Jag blir inte lockad, men...

Men alltså, odlade hon den, eller råkade den finnas i hennes trädgård?
Det verkade inte vara en jättetrevlig växt att ha...

Men alltså, odlade hon den, eller råkade den finnas i hennes trädgård?
Det verkade inte vara en jättetrevlig växt att ha...
Det fanns en märklig tid när den såldes i handelsträdgårdar.

Googla så får du se vika enorma åtgärder folk har vidtagit men ändå inte blivit av med den.....
Att den var ätbar gör att man kan ha aaaaaninge mindre hat mot den. själv skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa ett hus med parkslide i närheten.

Undrar om t.ex getter äter den?

Vid mina svärföräldrars gård i Cornwall (ja, inte "vid" utan ÖVERALLT på ägorna!) växer Parkslide, eller Japanese Knotweed som den heter där. Hästarna äter av den (!) men inte ens en hjord med utsvultna Mustanger skulle få bukt på den växten. Den är jättevacker men tar över allt, totalt. Svärfar gick årliga rundor med Roundup (...) men det hjälpte bara för tillfället.

I England finns alltså bestämmelser för hur man får (dvs inte får...) handskas med växten. Det är olagligt att ens kasta en bit jord med en rotbit i. Den kan i princip spränga hela hus om den vill. Letar sig in i sprickor och skrymslen och trycker på.

Här i Skåne där jag bor nu, ser jag då och då ruggar med Parkslide men den verkar inte gå igång lika ohejdat här. Klimatet, kanske?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar