Jag = blivande fodervärd på rottis?

A

Akasha

Jag som under ett antal år nu har varit "hundlös" pga att jag helt enkelt inte haft inköpssumman tillgänglig för en ny valp sedan min schäfer lämnade mig för 4 år sedan har nu fått ett erbjudande som jag dock fortfarande inte har sagt ja till utan vill överväga alla för & nackdelar ordentligt mot varandra & fundera igenom allting väldigt noga... Dock är det ett extremt frestande erbjudande & jag känner mig hedrad som har fått det & jag längtar verkligen efter att "bli med hund igen".

Erbjudandet innebär att bli fodervärd till en rottweiler, med största sannolikhet en tik, och kullen är inte ens född än så det kommer att bli precis som att ha en egen hund från första början. Med den skillnaden att det blir ju inte jag som väljer individen utan det gör modertikens ägare naturligtvis.

Sitter här ikväll & funderar lite över hur det egentligen har utvecklats sig de senaste åren vad gäller regler & kostnader på hundfronten... Man tappar kollen fort när man är "borta" ett tag :crazy:

Hur är det med veterinärkostnaderna t ex? Vad kostar en vaccination idag? Vad kostar en vanlig hälsocheck? Vad kostar försäkringar? Vad kostar eventuella mediciner om något skulle hända vovven?

Funderar även lite kring själva fodervärdsskapet... Vem står för vad innan valpen flyttar hem till mig? Vem betalar registrering, ID-märkning, valpvaccinationer osv?

Många frågor, många tankar & många funderingar... Men man vill ju ha en bra grund att fatta sitt beslut på...

Så kom med alla era kunskaper & synpunkter nu :)

Sv: Jag = blivande fodervärd på rottis?

Det är bara att gratulera!:bump:
Uppfödaren står för alla kostnader fram till att valpen är leveransklar. Registrering, id-märkning ,vaccinering och avmaskning är självklara saker som är uppfödarens kostnader på alla valpar. Därefter så är det en överenskommelse mellan er, uppfödaren borde ha intresse av att valpen är försäkrad men jag tror nog att de flesta fodervärdar står även för den kostnaden. "Regel" brukar vara vid fodervärdskap av tik, att ägarskapet av hunden övergår till fodervärden efter tre valpkullar. (har varken varit eller haft fodervärd på några år nu så jag vet inte om det har ändrats!)

Vaccinering brukar gå på 200-300, försök att hitta en privatpraktiserande vetrinär med egen klinik, de brukar vara mycket billigare än djursjukhus. Mediciner kan vara dyra för djur och täcks oftast inte av försäkringen. Den försäkring du väljer, kolla upp vad som gäller med självrisken. Många bolag står "bara" för 80 % av kostnader efter självrisk och det kan bli dyrt, jag väljer hellre ett bolag med lite dyrare självrisk och att de sedan står för 100 % av allt efter den. Så gott som alla bolag ersätter bara ett kejsarsnitt så se till att få med i kontraktet att uppfödaren står för alla ev vetkostnader i samband med dräktighet och valpning.

Finns det krav på vissa vetrinära saker som tex ögonlysning, höftröntgen m,m för att få regga valpar på rottisar på borde uppfödaren stå för dessa kostnader. Ha även önskemål om lynne och temperament på "din" blivande hund!

Sedan är det "bara" att köra på! Skoj att få gå och vänta!
/Kicki

Jag lägger till några saker här bara :)

Man är antingen hel eller halv fodervärd. Vid helfodervärdskap så har uppfödaren rätt till 2 kullar (Är praxis i alla fall), fodervärden behöver inte betala något alls för valpen och hunden övergår i fodervärdens ägo efter dessa 2 valpkullar, eller när hunden fyller 5 år.
Om man är halvfodervärd så har uppfödaren rätt till 1 kull, men fodervärden får då betala halva valpens pris också. Även där gäller "5 årsregeln".

Vad gäller försäkring etc, så är det standard att fodervärden håller hunden försäkrad, men uppfödaren betalar sådant som behövs för att kunna använda hunden i aveln. Framför allt alla extrautgifter, så som extra undersökningar, extra försäkringar, parningsavgifter, valpkullsförsäkring. Ja, allt sådant ska uppfödaren betala. Dock så betalar inte vissa uppfödare för sådana undersökningar som alltid måste göras, som att röntga höfter eller liknande, eftersom vissa har det som krav när man köper hund ifrån dom.
Det beror även på ras också, hur noga alla uppfödare är där.

Vaccinering 350:- I försäkring så betalar jag kring 150:- i månaden. Just försäkringen måste ni diskutera. Ska tikägaren ha livförsäkring om hunden avlider? Vem betalar den försäkringen? Du ska ju iaf ha veterinärvård...

Som fodervärd har jag stått för vaccineringar och andra löpande utgifter. Mat ca 350:- i månaden. Fästinghalsband!! 500:- (håller 6 mån)

Ett vanligt veterinärbesök går loss på kring och drygt 2000:- Det är sällan jag hamnat under det. Jag var och tog blodprov skabb och det gick på 2300:- Röntgade halt hund 2400:- Allmän undersökning med blodprov 2100:-

Tack för era svar, jag blir så tacksam för all info jag kan få :)

Det här med valpkullar & så... Jag har alltid själv haft hanhundar så det här kommer i så fall att bli min första tik. Så jag har ännu mer frågor *s*.
När tar man vanligen den första valpkullen på just rottweiler?
Är det mycket stor skillnad på att ha tik jämfört med hanhund?
Är det vanligt med problem vid löp, valpning osv med just rottisen?

Åååh... jag tror verkligen att jag kommer tacka ja till det här... tänk att bli med valp igen. Min schäfer kom till mig som vuxen.

En Rottweiler mognar rätt sent och man bör inte ta första kullen innan hunden är ordentligt vuxen. För egen del tycker jag tre år är en bra riktlinje, men jag vet att många parar betydligt tidigare. Frågar du många uppfödare så parar de tikar som är så unga som 18 månader. Det är något tokigt i mina ögon eftersom man då inte ens hunnit meritera tiken nämnvärt.

Generellt är det rätt stor skillnad mellan tik och hane inom rasen. En rottis-hane har ofta mycket bestämda åsikter om vem det är som är kung i huset och fixar inte du att vara en bra kung så ser hunden till att han blir det. Kul för hunden, mycket mindre kul för ägaren. Som hanhundsägare krävs det oftast att man har mer pondus och att man kan läsa sin hund och inse när den testar gränserna. Till exempel så är många rottweilerhanar förtjusta i att börja flytta runt sina ägare. De kommer och pressar lite på en i soffan så att man flyttar sig eller så ställer de sig i vägen i dörrar och vi snälla människor slinker förbi utan att flytta hunden. Det är något man inte ska göra. För rottisen innebär det nämligen ett steg till på vägen mot att bli kung.

Med en tik kan man ofta får göra rätt många misstag utan att det blir helt fel. Tikar är generellt mer förlåtande och utmanar inte lika öppet. Å andra sidan är de mer intrigerande och lurar bakom ett hörn för att sticka kniven i ryggen på en. Man ska dock vara medveten om att man kan få en tik som är lika skarp och tuff som en hane eller en hane som påminner mer om en tik.

Rottweiler har inte direkt några valpningsproblem. De sköter för det mesta sina valpningar själva utan problem och vad gäller löp så har de inte värre skendräktigheter än någon annan ras. Valpningen är dock inte något du behöver fundera över. Då det är dags för valpning brukar fodertiken flytta hem till uppfödaren och stanna där tills valparna är leveransklara.

Jag själv har varit fodervärd och kan inte tänka mig att vara det igen. Man förlorar för mycket bestämmanderätt över hunden och det passar inte mig. Uppfödaren kan få för sig att para tiken när jag siktar på att tävla till exempel eller så propsar uppfödaren på att para tiken trots att jag anser att den inte håller måttet. Man har heller inget att säga till om vad gäller val av hane. Uppfödaren kan kräva att hunden ska meriteras och vill man då inte göra det själv så blir man av med sin hund varje gång uppfödaren vill tävla den eller ställa ut den.

Man ska vara medveten om att det inte är någon gratis valp man får när man bli fodervärd. Det är ett stort jobb man tar på sig. Man betalar förvisso mindre pengar för hunden men det man ger upp i gengäld är mer värt än så. Man ger upp rätten att bestämma över hunden och det kan vara nog så jobbigt om man inte kommer överens med uppfödaren. Det är inte alltför ovanligt att fodervärd och uppfödare bli osams efter en tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Vi har tidigare haft 2-3 hundar tillsammans under årens lopp och jag tycker det är trevligt att ha mer än en vovve. Vi har haft...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 235
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: Modest
·
Hundhälsa vet inte riktigt vart ja ska börja men får försöka så gott det går. Köpte min hund för lite mer än ett år sedan. han var då runt 9...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka