Jag Blir SÅ Arg!!!

Sv: Jag Blir SÅ Arg!!!

SKULLE JAG VARA DIG SKULLE JAG BYTA STALL INANA HAN BLIR SVÅR ATT TRÄNSA OCH INTE VILL ATT MAN TAR HAN PÅ HUVUDET MAN GÖR INTE SÅ MOT NÅGON ANNANS HÄST VILL HON GÖRA SÅ KAN HON GÖRA DET PÅ SIN HÄST JAG SKULLE BLI JÄTTE :devil:

Det känns faktiskt som att man får "skylla sig själv" lite om man har hästen uppstallad i ett stall med många andra.

Alla sköter hästar på olika sätt och alla har olika sätt och se på saker och ting. Har man häst i ett stall där flera andra sköter ens häst och man själv sköter andras hästar, får man räkna med att ens häst inte alltid blir hanterad som man själv önskar.

Du kanske inte hanterar någon av deras andras hästar på ett sätt som dom tycker om? De kanske går i samma tankar som dig?

Det bästa är väl att man ber personen att inte göra si och att istället göra så, för hur ska denna personen annars veta hur du vill ha det?

Prata med stallägaren och be henne hantera din häst efter dina önskemål.

SKULLE JAG VARA DIG SKULLE JAG BYTA STALL INANA HAN BLIR SVÅR ATT TRÄNSA OCH INTE VILL ATT MAN TAR HAN PÅ HUVUDET MAN GÖR INTE SÅ MOT NÅGON ANNANS HÄST VILL HON GÖRA SÅ KAN HON GÖRA DET PÅ SIN HÄST JAG SKULLE BLI JÄTTE :devil:

tyvärr så finns det inget i närheten som jag har råd med eller som det finns plats i

Det känns faktiskt som att man får "skylla sig själv" lite om man har hästen uppstallad i ett stall med många andra.

Alla sköter hästar på olika sätt och alla har olika sätt och se på saker och ting. Har man häst i ett stall där flera andra sköter ens häst och man själv sköter andras hästar, får man räkna med att ens häst inte alltid blir hanterad som man själv önskar.

Du kanske inte hanterar någon av deras andras hästar på ett sätt som dom tycker om? De kanske går i samma tankar som dig?

Det bästa är väl att man ber personen att inte göra si och att istället göra så, för hur ska denna personen annars veta hur du vill ha det?

Prata med stallägaren och be henne hantera din häst efter dina önskemål.

jag vill egentligen inte ha min häst där.. men det är så att min morbrors stall är fullt så jag måste ha honom på andra stället eftersom det är det enda jag har råd med just nu..

vi har stallmöte på söndag och då kommer jag att ta upp det

Kl
Lite allmänt sådär - Jag skulle nog skämmas lite om andra skulle ta ut min häst dagligen och den inte kunde stå still - det kan faktiskt hända något så man är tvungen att stanna.

Kl
Lite allmänt sådär - Jag skulle nog skämmas lite om andra skulle ta ut min häst dagligen och den inte kunde stå still - det kan faktiskt hända något så man är tvungen att stanna.

han kan stå stilla, det är bara det att han går med ett stort steg och ibland lite fort. men stannar man honom så står han stilla..

Jo din pålle var det nog inte jag menade - det var någon annan som skrev i tråden att deras häst inte kunde stå still och någon annan hade försökt fostra den.
Din stallägare verkar inte rolig.

nehe okej.. jag trodde att det var mig du skrev till eftersom du svarade till mig..

så förvirrat det kan bli..

problemet med stallägaren är att hon är jätte snäll och trevlig annars... men kommenterar man hur hon uppfostrar min/andras hästar så blir hon en riktig:devil: eftersom hennes ideer är bäst och inte förhandlingsbara

Det är det som kl betyder - knapplån - att man svarar lite allmänt i tråden.

jag vill egentligen inte ha min häst där.. men det är så att min morbrors stall är fullt så jag måste ha honom på andra stället eftersom det är det enda jag har råd med just nu..

vi har stallmöte på söndag och då kommer jag att ta upp det

Det löser sig ska du se* Försök bara vara ödmjuk men ändå bestämd :D Så det inte blir catfight mitt i alltihopa :angel: Kan väl lätt bli så när många hästmänniskor med olika syner på hästhantering samlas i ett rum :o Viktigt att man då verkligen försöker se ur andras perspektiv. Jag skaffade faktiskt inte häst förns ja kunde ha den i eget stall just för att jag vill undvika konflikter som dessa :devil: Men alla har ju inte den lyxen tyvärr - hoppas du snarast kan flytta till din morbror.

Håll oss uppdaterade.

Det löser sig ska du se* Försök bara vara ödmjuk men ändå bestämd :D Så det inte blir catfight mitt i alltihopa :angel: Kan väl lätt bli så när många hästmänniskor med olika syner på hästhantering samlas i ett rum :o Viktigt att man då verkligen försöker se ur andras perspektiv. Jag skaffade faktiskt inte häst förns ja kunde ha den i eget stall just för att jag vill undvika konflikter som dessa :devil: Men alla har ju inte den lyxen tyvärr - hoppas du snarast kan flytta till din morbror.

Håll oss uppdaterade.

jag tror inte att det blir en catfight.. när jag pratar med de andra som är inackorderade där så märker vi att vi tänker väldigt lika i de flesta situationer..

det var egentligen inte meningen att vi skulle köpa häst, det kom ganska plötsligt för min och mammas favorit på ridskolan skulle slaktas om ingen köpte honom, så då passade vi på och köpte honom...

det kom ganska olägligt också.. jag har precis börjat gymnasiet (på en pluggskola) och vi hade bestämt att vi inte skulle köpa häst förrän jag hade tagit studenten.. menså blev det inte..

just nu är det så att det enda som jag inte trivs med i stallet som jag står i är hur stallägaren hanterar bla, min häst.. annnars han vi alltig jätte trevligt och roligt tillsammans. (dessutom finns det ridbana där och det finns det inte hos min morbror)

men jag vill ju flytta till min morbror.. men då får jag ju inte tillgång till en ridbana utan måste skritta 30min till det stallet som jag står i nu och rida där...

UPPDATERING!!

min häst är tyvärr krubbitare och har varit det i 11 år...

idag när jag var i stallet så tog jag av remmen för att han skulle få slippa den ett tag och han bet inte alls(pga att det fanns hösilage i boxen), då kom stallägaren in i stallet och ser att han inte har rem på sig (jag hade koll på pållen hela tiden och han hade inte bitit någonting alls) och då säger(nästan skriker) stallägaren att jag måste sätta på remmen direkt och att han alltid måste ha rem på för annars biter han sönder allt..hon tyckte det att det är inte lönt att försöka ha den av för hästen kommer ju ändå att bita på allt..

just nu känns det som om hon nedvärderar min häst eftersom han är krubbitare... men det är fan inte hans fel

Har också en häst som är krubbitare sedan sin tid som ridskolehäst. Under sina tio år på ridskola har han aldrig smittat någon till att börja krubbita.

Sedan han kom till mig för två år sedan krubbiter han mycket mindre, men har inte slutat helt. Han har dock inte lyckats smitta sin ovana på någon av sina grannar nu heller. Han har lös krubba och vi smörjer antibitmedlel där han väljer att bita fast. Detta hjälper ganska bra. Han biter dock bara då han är uttråkad eller nyss har ätit.

Jag har inte sett några som helst bevis på att krubbitning smittar!

Har också en kommentar till er som har hästar i hyrstall:
Då många olika personer turas om att hantera ens hästar är det inte lätt att få som man vill jämt. Lita på att alla gör sitt bästa för att få stallet att fungera. Det måste vara tillåtet att uppfostra andras hästar om de inte uppför sig.

Ett exempel från 'vårt' hyrstall med 20 boxar + frigång. Det är en salig blandning hästar:

Vid intag är det ett flertal hästar som i princip drar med sig sina ledare in från hagarna då de ska in på kvällen. Även om hästen anser sig ha bråttom är det viktigt att den lyssnar på den som leder. Alla hästägare i stallet turas om att ta in hästarna på kvällen, men inte alla törs ta in vissa hästar pga att de är för hetsiga. Vi hjälps förstås åt om någon inte kan hantera en häst, men det är trots allt hästägarens slutgiltiga ansvar att hästen inte skadar de personer som hästägaren givit i uppdrag att hantera hästen.

Blir någon 'rädd' för hästen riskerar man att hästen känner och utnyttjar detta. Personen som hanterar hästen kommer också att hantera hästen allt sämre.

Vad jag menar är; Den hästägare som ställer sin häst i ett hyrstall måste ansvara för att alla som förväntas hantera hästen kan klara det.

på stallmötet tog stallägaren själv upp det och sade:
"när hästarna slår på boxdörren så brukar jag slå till dem för det får de inte lov att göra, men när jag ska sätta på hästarna grimmorna på morgonen så måste jag gå in i boxen till både docka och aiakos eftersom de inte vill komma fram till dörren, dessutom brukar aiakos ta upp huvudet så jag når inte att sätta på honom grimman så då får jag locka honom med en morot"

alltså när hon brukar sätta på grimmorna över boxdörren så måste hon gå in i boxen till min häst och locka ner huvudet med en morot för att få på grimman.

men som tur är så har han inte blivit huvudskygg. det är bara mot henne som han gör så..:devil::devil:
alla andra kan sätta på honom grimman över boxdörren:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Hästhantering Är så arg så jag kokar. I morse när jag tittar på tv och äter frukost så börjar hundarna låta och hästarna springer till ena sidan av...
2
Svar
31
· Visningar
3 605
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar