Jag blir tokig!

jerseyko

Trådstartare
Ok att katter gräver i lådan, men våra dom vet jag inte vad dom gör, det är så man t.om vaknar på natten/morgonen när dom sätter igång, kan hålla på att gräva i flera minuter tills man blir helt tokig!

Hur får man dom att sluta gräva i onödan?

Sv: Jag blir tokig!

Mina katter gräver också som bulldozrar i lådan. De gräver länge och högt, även jag vaknar på nätterna. Men, hellre det än att de kissar utanför lådan! :D

Ja du...... det är nog bara att lägga kudden över huvudet och lida i tysthet. Själv har jag en katt med tvångstankar. Nala kan nämligen inte bajsa eller kissa om det ligger ETT sandkorn på plasten i lådan, där hon planerat att sätta sig...... hon krafsar banne mig tills det är helt rent. Om det ramlar ner några korn så måste hon börja om. Det kan ta 5 minuter för henne att gå på dass, och då sitter Tipex med kryssade ben utanför dörren och försöker att inte kissa på sig. Ska därför åka o köpa mer sand i morgon och fylla den andra lådan oxå, så de har varsin.

Det beror iofs på hur du bor, men om du har möjlighet så kan du ju alltid flytta lådan längre bort från sovrummet? (Utom hörhåll, så att säga.)

I annat fall får du nog vänja dig, bättre att de krafsar för mycket än struntar i att använda lådan!
Men jag kan trösta dig med att min katt gjorde likadant som liten, men det har trappats av mer och mer... Växer kanske bort?! :D

Min gamla katta gräver sig nästan ner till grannen under innan sitt ärende. Efteråt blir det en lika långdragen procedur plus att hon skrapar innerväggarna ( har en toa med lock). Man vänjer sig efter ett par år.... :smirk:

Åska skrev:
Min gamla katta gräver sig nästan ner till grannen under innan sitt ärende. Efteråt blir det en lika långdragen procedur plus att hon skrapar innerväggarna ( har en toa med lock). Man vänjer sig efter ett par år.... :smirk:

Haha, min är precis likadan, plus att när hon väl är klar med hela proceduren i lådan så måste hon gå in i nästa rum och "gräva ner" matskålen också...

Mina två kattpojkar försöker nog gräva sig till Kina genom lådan.
Dessutom välter dom ut allt.. Ska nog införskaffa katt-toa med tak.

Jo jag har en låda med tack, så jag slipper ju all (nästan) sand på golvet iallafall!

Går tyvärr inte att flytta lådan, har inga dörrar i mitt hus mer än till badrummet och dit kommer man genom sovrumet ;)

Så de blir till att vänja sig, dom ska ju bli utekatter så de blir säkert bättre i sommar!

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
493
Senast: MajaKattis
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur