Jag blir så matt...

Fiorano

Trådstartare
Tog in hästarna från hagen nyss och den ena har ett rivsår över carpus höger fram. Det sitter mitt över carpus, är ca 2 cm långt och 5mm djupt. Det är ganska "köttigt" i såret och eftersom han har fått det i lerhagen får jag det inte rent. Hästen har inte feber men är svullen över såret, är inte halt.

Så jag gick in och ringde till den lokala veterinärstationen. Tycker att en penicillinkur brukar var standars vid denna typen av sår. Det ligger ju ganska nära leden. Men jag blev fullständigt idiotförklarad av veterinären!!!:mad: :crazy: . Hon tyckte att det var fullständigt meningslös att ens komma och titta på hästen för den är ju stelkrampvaccinerad...:confused: . Så nu vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag ska göra? Är jag en hönsmamma som vill ha ut en veterinär? Vad hade ni gjort? Har ringt till en veterinärstation lite långre bort, men det var inget svar på jouren. Nästa alternativ är Helsingborg-men det tycker jag känns väldigt drastiskt.

Sv: Jag blir så matt...

det måste ju finnas fler veterinärer...så du inte behöver åka iväg menar jag..;)
jag hade nog tagit ut någon eftersom det sitter mitt över carpus!:o
dumma veterinärer!! vad ska man ha dem till egentligen...:mad:

lycka till!!

Jag hade nog (om man inte såg att såret blivit smutsigt) försökt rengjöra det så mkt som möjligt med sårtvätt, sedan bandagerat det nogrannt. Om jag skulle se minsta antydan på att det skulle bli värre skulle jag ringa veterinären igen. Då kan man ju iaf säga att man försökt med det blir bara sämre!

Lycka till!

Eftersom han fick det under dagen i hagen, där det är leeerigt... Så är det i princip helt omöjligt att få det rent. Hmm, lite positivt är kanske att det blött ganska mycket och därmed fått bort den värsta smutsen.
Jag har tvättat med lactacyd och ljummet vatten samt spolat ur med apotekets sårtvätt. Han är lika svullen forfarande, men det är troligen pga smällen han fått. Är rätt så säker att han har blivit sparkad av min andra eftersom Sune (den skadade) är rätt på och jobbig...
Jag kommer att hålla koll på benet under kvällen och förhoppningsvis kan "min" klinik ta in honom akut imorgon så får min vanliga fantastska veterinär kolla honom!

Nu har vi varit på vår vanliga klinik :bow: ! Så nu har vi fått penicillin och metacam. Knät är betydligt mer svullet idag och pålle är jättehalt och tycker mycket synd om sig själv, han är duktig på att känna efter :cool: ... Men han har ingen feber och visar inga tecken på att leden är påverkad, pust.

Nu vet jag bara inte hur jag ska göra för att han ska kunna gå ut. Det är ju praktfullt mycket lera här och han är en riktig gris, mao kommer det garanterat in smuts i såret om jag inte lägger om det. Men hur ska jag göra det på ett bra sätt över knät?

kan du inte bandagera hela vägen upp från hoven? Min skar ett 10 cm långt sår just ovanför carpus som vet var ute och sydde. Det blev bandagering hela vägen för att hålla upp lindan. Annars är det ju lätt att det hasar ner.

kan du inte bandagera hela vägen upp från hoven? Min skar ett 10 cm långt sår just ovanför carpus som vet var ute och sydde. Det blev bandagering hela vägen för att hålla upp lindan. Annars är det ju lätt att det hasar ner.

Jo, precis, det brukar tyvärr vara enda sättet, att alltid börja från hover var såret än sitter..

Jo jag får väl göra ett jättebandage när han väl kommer ut i hagen... Just nu tycker han jättesynd om sig själv och vill inte alls gå på benet. Det är jättesvullet, men han har fortfarande ingen feber. Det måste han väl om det har blivit en inflammation i leden? Han är väldigt allmänpåverkad och vill knappt äta sitt hö. Han äter dock morötter. Fick Metacam i morse (han ska ha det i fem dagar), och jag ska spruta penicillin nu ikväll.

Hur hade ni gjort med en häst som har så ont? Hade ni släpat ut honom i hagen på tre ben i alla fall? Jag tror att det hade varit bra att han rör lite på sig för att få ner svullnaden, men för första gången är jag tveksam eftersom han faktiskt hoppar på tre ben... Kan tillägga att han inte var halt när han blev sparkad och var inte heller så halt som han är nu på kliniken.

Suck, känner mig rätt villrådig...

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
K
Hästvård Jahapp igår avlivades min häst (läs tidigare trådar av mig) =( Och på måndag ska jag till klinik med min nya. Jag blir tokig, i alla...
Svar
8
· Visningar
1 249
Senast: Tinen
·
Hästvård Igår eftermiddag när jag hämtade upp min häst från hagensåg jag att bakbenets karled var kraftigt svullen, dock ingen hälta. Ställde...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: johannajacobsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka