jag blir galen!

S

shallowxx

har en häst i stallet 5 år, kastrerad som 4åring, som bara kastar sig ut ur hagen när jag hämtar min egen häst. han har ingen respekt för någon (inte matten heller) och man har försökt säga det snällt till henne... min lillasyster vågar knappt hämta sin häst och det här är ju rent ut sagt livsfarligt... vad i hel**te ska jag ta mig till... :cry:

Är det inte rädd för el tråden då så den kan motas bort med den ?

En del brukar ju ge en lätt stöt för att dom ska akta sej för eltråden ..

jag skulle aldrig tåla det betendet utav en häst som min häst går i hagen med, då är hästen en fara för folk och bör antingen:
1. gå i en egen hage
2. gå i en hage som ägaren hämtar in sin häst först å får då ta in den vid en tidpunkt som gör så att ni kan ta hand om era hästar utan risk för skada.
3. flyttas till ett stall som har stallskötare som tar in och ut hästarna.
4. bygga någon form av grindsystem i hagen som gör så att man kan, enkelt version, ifrån grindöpningen bygga fram en bit (inåt mot hagen går ju oxå bra om det inte finns plats utåt), tillräckligt stor för att man ska kunna få utrymme för att vända runt så att man kan stänga och lite till, slänger han då sig ut så lär han sig förhoppningsvis ganska fort att han fortfarande inte kommer någonstans och det är bara att myta ut honom därifrån och försöka stänga igen. (detta är juförsig inte en metod som man vet fungerar jämt).
5. hästen och ägaren får byta stall

vi har själv haft en farlig häst i samma hage som våra å man kände sig absolut å defenitivt inte säker, den hade säkerligen någon form av lynesfel. jag var ju den som släpte ut på moronen, iaf fram tills dess att efter dom första runt fem dagarna (då det hade gått bra), så gick jag fram till grinden med honom, böjde mig ner och skulle öpnna nedersta grind "hacken", pang sa det bara så slängde han sig över en och hög mig som jag vet inte vad i axeln (kunde inte rida på två till tre veckor *skitkul*). det värsta är att ägaren vet att han gör så, å säger bara man inte kommer framför bogen på honom så gör han ingenting, hur fasiken ska man lyckas öppna grinden utan att komma framför hästen bog egentligen? hade hon tänkt köpa helt ny automatisk grind eller vaddå liksom? hästen fick flytta, eftersom att vi inte ville ha kvar honom (han stod två veckor där, varav dom fick slöta honom helt själv en vecka, eftersom att han under den första veckan attackerade två personer, varav jag var den som kom undan med minst skador), värsta är att jag fortfarande inte har fått en ursäkt ifrån ägaren, vilket jag tycker defenitivt att man gör om ens häst har skadat någon, specielt om denna person inte har gjort något fel.

Problemhäst = Hästägarens problem.

Visst, ibland anser hästägaren att det inte är något problem med hästen, men det är andras upplevelse som är av betydelse. I detta fall skulle jag kräva att hästen flyttades ut ur hagen, alternativt att hästägaren ALLTID är närvarande vid in/utsläpp av andra hästar.

Att hästen med jämna mellanrum är lös på anläggningen (?) måste ju hästägaren i alla fall anse som ett problem.

Om personen i fråga vägrar flytta ut ur hagen, flytta ut alla andra hästar istället!

lat den ga i egen hade och lat den forbli agarens problem innan nagon kommer till skada av er andra

vad hade hela grejen med att den var kastrerad som 4 åring, har det någon betydelse?

Hingstigheten kan sitta i länge. Vi har en 4 åring här som blev kastrerad som 3 åring men han uppför sig som en hingst ändå. Med det menar jag slår med frambenen, betäcker stona, mm och det kan ju vara lite "skrämmande" om man inte är van.

Till trådskaparen. Det är ju alltid svårt att avgöra vad man ska göra, men som vissa skriver så är det hästägarens problem. Men om du inte vill skilja hästarna i hagen, så kan du ju alltid föreslå till ägaren att du har rätten att uppfostra hästen enligt dina normer.

Jag som har inackorderingar och sköter utsläpp varje morgon, måste ju göra det och det upplyser jag de som stallar upp hos mig om, antingen sköter de utsläppet själv eller så får de tolerera att jag uppfostrar deras hästar vid behöv.

Det är ju inte säkert att det hjälper att ägaren uppfostrar, hästen måste kanske få respekt för dig/din syster för att det ska fungera, jag vet många hästar som går som lamm med vissa men beter sig som idioter med andra.

Bygg en "sluss". Gör en fyrkant med eltråden och ha en öppning på vardera sida, så när du ska ta in hästen så öppnar du "slussen" och sedan öppnnar du den andra öppningen och då är du ute.. Är inte så bra på att förklara :angel: men iaf :D

Lider med dej, det är ganska många som inte vet hur dåligt uppfostrade deras hästar är.

Till en början kan ni i stallet sluta att ta in/ut hästen till hagen, för om ingen vill hantera hästen borde hon få sig en tanke ställare.
Om ägaren till hästen är i stallet när du eller din syster skall ta in era hästar kan ni ju be ägaren om hjälp och hålla sin häst medan ni hämtar era.
Eller så kan man vänta tills man blir så sur så man går till ägan eller ringer och värkligen tallar om hur piss detta värkligen är.

Hoppas det ånarsig.

egentligen inte, men enl. veterinären har den vart "ohanterlig" sen "barnsben"... :confused:

får väl börja ta i me hårdhanskarna :devil: nej då.. det värstra är att ägaren e mesig me han... åh nej, fy, sådär får du inte göra... mm mm. jobbigt.. jag har så jä'la svårt att ta konflikter oxå :crazy:

självklar tjejen! är verkligen tokig på han nu! han har sprungiyt över alla oss i stallet. hon har inte ridit på hela sommaren och bryr sig lixom inte.. ja du vet ju hur hon e... :mad: :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka