Jag borde inte tävla dressyr...*pepptråd*

pink_angel

Trådstartare
Inte för att det går dåligt eller så, har haft jättefina resultat i år.
Men jag klarar inte av det psykiskt sätt, jag kan vara jättenervös en hel vecka innan. Förstår bara inte varför... min häst är jättebussig, hon skulle nog kunna gå en LA och det är ju jag som har utbildat henne så teoretiskt sätt borde jag också kunna det men nu i helgen ska vi ge oss ut på en ynka LC pga min nervositet. Varför går jag som på nålar...

Nerverna funkar hur bra som helst när det är hopptävling vilket jag håller mig till mest numera och det går väldigt bra, det tycker jag inte är något skrämmande alls, förstår knappt varför jag ska tävla dressyr. Har dessutom tidigare ridit upp till LA dressyr även på lånade hästar och i lag, men kände då en viss press från min mamma som nog mycket hellre skulle se mig på dressyrbanan. Känner att det syndromet är lite på väg tillbaka, känns liksom inte som om hon blir lika glad om jag nollar några hoppklasser som hon blir om jag rider på bra procent. Men tror inte jag behöver känna någon press från henne alls egentligen. Snälla peppning hitåt, låt mig överleva söndagen.

Sv: Jag borde inte tävla dressyr...*pepptråd*

Du och jag är precis tvärtemot varandra ;) Jag har sömnproblem veckan innan jag ska tävla hoppning, vaknar alldeles för jag tror att jag har glömt banan, hahaha. När jag ska tävla dressyr däremot så är jag hur lugn som helst, inga problem.
Jag tror att det kommer gå JÄTTEBRA! :)

Tack, skönt att höra att man inte är ensam om problemet, fattar bara inte varför jag är så j'vla nervös det är ju liksom betydligt farligare att tävla hoppning dessutom på unghäst:angel: men jag har fått för mig att dressyr är livsfarligt:eek:

Tack för peppning, har fixat så att pappa följer med nu ist för mamma då brukar det gå lite bättre med nervositeten:)

Det verkar bra!
Allvarligt talat, som min kompis sa; "Jag tror jag ska övergå till att bara tävla dressyr, man kan inte trilla av då!" Visdomsord lixom, jag har iaf aldrig trillat av när jag tränat dressyr ;D

haha det har jag:) värmde upp på en dressyrträning, med kandar och allt:rofl:

Det kommer att gå kanon - tänk bara på att göra en sak i taget och göra det bästa du kan där och då. Det handlar ju faktiskt om dig och din häst och att ni ska ha roligt tillsammans - inte om dig och din mamma :). Jättekul att hon är intresserad och engagerad men just när det gäller tävlandet får du nog främst tänka på dig och pållen.

Rid supernoga övergångar och så perfekta vägar du någonsin kan.
Det räcker ofta långt. Stressa inte upp dig utan utför ett moment i taget. Om något inte blir bra spelar ingen roll - det är bara en siffra.

Lycka till och var stolt över att visa upp din häst!

hehe dressyrtävlingar ÄR farliga...
det är därför man tränar dressyr men tävlar i hoppning :angel:

närrå. men finns det ingen mentalträning du kan gå? typ kurs...

Du har inte tävlat/tränat dressyr på min gamla ponny. Jag åkte av varenda dressyrträning under en period, han lekte riktig rövare på varje framridning, tror jag var enda ponnyryttaren i sthlm som red fram med förbygel för att ha något att hålla i mig i.
Vi lyckades t.o.m. välta ett barn en gång, otroligt pinsamt. Han bockade, stegrade, drog rakt upp i skogen (låg brevid framridningen), lekte bort mig totalt med caprioller etc.
Farligt är fel ord kanske, men kul var det inte. På banan var han iallafall en ängel.
En dressyrträning tror jag att jag åkte av 3 gånger.

jag ska på premiären imorrn, hästens första, vår första tillsammans o min första riktiga dressyrtävling någonsinn! Jag håller på att kräkas bara jag tänker på det :crazy:

hehe dressyrtävlingar ÄR farliga...
det är därför man tränar dressyr men tävlar i hoppning :angel:

närrå. men finns det ingen mentalträning du kan gå? typ kurs...

Haha du har så rätt det var liksom min plan sen gick det lite väl bra på dressyr träningarna men efter det här kommer det 4 hopptävlingar:):bump:...

Ska läsa 300p extra idrott i skolan nu (specialidrott hästhoppning) och då läser man mental träning också så det kanske hjälper.

oh shit låter ju livsfarligt, jag tror min målsättning för morgondagen är att inte ramla av eller orsaka att någon annan gör det.
Det borde vi klara:idea:

För det första, det blir bättre med tiden! =)
För det andra, jag läser också specialidrott hästhoppning, och på min mentala träningsbit läste jag boken "Bäst till häst" som handlar om detta. Prova den, superbra tycker jag!

Lycka till!

Du har inte tävlat/tränat dressyr på min gamla ponny. Jag åkte av varenda dressyrträning under en period, han lekte riktig rövare på varje framridning, tror jag var enda ponnyryttaren i sthlm som red fram med förbygel för att ha något att hålla i mig i.
Vi lyckades t.o.m. välta ett barn en gång, otroligt pinsamt. Han bockade, stegrade, drog rakt upp i skogen (låg brevid framridningen), lekte bort mig totalt med caprioller etc.
Farligt är fel ord kanske, men kul var det inte. På banan var han iallafall en ängel.
En dressyrträning tror jag att jag åkte av 3 gånger.

Okej, jag erkänner att jag ljög :angel: Min häst har inte varit nån ängel på träningar heller, men jag har inte åkt av :D
När jag flyttade till ett annat stall och det blev mer träning så hade vi världens matcher varenda dag i en månad, han bara töntade sig och gjorde allt för att komma undan, caprioller också. sen lugnade han ner sig ett tag. tyvärra var det för bra för att vara sant och han började stegra sig. Men så arg som jag blev då har jag nog aldrig varit, så hästen la ner det ganska snabbt :devil:

Men, Hoppning e ju farligt på riktigt, där kan man ju får bommar på sig :eek:

Tack så jättemycket:) den boken ska jag ta och leta reda på.

Nu har jag överlevt själva tävlingen:) hon skötte sig så bra så, det trodde jag väl också iofs, jag skötte mig helt ok för att vara jag på dressyrbanan.

Bonus bild:
dD3.jpg

Tack så mycket:)

Det är tur att jag har en så underbar häst som reder ut situationen åt mig:angel: Tusen tack till alla stöttande bukare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka