kokar av ilska.

Min erfarenhet är precis tvärtom! Att de får behålla kulorna så länge de bara springer bra.

Jag tror oxå att det är vi människor som felar många ggr. Men sen är det ju lite så att hingstar ofta särbehandlas. Om hingsten aldrig får se andra hästar ens från hagen, inte har gått med dem sen han var 1,5 eller liknande. Inte tusan är det konstigt om han blir smått knäpp när han ser andra hästar då. Min hingst går med sällskap i hagen och trivs väldigt bra med det, och jag tror att fler hingstar skulle må betydligt bättre om de fick göra det.

Ja så är det. De är ju inte monster bara för att de råkar vara hingst :(
 
Vissa individer har inte lärt sig gränser och inte mött motstånd de de inte kunnat forcera med visst mått av våld. Ibland har de visserligen fostrats väl av mamman som föl. Men därefter fått gå med andra hästar som inte satt gränser och själva vuxit sig betydligt starkare fysiskt.
Såna hästar kan absolut gå med såna som kommer trycka till dem.

Förr gjorde man ofta så med nykastrerade hingstar för att fort få dem att komma ner på jorden.

Möter de motstånd öht så är det lättare att som människa ta igenom problembeteende sen. Ibland behövs det inte ens då.

Dock måste man ju ha en häst som gör genomtagningen på ett hyfsat skadefritt sätt. Man kan ju aldrig garantera något. Men vissa kan man läsa i flockar och se att de sällan skadar "på riktigt" sas.
Dock vet man ju inte. Så det är en risk i det så klart.

Jag tror att vi tänker lite samma i båda dina inlägg.

Det jag däremot inte riktigt förstår är att rekommendera att bara släppa in en hingst i en flock för att få just stryk bara för att lugna ner sig. Kan ju liksom gå riktigt illa. Ställer mig även lite tveksam till den metoden sent sas om det är så att den missat något i sin uppväxt, det går inte alltid att rädda.. Att få vara i flock som liten är ju oerhört viktigt och hästar kan få beteendeproblem senare annars. Har sett hästar som typ inte alls kan med språket.. Nästan hemskt att se och de har fått riktigt med stryk, så pass att de inte kan gå i samma hage just pga det :(

Ska man ha den rehabiliteringen vill jag isf säga att det ska vara en välkänd flock och att den som gör det ska vara väl införstådd i flockdynamik etc så att man vet vad man gör

Och har man hanteringsproblem bör man kanske i första hand vända sig till en duktig hingsthållare före man tveksamt testar runt själv. Vilket gäller alla hästar oavsett kön egentligen och ålder ifall man får grova problem.. Samt då fundera över om man ens ska behålla den som hingst om det innebär så för mig iaf stora problem då jag tror att problemen inte uppkommit så lätt om man från början vet vad man håller på med och hur man håller hingsten i dess miljö
 
Senast ändrad:
Tillägger att det står bra många amatörer i stallarna även så inte bara proffs vid en travbana men som jag ser det är man fr grunden lite bättre på just hingsthållning där på många sätt. Hingstar är ett naturligt inslag i travet och de måste bara fungera i den miljön och hanteringen också.

De enda skräckexemplen jag känner till numera där är förgånget faktiskt. Tycker man är väldigt noga numera med att inte behålla hingstar som just hingst om det inte fungerar om de nu verkligen inte tycks kunna ha nåt att tillföra aveln, men det är få av de alla som är såå pass bra och samtidigt överjävligt som hingst. Det är ju så att de flesta blir inte topphästar och man avlar sällan där på måfå.

Men ja de har nog en fördel i att de hanteras mycket redan som små.
 
Senast ändrad:
Jag tror att vi tänker lite samma i båda dina inlägg.

Det jag däremot inte riktigt förstår är att rekommendera att bara släppa in en hingst i en flock för att få just stryk bara för att lugna ner sig. Kan ju liksom gå riktigt illa. Ställer mig även lite tveksam till den metoden sent sas om det är så att den missat något i sin uppväxt, det går inte alltid att rädda.. Att få vara i flock som liten är ju oerhört viktigt och hästar kan få beteendeproblem senare annars. Har sett hästar som typ inte alls kan med språket.. Nästan hemskt att se och de har fått riktigt med stryk, så pass att de inte kan gå i samma hage just pga det :(

Ska man ha den rehabiliteringen vill jag isf säga att det ska vara en välkänd flock och att den som gör det ska vara väl införstådd i flockdynamik etc så att man vet vad man gör

Och har man hanteringsproblem bör man kanske i första hand vända sig till en duktig hingsthållare före man tveksamt testar runt själv. Vilket gäller alla hästar oavsett kön egentligen och ålder ifall man får grova problem.. Samt då fundera över om man ens ska behålla den som hingst om det innebär så för mig iaf stora problem då jag tror att problemen inte uppkommit så lätt om man från början vet vad man håller på med och hur man håller hingsten i dess miljö

Jag tror det är viktigt att man har en stor hage när man släpper ihop så, annars skulle jag aldrig rekommendera det alls. Hingsten som behöver uppfostran måste ju kunna springa därifrån och få vara helt ifrån flocken, kunna titta på avstånd och se hur de andra hästarna för sig och därmed kunna lära sig.

Och givetvis måste den uppfostras av en annan hingst som går i flock och är van vid att göra det. Att bara släppa in den till en random hingst som råkar vara äldre funkar ju inte, det är inte sjysst mot någon.
 
Jag tror det är viktigt att man har en stor hage när man släpper ihop så, annars skulle jag aldrig rekommendera det alls. Hingsten som behöver uppfostran måste ju kunna springa därifrån och få vara helt ifrån flocken, kunna titta på avstånd och se hur de andra hästarna för sig och därmed kunna lära sig.

Och givetvis måste den uppfostras av en annan hingst som går i flock och är van vid att göra det. Att bara släppa in den till en random hingst som råkar vara äldre funkar ju inte, det är inte sjysst mot någon.

Jag kan som sagt hålla med till viss del, om man har rätt förutsättningar, rätt flock där man vet hur individerna funkar och man vet vad man gör.. Stenkoll.
Annars kan det ju också sluta i rena rama slakten.. Tror inte man ska testa hur som helst Mao. Eller för vem som helst.. Vet många som är duktig på häst men värdelösa när det kommer till flockdynamik, att sätta ihop rätt flock och kan man inte det så är skaderisken alldeles för stor
 
Jag kan som sagt hålla med till viss del, om man har rätt förutsättningar, rätt flock där man vet hur individerna funkar och man vet vad man gör.. Stenkoll.
Annars kan det ju också sluta i rena rama slakten.. Tror inte man ska testa hur som helst Mao. Eller för vem som helst.. Vet många som är duktig på häst men värdelösa när det kommer till flockdynamik, att sätta ihop rätt flock och kan man inte det så är skaderisken alldeles för stor

Mja, hingstar slaktar nog väldigt sällan varann. Iaf mina hingstar är betydligt trevligare än en stoflock tex. Min hingst uppfostrar knappt alls, han låter "småpojkarna" stå med frambenen överallt på honom och är väldigt tålmodig, tills en punkt. Och när de når den punkten så säger han ifrån och det respekteras direkt, jag har dock aldrig sett vad han faktiskt gör om unghingsten inte skulle ta tillsägelsen. Jag vet dock att han kan jaga unghingstarna när de inte skärper sig, kanske räcker det? Tyvärr inget vi människor kan ta efter direkt ;)

En stoflock är ju betydligt taskigare. Min hingst fick gå med stona en vinter, och om han ens tittade på det ena stoet när han var 5-6 meter ifrån så anföll hon honom med öppna käftar.

En av mina tränare har ju alla hingstar ihop med, och 3 av dessa hingstar betäcker sommartid, och det är inga som helst problem att låta allihop gå ihop.

Jag upplever att hingstar är betydligt socialare än vad tex ston är, och kan inte alls förstå varför man på rutin har hingstar var för sig :(
 
Mja, hingstar slaktar nog väldigt sällan varann. Iaf mina hingstar är betydligt trevligare än en stoflock tex. Min hingst uppfostrar knappt alls, han låter "småpojkarna" stå med frambenen överallt på honom och är väldigt tålmodig, tills en punkt. Och när de når den punkten så säger han ifrån och det respekteras direkt, jag har dock aldrig sett vad han faktiskt gör om unghingsten inte skulle ta tillsägelsen. Jag vet dock att han kan jaga unghingstarna när de inte skärper sig, kanske räcker det? Tyvärr inget vi människor kan ta efter direkt ;)

En stoflock är ju betydligt taskigare. Min hingst fick gå med stona en vinter, och om han ens tittade på det ena stoet när han var 5-6 meter ifrån så anföll hon honom med öppna käftar.

En av mina tränare har ju alla hingstar ihop med, och 3 av dessa hingstar betäcker sommartid, och det är inga som helst problem att låta allihop gå ihop.

Jag upplever att hingstar är betydligt socialare än vad tex ston är, och kan inte alls förstå varför man på rutin har hingstar var för sig :(

Jag avsåg just i bemärkelsen att låta en jobbig hingst släppas in i en flock för uppfostran och ev få lite däng, bli mildare etc. Det tycker jag nog inte vem som helst ska testa på.

Inte allmänt om att låta hingst gå med andra för det håller jag med om är konstigt att man är så rädd för. Det är ju också så forskare sett att många hingstar i det naturlig lever.. Flockar av avtackade el odugliga ungtuppar som lever i samspel.
Så ja varför kan inte hingstar gå med andra hingstar el tex valack.. Själv tror jag stallnormerna är problemet.. Bara stostall kan finnas men tvärtom är ovanligare alt att majoriteten är blandat, ofta i inte så bra kombo. Ston i synnerhet är alltid accepterade men ibland hade det varit bra med fler ickestostall också då även valackar ju kan få problem men såna alternativ finns sällan, om man ska tänka på detta m miljöpåverkan

Vi skapar problemen i miljön vi har helt enkelt i det mesta
 
Senast ändrad:
Är så arg så jag kokar.
I morse när jag tittar på tv och äter frukost så börjar hundarna låta och hästarna springer till ena sidan av hagen och ett ljud jag inte kan placera så på med byxor och ut och kolla.

När jag kommer ut ser jag 2 som är ute och går med en 2 årig hingst (står i ett stall ca 1 km hemifrån) och ljudet jag hör kommer i från kraftiga slag från grimskaftet som matas på varv efter varv på hästens bog när hästen står stilla, först så tror jag att det är när grimskaftet slår i asfalten som ljudet kommer i från men där hade jag fel.

Jag går in för att hämta mobilen för att filma och upptäcker att jag inte har minne kvar för det så blir till att rensa lite, när jag kan börja filma lugnar det ner sig så ingen idé att filma för att skicka till djurskyddet.

Vet inte vad jag vill med tråden, måste bara skriva av mej lite.
Har nu köpt mer minne till mobilen i fall det upprepas och stallägaren har fått reda på vad som hänt.
Men vad kan man göra nu då ord står mot ord så blir svårt att anmäla.

Vill bara kräkas då hästens ägare har sagt till stallägaren att dom bara vifta med grimskaftet framför hingsten, jo men visst då hade jag inte hört det in i huset.
:arghh::cry::rage:


Förlåt att jag undrar - absolut inte illa ment, men nu känns det lite som ett inlägg på facebook, där polisen berättar att tre personer står och filmar en lastbilsolycka där chauffören dör, i väntan på att räddningstjänst och polis ska komma i stället för att själva agera.

Varför hade du tanken filma, i stället för att gå fram och fråga "vad i hela friden (helvete) håller ni på med? Samt tala med hästägaren.
 
Förlåt att jag undrar - absolut inte illa ment, men nu känns det lite som ett inlägg på facebook, där polisen berättar att tre personer står och filmar en lastbilsolycka där chauffören dör, i väntan på att räddningstjänst och polis ska komma i stället för att själva agera.

Varför hade du tanken filma, i stället för att gå fram och fråga "vad i hela friden (helvete) håller ni på med? Samt tala med hästägaren.

För att det handlade inte om liv, död eller fysiska men för livet och det som hänt är att dom slutat där och då men inte hindrat dom att syssla med det någon annan stans.
 
Ok, tack för svaret. Men jag hoppas att du i alla fall gick fram och sa. "Hej, jag såg faktiskt vad ni höll på med och det såg inte trevligt ut, så jag hoppas att ni inte gör om det." när nu mobilen strulade för dig.
 
Jag tror att vi tänker lite samma i båda dina inlägg.

Det jag däremot inte riktigt förstår är att rekommendera att bara släppa in en hingst i en flock för att få just stryk bara för att lugna ner sig. Kan ju liksom gå riktigt illa. Ställer mig även lite tveksam till den metoden sent sas om det är så att den missat något i sin uppväxt, det går inte alltid att rädda.. Att få vara i flock som liten är ju oerhört viktigt och hästar kan få beteendeproblem senare annars. Har sett hästar som typ inte alls kan med språket.. Nästan hemskt att se och de har fått riktigt med stryk, så pass att de inte kan gå i samma hage just pga det :(

Ska man ha den rehabiliteringen vill jag isf säga att det ska vara en välkänd flock och att den som gör det ska vara väl införstådd i flockdynamik etc så att man vet vad man gör

Och har man hanteringsproblem bör man kanske i första hand vända sig till en duktig hingsthållare före man tveksamt testar runt själv. Vilket gäller alla hästar oavsett kön egentligen och ålder ifall man får grova problem.. Samt då fundera över om man ens ska behålla den som hingst om det innebär så för mig iaf stora problem då jag tror att problemen inte uppkommit så lätt om man från början vet vad man håller på med och hur man håller hingsten i dess miljö

Nej, det är väl inget man ska göra hur som helst!

Min slyngel hade inga riktiga gränser då jag fick hem honom. Honom släppte jag med en kompis PRE-valack som gått som hingst väldigt sent(var iaf några år över 10 då han skars). Han var en just häst. Men tolererade inte gränsöverskridande och ohyfs. Det tog han igenom genom attacker framifrån, som hingstar ofta gör. Han hade en sån hållning och energi att alla andra bara automatiskt följde. Men min puckskalle fattade inte sånt.
Jag tyckte det var betydligt bättre än ston som hellre kickar. Det ger mycket värre skador.
Nu släppte inte jag min med de andra för att han skulle få däng och bli simplare. Utan bara för att jag tycker de ska ha hästkompisar och trodde att PREn var perfekt att snabbt och utan större skador rehaba min unghäst till att kunna gå med andra resten av livet.
PREn skyddade min ponny och styrde upp inom 2-3 dagar. Han placerade min häst där han ville ha honom tills han visade hövlighet. Sen hängde de alla 3.
Han var en väldigt klok häst den där spanjacken!
Han var helt tvärtom då han släpptes med min ponny. Ponnyn var lite skraj och ilsk därför. PREn avvaktade bara och avancerade gradvis under någon vecka. Lite ovanligt att inte utnyttja fegisattityden för att ful-ta-över..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 573
Senast: super
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 274
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp