Jag beundrar alla ideella föreningar

B

Blossom7

Idag har jag varit och lämnat mina små katt ungar + deras mamma hos ett katthem, det var inte riktigt mina katter utan jag hittade dem i min vedbod när mamma katt hade fött sina små ungar där.
Och jag måste säga att jag beundrar dessa eldsjälar som orkar driva dessa katthem. Undrar hur dom lyckas finasiera detta??
Där jag var idag så har dom 50 st:eek: fast boende katter, och en hel del som kommer som ungar som dom lyckas placera ut.
Dom vaccinerar, stereliserar/kasterar alla katter som kommer. Dom tar hand om katter som blivit övergivna i lägenheter vid flytt (hon visade mig en som hade blivit lämnad i en lägenhet i två veckor :eek: innan hyresvärden hade hittat den.

Alla som har några ören över varje månad borde verkligen välja ut någon förening som dom vill stödja, jag tror att all ekonomisk hjälp kan behövas. Tänk er bara mat kontot till 50 st katter varje månad, och jag kan sucka över de 9 som jag har hemma.:o

Sv: Jag beundrar alla ideella föreningar

Jotack, det blir lite pengar. På vårt katthem har vi dock inte så många katter som där du var. Vi har nämligen bara två karantänsplatser, pga för liten lokal. Lokalen bredvid är ledig och vi har bett säkert hundra gånger om att få hyra den med. Då hade vi kunnat ha karantän där vår lokal är nu, och "butik" i den stoooora delen. Tyvärr går inte kommunen med på att betala hyran på den stora, så vi är fast med den lilla plutten vi har.

Vi har 6 utrymmen med möjlighet att stänga dörren. Men oftast står det helt öppet och alla katterna går tillsammans. Endast i nödfall (när en katt inte kan bo med andra) får den eget rum. Som mest har vi haft ca 35 katter samtidigt, men då var många kattungar. Det var kattungar överallt :eek: Som tur är så har det bara hänt en gång, i övrigt ligger vi på runt 10 katter inne, varav 6-7 är leveransklara, resterande i karantän.

Kommunen betalar lokalhyran, men resten, all mat, veterinärbesök osv finansieras av gåvor och medlemsavgifter. Sen skänker många folk mat, kattsand osv. Någon kommer med en låda avmaskningsmedel, en annan med skurmedel, plasthandskar etc.

Men ibland är det knappt att det går runt :(

Ja, även jag beundrar dem verkligen!
Jag borde ta tag i och skänka det lokala katthemmet en slant varje månad. Vi är akuthem åt deras katter ibland och har hjälpt till på så sätt men en 50-lapp kan ju nästan alla avvara varje månad..

Mina katter kommer från en sådan organisation, och så länge de lever betalar jag fadderbidrag varje månad - i stället för att bidra genom att vara jourhem.

Prosit!!!

Du verkar ju ha lite erfarenhet av detta, hur funkar det blir många katter utplacerade?
Har haft magknip hela natten över mitt lilla gäng som jag lämnade igår. Undrar så mycket över vad som kommer hända dem. :confused:

Prosit!!!

Du verkar ju ha lite erfarenhet av detta, hur funkar det blir många katter utplacerade?
Har haft magknip hela natten över mitt lilla gäng som jag lämnade igår. Undrar så mycket över vad som kommer hända dem. :confused:

Jag har inte varit med om att vi INTE kunnat placera någon katt under dessa 3 år jag varit aktiv.
Även de som är "äldre", har haft några runt 10 år. De har hittat någon gullig gammal tant eller farbror som inte orkar ha en kattunge. Våran Old lady flyttade förra året, hon var mellan 10 och 12 år gammal. En dam på 90 år köpte henne, för hon ville inte ha en ung katt, och oroade sig för vad som skulle hända katten om hon dog... En gammal katt var då en bra lösning för henne.

Den enda gången som det inte går att placera en katt, är när vi får in katter som helt enkelt är FÖR skygga. Det finns folk som fångar förvildade katter och räknar med att katthemmet ska göra dem tama. Det värsta är att det uppstår en paniksituation där katten mår skitdåligt av att ha väggar omkring sig och håller på o kryper ur skinnet när det närmar sig en människa. Såna katter MÅR inte bra av att vara inomhus med människor, utan mår då bättre av att få somna. Tråkigt men sant. Det är ju för katternas välmående man gör detta.

Katter som är "tama", som tycker om folk osv, är inga problem att placera. Vissa tar bara lite mer tid på sig att hitta "sin" familj. Kattungar går fort, de är ju så söta så alla vill ha dem.

Vi har dessutom, eftersom alla bor tillsammans, vissa regler. Om två katter funnit varandra på katthemmet och är bästa kompisar, så särar vi inte på dem. Då säljs de ihop. Perfekt för den som nu vill ha två katter, syskon etc, som de är säkra på att de går ihop. Sen har vi de katter som inte kan leva med andra katter, är rädda för barn (blivit dåligt behandlade av barn) etc, dessa säljs BARA till de som INTE har andra djur tex. En katt som är rädd för barn, kan bli farlig i en situation i en familj med barn. I ren panik kan den bita och klösa tex. Därför säljs de katterna oftast till äldre, som inte har hemmavarande barn, eller barnbarn som kommer o hälsar på ofta. Mycket bra till en ensam pensionär tex. Har många lyckade placeringar på den fronten.

Katter som inte gillar att vara inne, säljs bara till familjer där de kan ha möjligheten att gå ut när de vill.

Det finns hundra olika situationer, kan inte rabbla alla. Men jag har som sagt aldrig varit med om att vi INTE kunnat sälja en katt.

Du kan nog vara lugn.
Sen kan du hela tiden hålla kontakt med katthemmet och kolla hur det går för de du lämnade in. Det uppskattas bara att upphittaren bryr sig om. Katthemmet får däremot inte lämna några uppgifter om den som köper katten, och det är pga Personuppgiftslagen. Däremot kan de säga om det är en familj, ensamstående osv.

Ring du katthemmet och fråga hur det går, eller åk dit och hälsa på de små. Du kan väl ta med en burk kattmat eller nåt och åka o gosa lite? Om de inte sitter i karantän förstås, ring och fråga först.

Det kommer gå bra, lycka till!:)

Ja, även jag beundrar dem verkligen!
Jag borde ta tag i och skänka det lokala katthemmet en slant varje månad. Vi är akuthem åt deras katter ibland och har hjälpt till på så sätt men en 50-lapp kan ju nästan alla avvara varje månad..

Tack och lov är det många som tänker som du. Det är så det går runt. Vi på katthem älskar julen tex. Många julklappspengar kommer in då och man har lite buffert ett tag.
Det är lite jobbigt när man tex har tre kastrationer, vaccinationer och hälsokontroller samma dag..... det kostar en del. Då är dessa gåvor uppskattade.

Vi på vårt katthem har även nu för andra året i rad tryckt upp kalendrar, med bild på katter som passerat vårt katthem. Dessa säljs för en billig peng, och pengarna går direkt till katterna. Det kostar oss heller inget att trycka dessa kalendrar, för tryckeriet och fotografen gör detta ideellt, som sponsorer. Vi har några sponsorer, tex en elektriker som på sin fritid monterar lampor, lagar saker osv, en ica-affär som skänker lite frukt (till arbetarna) och lite kattmat då och då, en veterinärklinik som vi har rabatterade priser hos, en massageklinik där arbetarna kan få massage för rabatterat pris. Det tar ju på kroppen allt böjande, sträckande, bärande, (fällorna är tunga som as) osv.
Vi har även några affärer som vi får göra reklam hos gratis osv. Många bäckar små.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver lite råd och tankar, tänker så hjärnan kokar. För tre månader sen kom tre kattungar till världen, en förrymd kattmamma...
Svar
13
· Visningar
1 821
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama