Jag blir tokig...

HannaPP

Trådstartare
Jag har 7 hästar i mitt stall, 6 är mina. 3 st är sv halvblod och 3 ponny och en islandshäst. Dom får ensilage förutom 2½ åringen som är väldigt lös i magen på vintrarna.

Nu är det så att alla mina 3 stora hästar är superlösa i magen! Islandshästen, D-ponnyn och dom 2 c-ponnyna är bra i magen. Jag fattar ingenting, dom äter ju samma mat!

Upp på det så är 2½ åringen svullen på ett bakben från kotan och ner, han har haft ett sår i 1 månad som nu har en skorpa på sig men svullnaden vill inte ge med sig, jag tvättar och smörjer.

Andra halvblodet som är dräktig är lite svullen på båda bakbenen mest på ena sedan i går. Hon har varit lite svullen på morgonen men det har försvunnit när hon är ute, men idag var ena benen värre och det går inte ner trots att hon är ute. Jag hittar inget sår och ingen mugg.

Vad är det som händer?! Någon som har råd eller tips på vad jag ska göra?

Sv: Jag blir tokig...

Jag har 5 hästar som oxå får ensilage, men bara en som blir lös i magen. (blev) Jag gav han en omgång med microbalans och har varit bra i magen sen dess.

Jag har provat med mag och tarm, foderjäst, loppfrön. Jag får väl prova microbalans med. Jag funderar bara på varför som är lösa i magen..

Är det väldigt kraftigt ensilage? Blött? Vissa hästar är mer känsliga. Ofta är ju unga hästar mer känsliga.
Men ang ditt dräktiga sto, mitt sto brukar svullna i bakbenen dom sista månaderna innan fölning när hon står inne på natten, men det brukar gå ner när hon är ute...

Har du undersökt den hygieniska kvaliteten på grovfodret? Du kan ta et prov och skicka till samma labb som analyserar näringsvärdet, men be att de gör en hygienisk analys istället.

Får de tillräcklig MÄNGD grovfoder? Har du kollat ts-halten, så de får i sig tillräckligt mycket?

Hur är det med vattenkvaliteten på anläggningen? Kan det vara läge att ta prover på vattnet så det inte är dåligt?

Hur är det med eventuellt övrigt foder, förresten? Inget mögel i kraftfodret?

Hej!

Vi har haft exakt samma problem, vi har testat allt med vår häst och inget fungerade. Sen tyckte vetrinären att vi skulle ta prov på vattnet och mycket riktigt så visade det sig att vattnet var otjänligt. Alla hästar på gården reagerade inte på det utan bara vissa så jag antar att dom är mer eller mindre känsliga. Det kan ju vara värt att göra ett prov ändå så vet du ju om du har tjänligt vatten eller inte, annars kanske man kan se om det finns ett överskott på någon bakterie dom kan bli lösa av, man kan ju visa provet för en vetrinär sen och höra van h*n säger ?!

Har inte gjort någon analys ännu, men ska. Ensilaget är inget hösilage tyvärr, lite för blött. Det är ett jättefint ensilage, absolut inte ohygieniskt. Inget mögel heller, som jag skrev så är ju ponnyna bra i magen och dom äter samma mat.

Vattnet kommer ifrån våran brunn, alltså samma vatten som vi dricker. 2½ åringen äter hö. Dom får absolut inte för lite mat, det kan jag garantera.

Egentligen betyder det inte så mycket om en häst är bra i magen, det är ju som vi människor alla är olika. Om resten av hästarna är lösa allihop så låter det ju som om dom får i sig något som dom alla reagerar på. Är hästen som äter hö lös i magen?
Jag skulle nog börja fundera på ensilaget. Har du analys på det?
Har du kopplat in vetrinär? Jag skulle rekomendera det om alla är lösa så kan du får hjälp att försöka reda ut vad som kan vara fel, vi gjorde det i och med att vi kände att vi testat allt och det är väldigt ohälsosamt för dom att vara lösa i magen en längre tid...
Lycka till jag vet hur jobbigt det är när inget man gör fungerar!

Han som äter hö är lös i magen, han blev av med sin mamma när han var 3 månader och är alltid dålig i magan på vintern, kanske beror på att han va så ung när han fick sluta dricka mjölk.

Kraftfodret har jag tagit bort just nu då dom är så kassa. Det konstiga är att av dom 3 är det ju en som äter hö, en har inte varit lös i magen förut det kom för en vecka sedan och det dräktiga stoet har varit lös från och till hela hösten. Funderar på att låta alla 3 äta hö och se vad som händer. Jag blir så trött på detta. Ska skicka analys i morgon på ensilaget.

Mvh Hanna kom gärna med fler tips.

Blir dom inte bättre i magen efter jag försökt själv att få dom bättre så komemr jag att ta hit veterinär.

Jag skulle skicka in analys på vattnen också, då kan man i allafall utesluta det sen om det inte skulle vara så. Det är också lättare för vetrinären att göra en utredning om man själv redan har uteslutit vissa saker.

Jag gav två av hästarna hö i går kväll och idag är dom betydligt bättre! Det kommer bollar, funderar på om den rundbalen inte va så bra eller något då dom fungerat på ensilage förut. Öppnade en ny idag så jag ska prova att blanda hö med ensilage till dom. Skickade iväg analys på ensilaget idag med.

Som jag skrev hästarna får samma vatten som oss.

Tack för ni bryr er! :banana:

Mvh Hanna

Hoppas du får ordning på problemet! Lycka till.

Berätta gärna hur det går och om ni kommer fram till vad som var orsaken - det är alltid givande att byta erfarenheter med varandra!

Vad skönt att problemet kanske är så "enkelt" som att byta till hö:)
Jag ska inte tjata mer om vattenprovet :angel: men vill bara tillägga att på gården där vi har vår häst bodde det många familjer och endast en person (som inte ens bodde på gården uatn hade häst i stallet) har haft känningar i magen.

Lycka till och hoppas hästarna blir bra, skriv gärna hur det går!

Vissa hästar tål inte hösilage eller är känsliga mot det, så du kan ju prova med att byta till hö eller hösilage med högre torrsubstans.

Jag gav två av hästarna hö i går kväll och idag är dom betydligt bättre! Det kommer bollar, funderar på om den rundbalen inte va så bra eller något då dom fungerat på ensilage förut. Öppnade en ny idag så jag ska prova att blanda hö med ensilage till dom. Skickade iväg analys på ensilaget idag med.

Som jag skrev hästarna får samma vatten som oss.

Tack för ni bryr er! :banana:

Mvh Hanna

Det kan kvitta om hästarna får samma vatten som er....man kan vara olika känsliga...själv har vi otjänligt vatten och vi drack det även våra djur(visste ej att det var otjänligt då)men det var ett djur som reagerade och vi fattade inte vad det var hon blev dålig av men senare när vi tog vattenprov så förstod vi direkt....Hade jag varit dig hade jag kollat det så man är säker.

Ger du betfor?

Mitt ungsto har tendens att bli lös i magen, hon verkar vara lite lik din unghäst.
Jag ger linfrökaka, probimin och tog bort betforen. Vet ej om det stämmer men att sockermängden kan få dem lösa.

Kan ju vara mycket sockerarter i ditt hösilage.

Nu har jag börjat ge alla min den nya betforen Quickbeet tror jag den heter.

Alla hästarna har fått bättre avföring, även de som inte haft lösmage har haft bättre "bollar".

Nope jag ger inte betfor, just nu får inga av mina kraftfoder så dom ska stabiliseras i magen, Han fick lite innan men det gjorde ingen skillnad. Jag gav honom 1 L a-fil i går på veterinärens inrådan. Ska ge honom 1 L om dagen ett tag så får vi se om det hjälper.

Vad är det för nu betfor du pratar om? och var får man tag på detta probimin ? har hört talas om det här på buke men vet inte vad det är.

Mvh Hanna

Probimin är är de mjölsyre bakterier som finns i fil, a- fil osv.

1 tsk motsvara 7 liter fil.

Jag köper det av distriktsvet, men man kan också beställa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2