M
Mierna
Behöver lite bukesupport i en fråga jag har funderat mycket över. För ett tag sen pratade jag lite med en i stallet som rider dressyr precis som jag, men vi har alltid båda vetat att våra sätt skiljer sig vida åt, och har inte ens diskuterat frågan sinsemellan (jag rider klassisk dressyr fokuserad på sits och mjukt stöd, det gör inte hon...)
Jag kom ner i ridhuset med min häst precis som hon red de avslutande varven på sin häst. För att vara artig sa jag:
"Vad fin han ser ut!"
Hon: Ja, det vet jag, men det är sååå svårt just nu
Jag: Jaha, varför det?
Hon: Det är så svårt att rida utan skänkel!
Jag: Utan skänkel?
Hon: Ja, man ska inte använda skänkeln när man tränar vet du väl. Man ska bara rida med spö och hand.
Jag (något förvirrad): Men, vad gör du på tävling då, då får du ju inte ha spö?
Hon: Nej, men det är ju DÅ man ska ha skänklarna. Så hästen fortfarande är känslig för dem.
Jag blev lätt chockad av detta så jag svarade inte på det just då. Men i efterhand har jag gått och grunnat.. TÄNKER folk såhär? Är det så dressyr ska gå till?
Detta är en kvinna som många småtjejer i stallet ser upp till... Hennes häst ser i min mening bedrövlig ut när hon rider (när hennes medryttare rider är han jättefin), han har öht ingen aktivitet i hasen, strakbent som jag vet inte vad...
Snälla någon vis bukemänniska, säg att det är fel att rida med hand och spö... Att hon är galen, inte jag!
Jag kom ner i ridhuset med min häst precis som hon red de avslutande varven på sin häst. För att vara artig sa jag:
"Vad fin han ser ut!"
Hon: Ja, det vet jag, men det är sååå svårt just nu
Jag: Jaha, varför det?
Hon: Det är så svårt att rida utan skänkel!
Jag: Utan skänkel?
Hon: Ja, man ska inte använda skänkeln när man tränar vet du väl. Man ska bara rida med spö och hand.
Jag (något förvirrad): Men, vad gör du på tävling då, då får du ju inte ha spö?
Hon: Nej, men det är ju DÅ man ska ha skänklarna. Så hästen fortfarande är känslig för dem.
Jag blev lätt chockad av detta så jag svarade inte på det just då. Men i efterhand har jag gått och grunnat.. TÄNKER folk såhär? Är det så dressyr ska gå till?
Detta är en kvinna som många småtjejer i stallet ser upp till... Hennes häst ser i min mening bedrövlig ut när hon rider (när hennes medryttare rider är han jättefin), han har öht ingen aktivitet i hasen, strakbent som jag vet inte vad...
Snälla någon vis bukemänniska, säg att det är fel att rida med hand och spö... Att hon är galen, inte jag!