Jag blev Glad...

true_blue

Trådstartare
Mer vikt på bakbenen

Frågan kommer upp hur Meredith tycker att hoppryttarnas markarbete har förändrats de senaste tio åren. Hon förklarar att tidigare arbetades hopphästarna i en djup och rund form, medan man nu har övergått till att rida dem med huvudet högre och med mer vikt på bakbenen. Man har insett att balansen måste ligga längre bak för att hästarna ska kunna hoppa bättre.
Dessutom tycker hon att man har övergått från att "skaka" hästarnas huvud från sida till sida, till att rida dem bakifrån och framåt.

Kan det vara en ny trend på gång? Snart kommer det en intervju med XXX som säger samma om dressyren?

Sv: Jag blev Glad...

Att hästen rids lång o låg eller rund o låg är ingen garanti för att den arbetar med ryggen eller bakbenen under sig.

Har tagit upp huvudet för att få in rumpan inunder, ibland

hoppas det... De där med låg och rund förstår oftast inte amatörryttarna så de gör så ghästen går högt bakom hand istället

Hm jo det är ju väldigt trevligt att hon tycker det, men jag kan inte säga att jag sett att hon rider sina hästar i nån vidare form. Dom springer mest ganska okontrollerad omkring med huvudet i vädret och bakbenen några meter efter....
:angel:

Jag hoppas verkligen att det kommer bli en ny trend, de svenska hoppryttarnas hästar skulle ha så mycket att vinna på det.
Och så hoppas jag att det går neråt också, alltså inte bara eliten utan de som tävlar lägre klasser också.
Dessutom borde någon reda ut begreppen med form för dem, det gör ont i hjärtat för mig att prata med mina hoppryttarkompisar :eek:

Breccia_ skrev:
Jag hoppas verkligen att det kommer bli en ny trend, de svenska hoppryttarnas hästar skulle ha så mycket att vinna på det.
Och så hoppas jag att det går neråt också, alltså inte bara eliten utan de som tävlar lägre klasser också.
Dessutom borde någon reda ut begreppen med form för dem, det gör ont i hjärtat för mig att prata med mina hoppryttarkompisar :eek:

Håller med, det går inte att diskutera form och liknande med vissa hoppryttare (är själv en fd hoppryttare). Det var en som såg mig rida min dressyrhäst och jag föredrar att rida henne i en ngt låg öppen form när jag tränar, för att plocka upp henne när det är tävling. Då sa hon till mig ska hon gå sådär med huvudet? Det är ju mycket snyggare när de böjer ihop det mer. Jag kan säga att jag redan förut förklarat för denna tjej att det har inte med huvudet att göra utan ryggen och bakbenen. Hon skulle ändå ha det till att när de böjde ihop huvudet och halsen mkt mer var det helt klart snyggast. Det slutade med att jag inte orkade tjata utan sa som det var och struntade i resten...

man kan ju inte säga att proffsen ser det så men jag (utan fördommar) tycker personligen att hoppryttare ínte ser långsiktigt på effekten och efterföljden av rätt form.

Har nu fått min stallkompis att ta dressyren på mer allvar och dragit ut henne på dressyrträning och nu har hon fått en helt ny syn på hoppningen nu går hästen att kontrolera, hon var även med som junior i vårt div.2 lag i dressyr :D var precis utanför placering i två klasser :p

Man ser att det finns allt för många av denna sort. det är många i den här situationen när de börjar ta det mer på allvar går helt över till dressyren efter en tid.

I hoppningen ser man endast stjärnhästarna på tävling och dom går ju lite halvt som halvt ihopkrullade ibland, men vilket arbete ligger bakom att de går att kontrollera??

Jag brukar använda denna kommentar. För att kunna rida LA hoppning måste man kunna rida LA dressyr, för att rida MSV Hopp måste man kunna rida MSV dressyr vilket ca 1 av 10 kan :smirk:

lektra skrev:
Jag brukar använda denna kommentar. För att kunna rida LA hoppning måste man kunna rida LA dressyr, för att rida MSV Hopp måste man kunna rida MSV dressyr vilket ca 1 av 10 kan :smirk:

:bow: Har flera hoppryttare häromkring som min dressyrtränare (och domare) uppmuntrat att tävla dressyr eftersom de rider sina hästar så bra :p Och sen går det ju ba för dem på tävlingar också :D

Hopryttarna borde ha lättare för att samla sina då de rider med en bättre aktion o bjudning.

:bow: :bow: men så är ju inte fallet i de lägre nivåerna iaf.

det brukar ofta så i annonser: "går Msv hoppning och LB Dressyr" kollar man på en sån ska man inte förvänta sig något:crazy:

Centaur skrev:
Hm jo det är ju väldigt trevligt att hon tycker det, men jag kan inte säga att jag sett att hon rider sina hästar i nån vidare form. Dom springer mest ganska okontrollerad omkring med huvudet i vädret och bakbenen några meter efter....
:angel:

Och vem är du som kastar ur dej sånt? :angel:

Tror du att hennes hästar skulle klara de hinder och de banor de gör om de sprang omkring "okontrollerat med bakbenen flera meter efter"?

Skriver du så för att göra dej märkvärdig? Totalt onödig kommentar och dessutom väldigt okunnig.

sedan gjorde hon en :angel: smilie som gör henne varken seriös eller oseriös... ta den kommentaren med en nypa salt

lektra skrev:
sedan gjorde hon en :angel: smilie som gör henne varken seriös eller oseriös... ta den kommentaren med en nypa salt

Fast jag undrar vad hon menar, för det förekommer alldeles för många "experter" på Buke som anser sig veta mycket bättre än dem som faktiskt ändå tar sig runt 160 banor med rätt höga tekniska krav dessutom. Och felfritt oftast. Den första meningen i inlägget är inte ironisk som jag uppfattar det, trots smiley på slutet.
Man kan med all rätt ta upp frågor som otillbörliga träningsmetoder mm, men fakta är att en häst som inte har bakbenen med på dessa banor tar sig inte runt.

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 396
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka