Jag blödig eller missköts katten?

R8n

Trådstartare
En granne till mig har fått en katt från en annan granne och jag tycker hon missköter den.

Hon fick den som 8-9 veckor gammal kattunge (redan där är det ju fel) 3 dagar efter att hon fått katten åker hon bort fre-sön med en som bara går dit och ger katten mat & vatten och som städar kattlådan.

1 vecka senare klagar kattungens ägare att den bara har diarée. Tar ytterligare en vecka för oss att tjata på denna granne att ta katten till en veterinär för att få stopp på diaréen.

Får efter veterinärbesöket höra att det är normalt för kattungar att ha diarée lite då och då. Och att kattungen dessutom har öronskabb. Dessutom är Friskies kattungesfoder helt okej att ge en kattunge tyckte veterinären :grin: Han får bara 1 dl mat per dygn :crazy:

Eftersom vi har bra kontakt med bägge veterinärerna här i området så ringde vi och frågade om kattungsfoder och då blev vi rekomenderade att åka till närmaste djurbutik och köpa foder där.

Nu denna helg så har hon åkt bort igen, men en anna kattvakt. Vi var upp igår och hälsade på kissen som inte alls var så mager som det sagts men ett ½ kilo till skulle inte skada. Dessutom vinglar han lite på en bakbenet, och skriker hela tiden (sällskapsjuk?) och så fort man har honom på armen så spinner han och letar tutte.

När kvinnan väl är hemma hos kissen så är hon sällan inne i hos den. Utan hon är ofta hos kompisar istället :crazy:

Så, är det jag som är blödig eller är denna djurhållning okej?

Sv: Jag blödig eller missköts katten?

Som jag hör det låter det inte okej :crazy:
Har man djur så ska man ju engagera sig i djuret också. Visst kan man åka bort en helg och ordna kattvakt, men när katten är så pass liten bör man kunna se till att kattvakten är hos katten flera gånger om dagen så den får sällskap.

En liten kattunge bör ha mer mat än en dl/dygn. Mina katter hade fri tillgång på torrfoder och så fick de fisk/blötfoder några ggr om dagen, och inte är de feta för det.
Den ena är ju snarare smal, trots att han äter för fem.

jag tycker inte hon borde ha katt, men vad ska man göra :(

Jomen precis. Vi har ju själv 2 katter och dem har också fri tillgång på torrfoder och får annat gott varje dag, fisk, skinka, köttfärs, blötmat m.m

Jag antar att det inte ens klassas som djurplågeri :(

Dte kommer mer...

Fick precis veta att grannen numera inte är kattvakt längre då grannen tydligen pratat med ägaren och fått en massa skäll. Så igår kom två barn (vet ej ålder) och hämtade nyckeln. Så nu vet vi inte ens om katten får mat.

Har inte sett någon vara där över dagen iaf. Så nu kommer iaf jag ligga sömnlös inatt. Om man ändå kunde bryta sig in i lägenheten och hämta katten :devil:

Så har våra katter det också, och det slinker ner både skinka och filé och allt där i mellan. :angel:

Kan man inte ta hand om sina djur då ska man heller inte ha några.
Det må vara hur gulligt som helst med en katt, hund, kanin, marsvin eller vad som helst som springer runt i hemmet, men kan man inte ta hand om djuret både vad gäller foder, sällskap, motion, pälsvård etc. då ska man på sin höjd ha dammråttor under sängen!

:devil:

Jag tycker ärligt talat du ska anmäla båda dina grannar, den som skaffade katten och den som sålde den. Det är ju nu enligt lag förbjudet att ta katten innan den är 12 veckor (om inte särskilda omständigheter föreligger) och om du även berättar hur hon sköter den så kan ett besök från en djurskyddsinspektör kanske få henne att engagera sig mer, om inte annat så av rädsla. :crazy:

Ska ta och ringa dem imorgon, ringde ju dem om Måns som du tog förut och det fick ju ägaren att reagera :)

Kattungen är iaf inte hemma längre, barnen tog hem honom till sig igår kväll/natt. Så får väl hoppas på att han får mat och kärlek iaf.

Vi har ju själv 2 katter och dem har också fri tillgång på torrfoder och får annat gott varje dag, fisk, skinka, köttfärs, blötmat m.m

Så tycker jag att katter ska ha det. Här matas det friskt på med diverse godbitar till katterna och alltid fri tillgång på torrfoder.

Har det hänt något nytt?
Om de reagerade på Måns situation så borde de ta seriöst på det här kan man hoppas. :)

Helt OT men hur är det med Måns nuförtiden?

Ägaren har kommit hem och 6 olika kattälskande grannar har pratat med personen. Katten får nu fri tillgång på mat (tyvärr fortfarande Friskies) och h*n är hemma mer med katten. Så det verkar ha löst sig. :)

Några små förbättringar är ju bättre än inget alls iaf.

Jag har inte varit och hälsat på honom något mer då jag tappat bort ägarens kontaktuppgifter men litar på att han har det bra. Han såg sannerligen ut att frodas när jag hälsade på honom i hans nya hem och han finns med som solkatt på Stockholms katthem. Vet inte om du har läst det? :)

http://katthemmet.nu/info/katt.php?cat_id=Solkatt:%20M%E5ns%204

Okej. Jodå det har jag läst, det låter ju underbart för honom :)

Jaha, nu gick det inte längre.

Sixten som kattungen heter ska avlivas på måndag :(

Ägaren har nu fattat att det var ett impulsköp och vill inte ha honom kvar så nu ska han avlivas för att hon ska flytta och "leva loppan" :cry::cry:

Blödig som man är så är kattungen här nu :o

Men bara som tillfällig lösning då vi redan har 2 katter och x antal djur till. Så tid finns egentligen inte för en extra kisse.

Har hört mig för kring katthemen i min närhet, men det är ingen som har plats för honom :(

Liknande trådar

Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 214
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 594
Senast: Safir
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 303
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama