Jag blir mörkrädd...

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mierna

Behöver lite bukesupport i en fråga jag har funderat mycket över. För ett tag sen pratade jag lite med en i stallet som rider dressyr precis som jag, men vi har alltid båda vetat att våra sätt skiljer sig vida åt, och har inte ens diskuterat frågan sinsemellan (jag rider klassisk dressyr fokuserad på sits och mjukt stöd, det gör inte hon...)

Jag kom ner i ridhuset med min häst precis som hon red de avslutande varven på sin häst. För att vara artig sa jag:
"Vad fin han ser ut!"
Hon: Ja, det vet jag, men det är sååå svårt just nu
Jag: Jaha, varför det?
Hon: Det är så svårt att rida utan skänkel!
Jag: Utan skänkel?
Hon: Ja, man ska inte använda skänkeln när man tränar vet du väl. Man ska bara rida med spö och hand.
Jag (något förvirrad): Men, vad gör du på tävling då, då får du ju inte ha spö?
Hon: Nej, men det är ju DÅ man ska ha skänklarna. Så hästen fortfarande är känslig för dem.

Jag blev lätt chockad av detta så jag svarade inte på det just då. Men i efterhand har jag gått och grunnat.. TÄNKER folk såhär? Är det så dressyr ska gå till?
Detta är en kvinna som många småtjejer i stallet ser upp till... Hennes häst ser i min mening bedrövlig ut när hon rider (när hennes medryttare rider är han jättefin), han har öht ingen aktivitet i hasen, strakbent som jag vet inte vad...

Snälla någon vis bukemänniska, säg att det är fel att rida med hand och spö... Att hon är galen, inte jag!

Sv: Jag blir mörkrädd...

Varför måste alltid ridfolk försöka överbevisa varandra och klanka ner på varandras ridning och "läror"?
Oavsett vilken lära man anser sig tillhöra är god ridning alltid god ridning!
Jag rider nästan aldrig med skänkel, använder den i nödfall som en "påminnelse" eller förlängning om hästen inte svarar.
Jag har inte sett varken denna ryttare du talar om eller dig och kan därför inte uttala mig om någon har "fel" eller "rätt".
Tror inte riktigt på att måla upp saker och ting på det sättet heller...

Nirak

Jag sitter inte heller och tokrider för skänkeln, min poäng, om än lite diffus, är att det kan inte vara rätt att låta spöet ersätta skänkeln?

För mig är spöet något man använder vid behov, som förstärkande, inte ersättande

Eller?

Det var det konstigaste jag hörd:confused:
spöt ska väl vara ett hjälpmedel. man använder ju vikt och skänkel. jag hålelr på dig i den här frågan iallafall;)

Rider människan med två spön?? annrs måste det väldigt oliksidiga hjälper hon ger om bara ska rida med hand och ett spö.

Det finns hur många sätt som helst att uppnå samma mål. Hur VET du att just det du gör är rätt? Hur kan jag VETA att jag min metod ger bäst resultat? Det kan vi inte veta... Så länge inte hästen lider eller plågas på nåt sätt så låter i alla fall jag folk göra som dom vill vill å så så gör jag som jag vill. Uttalar mig inte om vem som har rätt eller fel... Men jag hade nog gjort som du för att det är vad min tränare har lärt mig men vem kan vara helt säker på att det är rätt? Finns det ngt som är rätt eller fel? Hästsport är en jävligt komplicerad sport och det finns nig aldrig EN lösning eller EN metod som alltid fungerar...

jag är ingen erfaren ryttare, bara ridit på ridskola.
Men jag har alltid trott att man ska rida med skänkeln och vikten icg spöet är ett hjälpmedel.

Blev lite chockad och fundersam, hur rider man om man inte rider med skänkeln???

Men som jag skrev tidigare, jag är ingen efaren ryttare..

Det låter fanimej helt sjukt. Okej om hon bara menar att man sitter och gnager med hälen, men sitsen och HELA benen är det som är det viktigaste. Handen finns som stöd, eller för att ställa och i vissa rörelser.

tycker att det här verkar jättekonstigt....
Ni som rider typ utan skänklar med bara pisken som hjälp, vad gör ni om ni tappat pisken i skogen påväg till ridhuset? Då går det ju inte att rida....?:confused:

Jag rider iaf med mycket skänkel för att få aktivitet i hästen. Pisken är en förstärkning som inte alls är nödvändig vid all ridning och som endast ska användas vid behov, inte som en ersätting till skänkeln....
Och som någon annan skrev: använder de som rider utan skänklar två spön? ett på vardera sida om hästen? Men undrar verkligen....hur gör man när man rider utan skänklar:confused: :d vist går det men då skulle det likna mer min mamma som suttit på en häst fyra gånger i sitt liv:d

Tycker du har helt rätt i den här frågan:smirk: :)

Jag rider med skänklarna och ibland även med spö.
Men jag använder inte skänklarna till att hamra fram varje steg med. Utan för att peta runt hästen dit jag vill ha den (årets sämsta förklaring men någon kanske förstår hur jag menar;))

Det jag tror att denna ryttares tränare menar är att man inte ska sitta och driva fram hästen hela tiden för då tappar hästen respekten för skänkeln och lyssnar inte lika bra.

Jag undrar mest över detta:
"....för att vara artig sa jag "Vad fin han ser ut"...."

lite längre ner skriver du:
" hennes häst ser i min mening bedrövlig ut när hon rider"

Låter inte som du är någon trevlig stallkompis öht...:( :angel: :devil:

Hej!

Det låter lite snett, tycker jag. Att rida utan skänkel hemma och med på tävling?? Hur ska hästen då lära sej förstå skänkeln, om spöt ersätter skänkeln hemma. Så tänker jag, men jag kanske missuppfattade ditt inlägg???

/ Lavinia, som försöker rida lika på träning och tävling

*kl*
Då får verkar vilja diskutera den ursprungliga frågeställningen, så låser jag härmed tråden...

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka