Jag blir så deppig

LillaGeisha

Trådstartare
För att göra en lång historia kort.

Strax före jul så sträckte min häst sig rejält under ett hoppass. Hon blev långsamt bättre och kom igång efter fyra veckor ungefär. Det tog väl bara ca tre veckor efter det så gick det upp igen. Vet ordinerade fyra veckors vila. Satte efter det igång henne ännu långsammare. Runt maj började jag sätta igång henne lite mer men dock inte med så höga krav på samling än. Juni, juli ökade jag samlingsgraden mer och mer samt började med bytena igen. Hon har kännts toppenfräch.

Tävlade i söndags (MsV dressyr), hästen fick vila måndag (dumt jag vet, skulle ha joggat, men hon går i stoooor sommarhage som är kuperad så jag tänkte att hon nog tar ut ev mjölsyra där).

Idag så red min dotter hästen som fortfarande var helt fräsch, sedan satt jag upp och bara skulle känna lite på henne. Efter bara ca fem minuter markerade hon rejält höger bak helt plötsligt. Rejält halt! Samma ben som tidigare. Ridpasset var mycket lugnt. Inget större krav på samling eller muskelarbete. Det finns ingen svullnad, värme eller annat. Jag ska ringa klinik imorgon.

Vill nog inget igentligen med denna tråd. Behövde bara skriva av mig. Blir så deppig :(.

Sv: Jag blir så deppig

Nej vad jobbigt! Nu är det bara att hoppas att inget har blivit trasigt igen, utan att det bara är en liten tillfällig grej. Hör av dig om vad ni kommer fram till.

Tack för omtanken. Kollade henne i kväll igen och det var värre. Ser inte ut som förra gången, mer ordentlig hälta. Någon som har någon idé om vad som bara hux flux kan ge en hälta mitt i ett steg. Bara hoppas vet. kan hitta något.

Hälta pga hovböld kommer plötsligt & hältan är rejäl.
Håller tummarna för att det beror på det!

Ja, var inne lite på det men eftersom hon inte haltar i skritten så tror jag inte på det. En hovis ska ändå visitera hoven idag. Jag har ringt klinik men inte fått någon tid för än fredag nästa vecka, suck. Känns inte som någon idé att ta distriktarn utan att det är bättre att vänta på kliniktiden.

Tack för uppmuntrande ord!

din stackare! :( jag vet hur trist det är med halta hästar.. min har stått 1år för kotledsinfl.. ska nu in o kollas igen för att han förmodligen har en senskada... sen till råga på allt har han blivit undernärd, ser ut som en skelett pga att vi stog i ett j*vla skitstall...

Hoppas det går bra för er!

Jag läste din tråd. Vi får hålla tummarna för varandra att det bara är något litet och lättbotat.

Min unghäst sträckte höger bak i vintras/våras vi gjorde såhär enl. vets ordination, plus att vet sprutade Beviplex och cortison direkt i muskeln.
*10 dagars behandling med Metacam
*Promenad för hand 1 gång om dagen i ca 40 min i 14 dagar
*Nogrann stretching av båda bak efter att vi gått (3 olika stretchövningar)
*Uppsutten skrittning i 14 dagar + nogrann stretchning efter.
*Körde sedan igång succesivt, men har dock fortsatt med stretchningen och han är helt bra och har aldrig känt av "skadan" igen.

Och min var inte "uppenbart" halt hela tiden, utan kunde halat till ett steg, vara ren två, halta tre, vara ren 1 osv...

Vet hur du känner dig, tanten har varit halt fram och tillbaka i ett år. Jag har inte ridit sedan i våras och börjar få rejäla abstinensbesvär.

Tack alla som svarat!

Hade turen att distriktarn var ute i ett annat ärende i vårat stall idag. Bad henne ta ett kik på hästen.

Ingen reaktion vid visitering av hoven. Ingen skillnad på högt eller lågt böjprov (lika halt oavsett). Ingen svullnad, värme eller liknande. Mjuk och fin i alla muskler. Ändå är hon tregradigt halt och vill idag inte riktigt stödja på benet. Blir knäpp....

Box vila i pyttehage och sedan Skara nästa vecka.

I hemlighet hoppas jag ju på att så är fallet :crazy:. Hur gjorde ni när hästen inte reagerade på visitering?

Jag väntade bara ut hälten, hältan blev mindre & mindre och inom 3-4 dagar var hästen helt ren. I efterhand kunde hovslagaren se att det varit en hovböld.
Vid två tillfällen har hovbölden spruckit upp i karleden av sig själv (olika fötter) oh hältan har då direkt försvunnit.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 130
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka