jag blir så ledsen...

Sv: jag blir så ledsen...

Men stackars liten :(

Finns det inget sätt att få honom känna samhörighet med andra isbjörnar?

Nä usch, man förstör bara för djuren :/ Stackarn!

Hur har man mage att utsätta ett djur för sådana hemskheter, och sedan kalla honom psykopat? :eek: Dom har ju förstört hans personlighet och naturliga beteende, vem f*n bryr sig om deras 8 milj. när det har varit på bekostnad av någons liv? Och att inte någon av alla besökare har låtit bli att åka dit?
Man spärrar inte in någon i en bur och gör den till någon slags attraktion :devil:

Stackars stackars liten :(
Hur kan man kalla ett djur "psykopat" för att det vill ha uppmärksamhet? Det är deras eget fel som gjort honom så beroende av människor. Fan vad mycket skit det finns i den här världen...

Stackaren,fast inte speciellt oväntat att det skulle bli så. Man skall inte försöka tämja sådana djur och göra dem till "gosedjur".

Med tanke på hur mycket pengar han dragit in borde de ha råd att ge honom minst 10 egna djurskötare som kan underhålla honom om det är det han bethöver nu när de gjort så han fått ett såpass stört betende.

:( Stackars liten. Någon/några :angel: borde tala om för djurparken att de faktiskt får ta ansvar. :mad:

Hur f*n kan en djurparkszoolog kalla en isbjörn för psykopat? Jag hoppas faktiskt att det är en felöversätning, annars är han ju helt inkompetent.

Men vilken liten stackare, djurparker är verkligen skit :mad:

Inte alla, tex Nordens ark gör vad jag vet mycket för att ta hand om utrotningshotade djur och de har stora hägn till många av djuren,såpass stora att man ofta inte ens får se djuren.

Dra inte alla djurparker över en och samma kant.

Jag gillar inte iden att stänga in så gott som vilda djurarter på ett begränsat område, bara för att folk ska komma och titta på dem. Oftast med en baktanke att tjäna pengar.
Jag tycker att man ska hjälpa djur på olika sätt ute i det vilda, om man ska hjälpa dem. Genom att fånga in dem anser jag inte att man är till så stor hjälp.

Genom att "fånga in dem" kan man rädda en ras/art från utrotning pga tjuvskytte bland annat. Det är inte enbart av ondo och många har uppfödningsprogram och arbetar internationellt tillsammans med andra djurparker.

Håller med Apocalypsze i det hon skriver.

För många djur finns inte deras naturliga hemiljö kvar, titta tex på hur mycket regnskog som huggits ner,vart skall alla de djyren ta vägen? SÄttas på den pyttelilla yta som finns kvar allihopa?

Eller de djur som utrotats av tjuvskyttar?

Jag tycker att man ska arbeta fram lösningar så att djuren kan skyddas i sin naturliga miljö, i frihet.
Genom att ta djuren tillfånga tror jag att man gör dem en björntjänst.

Man kan i stället satsa pengar på att förbättra och skydda djurens hemmiljö istället för att sätta dem i djurparker. Tjuvskytte skulle man kunna motarbeta genom t.ex ökad bevakning.

Länderna där exotiska utrotningshotade djurarter finns har ofta inte ekonomi till att avsätta de pengarna som krävs för ökad bevakning, att skydda och förbättra deras miljö etc. Bönderna som hugger ner regnskogen måste ju också överleva på något sätt. Det finns massor med program som även återinför djuren i deras rätta miljö men då måste man få upp beståndet först, t ex genom övervakade uppfödningsprogram och utbyten med andra länder och zoos.

Man kan i stället satsa pengar på att förbättra och skydda djurens hemmiljö istället för att sätta dem i djurparker. Tjuvskytte skulle man kunna motarbeta genom t.ex ökad bevakning.

Och det ser vi ju hur bra det fungerar med tex vargen i Sverige :(
Det är en lång väg dit, många arter dör ut på vägen.

Det bästa för djuren är om de kan leva i det vilda. Nordens Ark har som mål att inte behöva finnas till.

Ta schimpanserna som exempel. Inom 10-20 år kommer man troligtvis bra kunna se dem i park eftersom de utrotas så snabbt. Detta trots massiva räddningsauktioner och bevakning. Djurparkerna har ett avelsprogram som bl a innebär att de byter avelsdjur med varandra. Allt för att rädda arten som är viktig även för människan. I flera sådana avelsprogram ingår också att plantera ut djur i sin vilda miljö.

Många vilda djur klarar situationen i hägn men just isbjörnen hör till en av de arter som inte gör det.. Och vad jag har hört så kommer det att bli ändring ang. isbjörnars hägn och det kommer endast vara någon enda djurpark i världen som uppfyller kraven för detta hägn idag...
Tycker inte man ska ha isbjörn i djurparkerna.. Bättre att ha de djur som inte mår dåligt av det...
Alla djurparker mer eller mindre arbetar faktiskt för att skydda de vilda djuren. Alla i princip har avelsprogram som utarbetas av ett förbund som verkar över hela världen Dvs. djurparkerna bestämmer inte själva över förflyttningar av avelsdjuren och kan därmed inte tjäna massor med pengar på dem. Alla driver dessutom någon typ av utbildningar och för fram så mycket information om djuren som möjligt för att vi ska lära oss om dem och förstå hur deras habitat ser ut och vad som är naturligt för dem.. Ne jag har inga som helst problem med djurparker jag tycker dom är bra att ha. Och alla djurparker i sverige jag har varit på har jag varit nöjd med hur djuren bor och beteer sig...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
589
· Visningar
14 447
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 988
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar