Utan hon är mjuk och fin i övrigt och tuggar/suger lugnt på bettet och verkar avspänd i nacken,flyttar sig mkt lätt för skänklar mm men vill ändå gå i en låg ngt ihopkrullad form.
Om jag inte ger henne ngt stöd med handen har hon en tendens att vilja snubbla till och det bevisar säkert att hon då blir framtung
Hon är antagligen inte så 'loss' som du upplever det, dvs hon är i framvikt/på bogarna hela tiden, fast hon känns lätt i handen och flyttar sig för skänkeln etc.
Jag känner igen problemet, jag har haft det själv. Några 'kontrollgrejer' du kan checka av är just när det gäller sidvärtsförflyttningar. Hon flyttar direkt och mjukt, men ökar hon tempot? Ligger hon på lite mer framåt och du måst 'handbromsa' för att få tvärning och inte ramla framåt, kan du utan problem flytta in framdelen etc? Oftast brukar man när man börjar punktanalysera det och kolla noggrannare på det inse att hästen luras. Det flyter, det känns mjukt i både handen och vid förflyttningar, men hästen luras ändå och är inte loss i fram.
Lösningar finns det flera, alla går dock ut på att få hästen att flytta vikten bak, vad man föredrar för övning är en smaksak. Personligen löser jag det genom att inte ge något stöd att luta sig på. Då hamnar hästen i fråga ofelbart på bogarna om den fuskar, men då gäller det att motstå impulsen att försöka samla upp den framifrån och rida med sätet. Jag gör mycket övergångar och böjer om ganska ofta, mestadels på en åttvolt (så får man lika mycket böjning åt båda hållen, och du får halvhalt och omställning vid X.
I början blir det mest överilad trav på äggformad åttvolt, men om man bara tragglar på lite och strntar i att det känsn vedervärdigt och bara koncentrera sig på att göra det man ska, så brukar det efter ett tag börja lossna.
Men det viktigaste är att släppa handen, ha bara minimal kontakt, vill hästen lägga sig på handen så ge den bara mer tygel, behåll samma kontakt och vägra ge något hängstöd.
Och det är ovärderligt att ha en tränare från marken i sådana här lägen, det går utan med, men det tar längre tid.