Jag blir så förbannad/frustrerad

Denver

Trådstartare
För 2 veckor sen såg jag en kanin hoppandes på trottoaren mitt emot mitt hus, jag snabbtänkte; Vem har kanin?.
Kom fram till att grannarna mitt över har en då jag sett i sommar när dom hade den i koppel.

Springer dit och knackar på dörren i tron att den rymt. Dörren öppnas av min granne och frågar om deras kanin. Jag säger att den är ju vid vägen, - Jo säger han vi vet. Jag såg ut såhär :eek:, men varför frågar jag? - Jo den smet för 3 dagar sen och vi har inte fått tag i den säger han.
Men säger jag den kan ju bli påkörd eller räven tar den. - jaja blir den påkörd så blir den säger grannen. Återigen jag :eek:.
Man säger fasen inte så och det sa jag till han, ett djur är ett ansvar även om en kanin är svårfångad så går de ju om man är smart.

Men nu är kaninen fortfarande lös och hoppar runt här på kvällarna, jag har ju fodrat den med hö sen jag såg den för jag tycker synd om den. Vart utan mat i 3 dagar innan jag gav den hö, den kommer skuttandes till mig när jag ropar och hör påsen. Dock får jag inte tag i den, har haft den i famnen en gång men då var den snabbare än mig. Tilläggas ska att jag är själv på kvällarna och har ett trasigt knä som inte blivit bättre av att försöka fånga kanin. Har väldigt svårt att sitta på huk eller ens böja med ordentligt.

Men jag min nöt har bara tänkt tanken, fodra och fjäska för den så jag får tag i den och sen lämnar jag den inte till ägaren (oavsett om någon tycker de är stöld)
Men nu är tanken att jag ska ringa och anmäla dom till djurskyddet imorn, dem måste väl ändå göra något där?

Det kommer ju frysa på igen nu efter många dagars töande och kaninen har väl hittat något tillhåll då man bara ser den efter att de blivit mörkt. Men jag tycker ju så synd om den lille skrutten.

Jaa ja ville nog kanske inte så mycket men mest skriva av mig.

Sv: Jag blir så förbannad/frustrerad

Tyvärr är det nog en ganska vanlig inställning:(. Som om kaninen borde skylla sig själv som rymt elelr komemr hem när den är hungrig. Vissa borde inte ha djur helt enkelt.

Djurskyddet lär väl åtmintone hjälpa dem att fånga in den, men om de hävdar att de försökt fånga den och enda anlendingen till att de inte ser till den som sig bör är att de inte får tag i den tror jag inte att de får någon speciell besträffning tyvärr.

All heder åt dig som lägger ut hö så den har något att äta.

Kan du inte försöka bygga ett litet hus eller något, eller försöka locka in den i en låda och plocka in den ? Jag har aldrig haft kaniner eller ngt, så jag kan inget om dom. Bara en idé

Hur går det med kaninen?

Vet du om det var en inne- eller utekanin? Har den bott inne lär den ju frysa attans så mycket nu när den är ute (fast hur kunde den då rymma?), men annars har den ju satt vinterpäls så då är det ju annat som hotar den.

En eloge för att du bryr dig - vilket jag inte är helt säker på att djurskyddet (om du menar Länsstyrelsen) kommer göra, men man kan ju alltid ringa och prata med dem.

Och ja, om du får tag i kaninen och vill och kan behålla den, gör det. Verkar ju inte som om nuvarande ägare är särskilt engagerade i det hela utan mest verkar vilja bli av med den. :(

hur har det gått?

Jag tänker annars automatiskt på en levandefälla och bara lägga maten i den..

Har du en fiskehåv?

Precis min tanke också. En fiskhåv med ganska långt skaft alternativt släng en filt över kaninen. En av mina kompisar fångade en kanin som rymt för några somrar sen med en fiskhåv och det gick jättebra.

Heder åt dig att du åtminstone försöker få fast den och framförallt att du ger den mat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
21 095
Senast: EmmaBovary
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka