Jag blir tokig.

Riley

Trådstartare
De senaste veckorna har en av mina chinchillor flippat ur fullständigt. Hon sitter och rycker och sliter i gallret på burdörren, och eftersom buren och även dörren är en sisådär 120 cm hög, 80 cm bred och med träram, så låter det FÖR JÄVLIGT när hon smäller i den i fler timmar. Jag kan inte längre sova om nätterna, och jag är livrädd för vad grannarna ska säga om det här fortsätter.

Jag har provat att sätta i små "kuddar" mellan dörr och bur, men det hjälper inte ett dugg. De är för tunna för att dämpa ljudet, och sätter jag dit tjockare blir det ju en glipa mellan dörren och buren vilket naturligtvis inte fungerar.

Angående att bota problemet och inte symptomen: Hon har en stor, fin bur som är full med "leksaker", och hon sitter även med sin partner (som inte har damp, vilket ingen av mina andra chinchillor heller har, ska tilläggas). Hon är utöver det ute och springer utanför buren fler timmar om dagen tills hon självmant går in i buren för att vila/sova. Jag kan dock självklart inte ha henne ute om natten, eftersom jag inte har några planer på att vara vaken 24/7 för att se till att hon inte gnager på väggar och möbler.

Hon har även varit in på en allmän koll hos veterinären och är frisk som en nötkärna.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få henne att sluta? Eller dämpa ljuden. Vad som helst, bara det blir tyst. Jag pallar inte med det här längre och jag vill verkligen inte behöva avliva eller sälja henne för att hon lagt till sig med en olat.

Sv: Jag blir tokig.

Nu har jag iofs bara kaniner, men, när någon av mina rycker i gallret så brukar det bero på att de är uttråkade, vill ha uppmärksamhet. De bor i en "bur" på typ 6 kvm så utrymmet är det inget fel på. Men det brukar räcka med att sticka åt dem en kvist att gnaga på. Om även chinchillor tycker om att gnaga på kvistar kanske det kan vara en ide att prova? Då blir de uppehållna en längre tid med att sitta och gnaga på kvisten :)

Det hjälper inte. Oberoende av om hon redan har kvistar i buren (de har inte fri tillgång, då jag är lite rädd om deras känsliga magar, men tilläggas ska att de alltid har något ofarligt/gott att gnaga på) så drar hon bara in den och vräker den åt sidan, tyvärr. :(

Ska förresten komplettera med att hon självklart har fri tillgång till färskt hö, så hunger är också uteslutet som orsak. Pellets ska de inte äta hur mycket som helst av, men de får naturligtvis så det räcker, och hon blir inte undanskuffad från matskålen eller så. Dels bråkar de inte om maten, och även om de gjort det så är hon dominant över hanen.

Tycker det här är så sinnessjukt jobbigt för både hennes och min del. Det är ju inte kul att hon av någon anledning är missnöjd, och det är inte särskilt kul att jag inte får sova mer än 10 minuter här och där, det blir inte hållbart när man börjar jobba tidigt. :(

Nu är det ju inte så bra att ersätta ett dåligt beteende med ett annat omdiskuterat, så jag är lite kluven... :crazy: Men det kanske är en tillfällig lösning som låter lite mindre i alla fall? Jag vet inte.

Jag hörde talas om en som beställde ett Flying Saucer från USA eller vart det nu var. Vet inte om de finns i Sverige. Det lär ju hålla henne sysselsatt, men som sagt, det var ju frågan om det är en beteendestörning eller ej. Jag ska iofs inte säga så mycket, jag hade hjul till de flesta av mina hamstrar. Jag testade till och med ett vanligt hjul till mina chinchillor, fast jag har hört i efterhand att man absolut inte ska ha ett sådant, utan det ska vara ett sånt här tefat i så fall.

FILMLÄNK

Det verkar inte låta jättehögt.

Senast ändrad:

Jag har också kikat på de där och är liksom du kluven i frågan om beteendestörningar. Men det kanske skulle kunna vara en lösning om man ställer in det så sent som möjligt på kvällen, och plockar ut det det första man gör nästkommande morgon? Då sitter det inte inne mer än absolut max 5-6 timmar, och jag tror (hoppas....) inte att hon springer i det non stop. När jag tidigare vande av mina degus från hjul så var det liksom springa-ut och äta-vila-springa-bygga bo-osv., och det är väl alltid lite bättre än idiotspring 24/7, antar jag.

Jag får fundera vidare lite och väga för- mot nackdelar, tack för tipset!

Sitter det bara där på natten så lär hon ju inte bli tokberoende heller. Jag tycker nästan att det känns bättre om hon sprang på ett tefat än att hon håller på och biter på buren. Det kan ju inte vara bra för tänderna heller...

Även om du skulle sluta med tefatet på nätterna sedan så kan det ju hända att hennes beteendemönster är så brutet då att hon inte börjar gnaga och slamra igen. Det vore ju egentligen det bästa.

Synd att man inte kan omvända dem från nattdjur till dagdjur till 100%. :) Det vore ju egentligen lättast.

OK, så ett år senare tvingas jag väcka den här tråden för att samma chinchilla börjat med samma jävla oväsen igen.
Jag skaffade ett flying saucer som hon fick ha på kvällar och nätter, vilket fungerade jättebra. I nästan ett år. Nu har hon börjat igen, tuggar i gallret, skrapar som en besatt i botten och håller på. Hela kvällarna och hela nätterna. Hon och burkompisen har till och med en ännu större bur med ännu fler leksaker samt hopp- och klättringsmöjligheter nu, men det gör uppenbarligen ingen skillnad.

Jag älskar verkligen mina djur och särskilt den här tjejen, som jag haft i sex år, men jag ORKAR INTE MED DETTA. På eftermiddagarna skriker och bråkar grannarna (barnen OCH föräldrarna) och på kvällarna och nätterna väsnas chinchillan tre meter från sängen. Jag kan aldrig slappna av hemma och får inte sova, och det här tär så jävligt på mitt psyke, jag får verkligen lägga band på mig för att inte få dagliga utbrott och börja snäsa åt kollegor och vänner pga. total utmattning.

Är det någon som har någon idé? Vad som helst. För snart känns det som om avlivning är det enda alternativet (hur skriver man en till salu-annons liksom, "chinchilla med damp som håller dig vaken hela nätterna"? Dessutom har hon ändå ingen stamtavla och är inte attraktiv så), och jag vill verkligen, verkligen inte tvingas hamna där.

Om jag bara visste VAD det är hon blir så otroligt missnöjd med... :(

Senast ändrad:

Eftersom det är vid ganska exakt samma tid på året; kan det ha med brunst/hormoner att göra?

De brunstar en gång i månaden ungefär så det borde inte vara det...

Hm... det går inte att sätta något ivägen precis där hon håller på? Så hon inte får tag i gallret? Hårdplast, en bit planka... Kan bli lite knepigt att joxa dit varje dag kanske.

Det kanske skulle gå att fästa kardborreband mellan dörren och karmen? Det finns på rulle som man klipper i bitar och limmar fast. Jag vet inte om det är tillräckligt starkt, men om det funkar borde hon ju inte kunna smälla i dörren.

Eller kanske testa att hänga för dörren med en handduk?

Spånar bara lite, kan inte mycket om chinchillor.

Det kanske skulle gå att fästa kardborreband mellan dörren och karmen? Det finns på rulle som man klipper i bitar och limmar fast. Jag vet inte om det är tillräckligt starkt, men om det funkar borde hon ju inte kunna smälla i dörren.

Eller kanske testa att hänga för dörren med en handduk?

Mina hade ätit upp allt det där. :D De var som getter. Käkade upp gardiner och skosnören och tappade chips och böcker och...

TS: Knepigt problem! :crazy: Jag funderar fortfarande på lösningar, min hona gjorde också så där, men bara några få gånger tack och lov.

+ Poxz

Jag har hängt för en handduk på utsidan - hon äter den inte, men hon bryr sig inte heller om den. Problemet nu är också att den nya buren har galler längs med hela den ena sidan, så ställer jag för något där hon oftast sitter så går hon bara några decimeter bort och rycker där istället. :crazy:

Du har inte råkat göra något foderbyte då? Chillor är väl rätt känsliga för sånt..

Nej, och även om det varit det så har jag svårt att tro att hon skulle reagera med att rycka i gallret.

Har i övrigt nu varit så elak att jag kört kattmetoden, dvs. sprayat vatten på nosen på henne så fort hon börjat (vet att man inte ska blöta ner pälsen på dem eller kyla ner dem, men det är varmt här inne och det är absolut inga mängder med vatten), men det hjälper inte heller. Om hon alls bryr sig så skuttar hon bort i kanske två minuter, sedan sitter hon där igen.

Usch, ska upp och släppa ut hästen om fyra timmar och sedan direkt till jobbet och får inte sova. Det här håller inte. :crazy:

Senast ändrad:

Har du provat att ta bort leksakerna och lägga dit andra istället? Ett byte kanske kan göra det mer intressant än att hänga i gallret och härja?
Byta ut saker i buren.

Kanske funkar 1 vecka, men då är det bara att byta ut grejorna igen, och igen..:D

Chinchillor är nattaktiva djur och det är inte alla individer som klarar av att ställa om till dagaktiv utan blir stressade. Det kan vara en förklaring. Har du gott om utrymme hemma skulle jag föreslå att ställa en annan, större, rastbur i ett annat rum och flytta över henne och burkompisen till den på kvällen. Ny miljö=berikning då den behövs, nattetid. Eller ha buren i ett släkt rum dagtid och simulera dag med uv-ljus nattetid.

Eller byta till en dagaktiv art.

Fast om djuret nu bara gjort såhär i kortare perioder i sitt liv så borde det ju inte vara pga natt/dagaktivitet. Sen att det sker på natten är såklart för att hon är nattaktiv, men frågan är varför hon börjat igen med det just precis nu och hur man avbryter det. Varför hon inte längre gör det hon brukar om nätterna...

Men fy :devil: vad jobbigt! :eek:

Att inte få sova ordentligt på nätterna knäcker vem som helst så småningom, det finns anledningar till att det används som tortyrmetod...

Kan du inte ställa buren nån annanstans än bredvid sängen så du inte hör oljudet?

(Helt annan sak, men min ena kanin levde rövare varje natt när vi bodde i lägenhet, gnagde på gallret och krafsade på burbotten. Timme ut och timme in. Trots att hon hade mat och kompis och varit lös i lägenheten minst 15 timmar. Jag släpade ut buren i badrummet så fick de bo där nattetid istället. Där lugnade hon sig omgående. Hemma hos mina föräldrar gör hon det inte heller, så jag tror helt enkelt att hon hade tråkigt och ville ha uppmärksamhet.)

Dvs Kl

Som jag förstod det påbörjades beteendet för ungefär ett år sedan och omdirigerades till en leksak, för att sedan ta samma uttryck som förr. Min åsikt är att man måste respektera stressbeteenden och föröka finna orsaken, inte att dölja dem. Jag har jobbat mycket med miljöberikning hos djur i fångenskap och blir själv frustrerad över att man svär åt ett djur som sätts i en onaturligt situation och visar negativa reaktioner.

Problemet är ju svårt att lösa då vi inte vet hur miljön ser ut. Spontant tycker jag att buren känns liten. Som någon påpekade kan beteendet mycket väl vara hormonstyrt.

Jag är själv etolog (beroende på hur man definerar etolog förstås), och håller med dig om underliggande orsaker, men förstår nog Stormkasts frustration mer än din i det här fallet. ;) Jag tycker att Stormkast redan tar upp det i vad hon skrivit, kanske framförallt från ett år sedan, sen kanske jag också vet mer om henne och hennes djurhållning än dig förstås och kan dra större slutsatser av det.

Jag tycker inte alls att det låter som ett enkelt problem där miljön är kass. Att något felas chillan är ju självklart, men i det här fallet tror jag inte på ett enkelt svar, eftersom jag tror att problemet redan varit borta i så fall.

Liknande trådar

Däggdjur Trots att han är kelig, gullig, gosig och tillgiven så har han snart förtagit all glädje med att ha husdjur... Jag tar upp och gosar...
Svar
15
· Visningar
8 876
Senast: Soppan
·
M
Hundhälsa Hejsan alla! Ja, nu börjar jag bli lite orolig. Allt började i söndagskväll. Han bajsade normalt på f.m och åt normalt men framåt...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: dpmatte
·
M
Övr. Hund Har en 23 v dobermannvalp och jag har jättesvårt att få henne rumsren. Hon säger aldrig till när hon är nödig och hon både kissar och...
Svar
6
· Visningar
1 027
Senast: Shettisar
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka