jag skulle aldrig tåla det betendet utav en häst som min häst går i hagen med, då är hästen en fara för folk och bör antingen:
1. gå i en egen hage
2. gå i en hage som ägaren hämtar in sin häst först å får då ta in den vid en tidpunkt som gör så att ni kan ta hand om era hästar utan risk för skada.
3. flyttas till ett stall som har stallskötare som tar in och ut hästarna.
4. bygga någon form av grindsystem i hagen som gör så att man kan, enkelt version, ifrån grindöpningen bygga fram en bit (inåt mot hagen går ju oxå bra om det inte finns plats utåt), tillräckligt stor för att man ska kunna få utrymme för att vända runt så att man kan stänga och lite till, slänger han då sig ut så lär han sig förhoppningsvis ganska fort att han fortfarande inte kommer någonstans och det är bara att myta ut honom därifrån och försöka stänga igen. (detta är juförsig inte en metod som man vet fungerar jämt).
5. hästen och ägaren får byta stall
vi har själv haft en farlig häst i samma hage som våra å man kände sig absolut å defenitivt inte säker, den hade säkerligen någon form av lynesfel. jag var ju den som släpte ut på moronen, iaf fram tills dess att efter dom första runt fem dagarna (då det hade gått bra), så gick jag fram till grinden med honom, böjde mig ner och skulle öpnna nedersta grind "hacken", pang sa det bara så slängde han sig över en och hög mig som jag vet inte vad i axeln (kunde inte rida på två till tre veckor *skitkul*). det värsta är att ägaren vet att han gör så, å säger bara man inte kommer framför bogen på honom så gör han ingenting, hur fasiken ska man lyckas öppna grinden utan att komma framför hästen bog egentligen? hade hon tänkt köpa helt ny automatisk grind eller vaddå liksom? hästen fick flytta, eftersom att vi inte ville ha kvar honom (han stod två veckor där, varav dom fick slöta honom helt själv en vecka, eftersom att han under den första veckan attackerade två personer, varav jag var den som kom undan med minst skador), värsta är att jag fortfarande inte har fått en ursäkt ifrån ägaren, vilket jag tycker defenitivt att man gör om ens häst har skadat någon, specielt om denna person inte har gjort något fel.