Jag Blir SÅ Arg!!!

lethal_smile

Trådstartare
idag när jag kom till stallet och skulle ta in min häst så stod stallägarens nordsvensk och bankade på boxdörren för fulla muggar utan att stallägaren ens rörde en min.. så jag kommenterade det och fick till svar att min häst minsann inte heller är en ängel. men skillnaden är att när hennes häst står och slår så gör hon ingenting, men när de andra hästarna i stallet så går hon fran och slår dem på mulen, eller sprutar vatten på dem med vattenslangen..:cry:

och inte nog med det.. hon berättade också att när hon tar ut min häst så måste hon alltid vifta med grimskaftet framför huvudet på honom för att han "går för fort"... visst jag vet att han har ett stort steg, men bara för det ska man inte gå och vifta med grimskaftet framför en känslig och redan huvudskygg häst.. när jag går så bestämmer JAG vilket tempo vi ska gå i och det räcker med att man säger till en gång så lyssnar han...

jag var bara tvungen att skriva av mig lite... jag blir så ledsen när jag får höra sånt här..:cry:

Sv: Jag Blir SÅ Arg!!!

Det är lättare att hitta fel på andra än att se sina egna:mad: Hennes egna häst verkar ju inte vara så perfekt om den står och härjar i boxen

jo så är det ju... men jag säger ju till min häst om han står och sparkar..

dessutom är min häst krubbitare och pga det så är han inte lika bra som de andra i stallet...

alla har ju olika metoder...

har fått lära mig av en lärare på en kurs att en häst som gör så i boxen bara vill ha uppmärksamhet. o det bästa sättet att få den att sluta är att ignorera den.. så att den förstår att det inte hjälper att hålla på så för att få uppmärksamhet....

vad sägs om den teorin?

men om hon gör så med sin häst måste hon göra så med ALLA hästarna.....

Det är tyvärr många som funkar så, deras egna hästar är änglar:smirk:

Jag säger: Sluta, nej!...sen är det slut diskuterat.

Att han viftar med grimskaftet är ju idoti, säg det till henne...jag vill inte att du håller på så, och vissa henne hur hon ska göra!

Hoppas att allt löser sig:)

this is why I've got my own stable :angel:

hoppas det löser sej, men jag skulle också ignorera andras hästar och dessutom ser jag ingen anledning att stallägaren går på andras hästar?

Jag har också eget stall:), och jag kommer aldrig gå tillbaka till att i ett inackorderings stall igen.

kl

Förstår att du blir irriterad. Fick höra i lördags att den person som hade utsläppet i vårt stall hade försökt "uppfostra" min häst eftersom hon inte kunde stå stilla ute på stallbacken. (Vilket jag inte såg någon anledning till att hon skulle göra heller eftersom det enda som dom ska göra med min häst på morgonen är att keda den raka vägen till hagen).

Oerhört irriterande när andra personer ska försöka uppfostra ens häst. Det tycker jag är upp till ägaren att göra. Får man problem med en häst vid t.ex utsläppt så kan man ju diskutera med ägaren vad man ska göra, istället för att ta saken i egna händer.

Sen är det ju tyvärr så att alla tycker ju att ens egen häst är den snällaste, en uppfattning som kanske inte alltid delas med andra.

jag vill ha ett eget stall.. och det kommer jag att få den vackra dagen som jag själv bestämmer över mitt liv..

just nu står vi på inackordering pga att det är fullt hos min morbror(som jag förövrigt bor granne med). men så fort det blir en box ledig så flyttar jag dit och då kommer allt att bli bättre för vi tänker på samma sätt...:idea:

hennes häst sparkar nästan hela tiden, medans min sparkar bara vid fodring(gammal ridskolehäst så det sitter ju i benmärgen)

men jag ska pröva att ignorera dem när de sparkar.. får se om det funkar... *hoppas hoppas*

(jag skulle tro att stallägaren har PMS om det inte var så ofta som nu.. :smirk:)

kl

Förstår att du blir irriterad. Fick höra i lördags att den person som hade utsläppet i vårt stall hade försökt "uppfostra" min häst eftersom hon inte kunde stå stilla ute på stallbacken. (Vilket jag inte såg någon anledning till att hon skulle göra heller eftersom det enda som dom ska göra med min häst på morgonen är att keda den raka vägen till hagen).

Oerhört irriterande när andra personer ska försöka uppfostra ens häst. Det tycker jag är upp till ägaren att göra. Får man problem med en häst vid t.ex utsläppt så kan man ju diskutera med ägaren vad man ska göra, istället för att ta saken i egna händer.

Sen är det ju tyvärr så att alla tycker ju att ens egen häst är den snällaste, en uppfattning som kanske inte alltid delas med andra.

Precis, usch vad arg jag skulle bli om någon berättade för mig att igår uppfostrade jag minsann din häst si och så :devil: Att hästen ska stå stilla på stallplanen är väl inget krav man sätter på någon annans hästar om det inte är överenskommet med ägaren :crazy:

Däremot, om jag ex. arbetade i ett stall, med en häst som var så ouppfostrad att det inte hade respekt för människor och var obehaglig att hantera skulle jag kunna kräva av ägaren tt uppfostra den, eller be om tillåtelse att arbeta med den på mitt sätt om jag skulle hantera hästen i fortsättningen ..

Senast ändrad av en moderator:

När jag jobbade i ett stall hände faktiskt det. En häst höll alltid på att trilskas, stod inte stilla i boxen, försökte gå över en, nafsa..allt möjligt. Jag pratade aldrig med ägarna om just det, men de visste att hästen var jobbig för andra hade sagt det till de.

En vacker dag fick jag nog och smällde till hästen två gånger. Inte med ngt redskap utan med handen.
Några dagar efter kom ägaren o frågade "Jonna, har du pryglat vår häst?"
Jag sa: "Ja, prygla är kanske inte rätt ord men jag smällde till honom två gånger när han höll på att gå över mig o nafsa när jag skulle byta täcke"
Då fick jag svaret: "Han är så snäll i boxen nu, tack så mycket"

:confused: Det var ju bra, men kanske ägaren skulle fixa sånt istället.
När jag jobbade i stallet försökte jag ta reda på så mycket som möjligt. Vilka hästar va jobbiga, vilka va jobbiga att ta ut, behövdes det kedja på de, vissa var lite jobbiga men fick panik av kedja etc.
Sånt är ju bra att veta, spec om de inte kan gå med kedja o så.
Nu är jag inget stort fan av kedja heller och brukar inte gå med det.

Det fanns en häst i stallet som var jobbig och alla gick med kedja o allt möjligt.Drog så fort hästen rörde huvudet. Jag har gått med kedja på den en gång och han var dum då, men sen har jag aldrig haft kedja på honom och han har gått som en död kö bredvid mig. Tur eller inte, jag vet inte. Men jag vill gärna ha hjälm på mig fallifall.

this is why I've got my own stable :angel:

hoppas det löser sej, men jag skulle också ignorera andras hästar och dessutom ser jag ingen anledning att stallägaren går på andras hästar?

Samma här. Vill ha egna regler. Inte följa nån annans ideer.:smirk:.

Hyr ut gör jag dock. Men är glasklar med vad jag förväntar mej på uppfostran av hästarna.

har man möjlighet är det verkligen det bästa att vara sin egna bonde. Har aldrig varit inhyrd i ett stall utan att det varit massa irritationer och gnäll.

det sista jag vill är att bråka, men att en häst "windsuck" är en dålig vana att de lara sig och 75% är att hästen är understimulerad eller olyckligt, det är ett farligt diagnos att säga att hästen vill ha uppmarksomhet och kan skapa rejäl problem om man inte tar redo på exakt när och vadför hästen tog upp "windsucking" eller kribbitar

har fått lära mig av en lärare på en kurs att en häst som gör så i boxen bara vill ha uppmärksamhet. o det bästa sättet att få den att sluta är att ignorera den.. så att den förstår att det inte hjälper att hålla på så för att få uppmärksamhet....

vad sägs om den teorin?

men om hon gör så med sin häst måste hon göra så med ALLA hästarna.....

vad sägs om den teorin?

men om hon gör så med sin häst måste hon göra så med ALLA hästarna.....[/QUOTE
Den metoden håller jag pckså på. :bow:

dum fråga men vad betyder "windsucking"?? varför kan inte folk skriva på svenska folk på detta forum slänger sig med lika mycket engelska som kirsti i idol jurryn:cool:

håller också på den metoden ignorera de söker ju negativ uppmärksamhet, men brukar sluta om de inte får något gensvar,tycker inte att det hjälper att bråka på hästarna

det sista jag vill är att bråka, men att en häst "windsuck" är en dålig vana att de lara sig och 75% är att hästen är understimulerad eller olyckligt, det är ett farligt diagnos att säga att hästen vill ha uppmarksomhet och kan skapa rejäl problem om man inte tar redo på exakt när och vadför hästen tog upp "windsucking" eller kribbitar

Anledningen till att han krubbiter är att han kom till en ridskola vid 4 års ålder, han blir lätt understimulerad och måste alltid göra någonting, och om han då står på en ridskola så finns det ju inte så mycket de kan göra förrän de ska ridas, vad jag har hört så stod han brevid en annan krubbitare och att det var så han började..

Windsucking är ju ganska lätt att översätta - luftslukare :idea:
För övrigt så om jag har förstått rätt så kommer shaushone inte från Sverige, då kan det kanske vara svårt ibland att hitta rätt ord och grammatik ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Hästhantering Är så arg så jag kokar. I morse när jag tittar på tv och äter frukost så börjar hundarna låta och hästarna springer till ena sidan av...
2
Svar
31
· Visningar
3 605
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar