecis som det finns bra hästfolk på båda "sidor"

jag håller precis med dej silviia! :bow:

men ni som spyr galla över tävlingsryttare är minst lika illa som de som säjer dumma saker om uteryttare! jösses, tänk lite... behandla andra som du själv vill bli behandlad, right? jag känner många tävlingsryttare som älskar sina hästar mycket högt och deras hästar mår jättebra. de skulle bli jätteledsna av såna anklagelser,
Dom har många gånger hästarna för att ha något o slå på..Dom har ingen Empati för något mer än sig själva...
jo jag tackar jag. vem är det som har fördommar här egentligen? :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama