Jag behöver verkligen hjälp

L

Lillasaaraa

Min familj har haft vår häst i snart 4 månader och det har inte vart några problemas alls med han. Men helt plötsligt idag när min syster va ute och red i skolen så började han tugga på bettet jätte mycket. Hon spände då upp nosgrimman på han och ut kom en tand. Han är 10 år gammal så tänder borde han väll inte tappa? Vi är nu jätte oroliga för han och ska nog se till att han träffar en tandläkare eller nått. Men om ni vet någonting så blir jag sååå överlycklig för alla i vår famillj älskar verkligen vår lilla ögonsten..

Tack på förhand / sara:crazy:

Sv: Jag behöver verkligen hjälp

Okej, är det farligt om dom tappar en vargtand? Bör man kontakta tandläkare eller vetrinär?

Vargtänder brukar man oftast ta bort, inte alltid, men dom fyller ingen funktion och är mest i vägen eftersom dom oftast ligger där bettet är. Ring och rådfråga veterinären om vad du ska göra.

njae, det kan inte vara en vargtand.. vargtänder är väll oftast små? Och tanden som trillade ut när jag red var ganska stor med två "pinnar" som rötter till tanden. den var typ 2 cm lång och 1 cm bred.. fick panik när den trillade ut :mad: // Sofia ( systern som red )

Senast ändrad av en moderator:

Vargtänder uppträder i olika storlekar. Den kan finnas på en sida eller båda, den kan ha olika form.

Du får rådfråga en veterinär om vad. Parodontit kanske ?

Hm... vet inte riktigt... men jag tog ett kort på tanden och la den brevid ett helt vanligt lypsyl så ni kunde se storleken :)
lilla-bl-kamera-003_23124135.jpg
kan en vargtand se ut så?? :grin:

Du har helt rätt att det inte är en vargtand. Det är en kindtand.
Luktade tanden illa när den trillade ur eller luktar hästen illa ur munnen? I så fall kan ett veterinärbesök vara på sin plats. Omgående.

Kollades inte munstatusen vid veterinärbesiktning när ni köpte hästen?

Jodå, allt kollades och allt var perfekt ! nej, han har inte alls så dålig andedräkt :( fattar verkligen iiiingeting :confused:

Och en sak.. Tanden ser helt död ut.. altså det ser ut som att den blev utdragen för jättelänge sen.. kan det vara så att det har suttit "död" utan att ha ploppat ut?

Det låter ju faktiskt vettigt. Jag har själv haft en död tand, en mjölktand. Den satt där den satt tills tandläkaren drog ut den :D

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar