Jag behöver verkligen hjälp med min hästs form

M

Marlenè

Rider en häst som gärna vill hamna i en ganska låg form,försöker att höja formen på henne genom att samla ihop henne lite mera med halvhalter samtidigt som jag driver på lite extra för att försöka få henne att trampa längre inunder sig,
detta resulterar i att hon rör sig med mkt power bakifrån och i en väldigt samlad form men hon blir fortfarade inte lätt och luftig i steget fram,och hon går fortfarande i en ganska låg form och har även lite tendens till att bli lite ihopkrullad. :crazy:

Vad gör jag för fel?
Ska ta hjälp av tränare men vill ändå ha lite bra tips från er att börja med!

Är det verkligen ingen som har lite tips att ge mig...

Tacksam för alla svar :)

Har du klart för dig hur hästen är byggd - utan nyckelben? Dvs framdelen ligger i en "vagga" av muskler och senor och ligament. Om du tar för mycket/fel, utlöser du en motståndsreflex hox hästen, den vill gå emot och lägga sig på ännu mer. Du måste skola in hästen så att den följer tygeltag, och uppresande i ditt fall. Men det är svårt och du behöver hjälp av "ögon på marken". Under tiden - rid som vanligt, men ge inte hästen någon hand att luta sig emot. Blixtsnabb kontakt och sen lätta helt om du måste ta. Dra aldrig! i tygeln. Du skulle också kunna vara hjälpt av att se hur hästen beter sig när ngon annan rider.mvh/T_B

Min häst tenderar att göra samma sak som din ibland. Uppresande tygeltag fungerar inte för oss men om jag mjuknar en mikromillimeter i handen och driver på ngt mer frammåt brukar han lyfta upp sig igen! Det är bara att prova fram vilken individuell lösning som passar er bäst! :p

Min häst har betett sig likadant, ända tills han fick en sadel som passar. :angel:

Har ridit i en tillräckligt vid sadel nu i ett par veckor och det är en milsvid skillnad. Det är en helt annan häst nu när han är bogfri. Kan samla honom rejält (korta stunder) på hängande tygel.

Har alltid upplevt att min häst har gått bättre från marken, utan sadel. Känner mig lite korkad att jag inte har fattat att sadeln var problemet, för länge sedan. :angel:

Men, man lär så länge man lever. :D

mvh Jessica

Jag upplever inte att hon blir hård i munnen eller lägger sig emot på någotvis.
Utan hon är mjuk och fin i övrigt och tuggar/suger lugnt på bettet och verkar avspänd i nacken,flyttar sig mkt lätt för skänklar mm men vill ändå gå i en låg ngt ihopkrullad form.

Om jag inte ger henne ngt stöd med handen har hon en tendens att vilja snubbla till och det bevisar säkert att hon då blir framtung.

Och jag får inte upp formen på henne fast jag försöker rida bakifrån så att hennes ben ska trampa längre inunder sig och av detta hoppas jag att ryggen/nacken/formen ska höjas av detta.Uppresande tygeltag fungerar ej.

Det är möjligt att jag gör allt helt fel..... :(
Hoppas däför få lite bra tips av er och har även bokat tid för hjälp av tränare.

Utan hon är mjuk och fin i övrigt och tuggar/suger lugnt på bettet och verkar avspänd i nacken,flyttar sig mkt lätt för skänklar mm men vill ändå gå i en låg ngt ihopkrullad form.
Om jag inte ger henne ngt stöd med handen har hon en tendens att vilja snubbla till och det bevisar säkert att hon då blir framtung

Hon är antagligen inte så 'loss' som du upplever det, dvs hon är i framvikt/på bogarna hela tiden, fast hon känns lätt i handen och flyttar sig för skänkeln etc.

Jag känner igen problemet, jag har haft det själv. Några 'kontrollgrejer' du kan checka av är just när det gäller sidvärtsförflyttningar. Hon flyttar direkt och mjukt, men ökar hon tempot? Ligger hon på lite mer framåt och du måst 'handbromsa' för att få tvärning och inte ramla framåt, kan du utan problem flytta in framdelen etc? Oftast brukar man när man börjar punktanalysera det och kolla noggrannare på det inse att hästen luras. Det flyter, det känns mjukt i både handen och vid förflyttningar, men hästen luras ändå och är inte loss i fram.

Lösningar finns det flera, alla går dock ut på att få hästen att flytta vikten bak, vad man föredrar för övning är en smaksak. Personligen löser jag det genom att inte ge något stöd att luta sig på. Då hamnar hästen i fråga ofelbart på bogarna om den fuskar, men då gäller det att motstå impulsen att försöka samla upp den framifrån och rida med sätet. Jag gör mycket övergångar och böjer om ganska ofta, mestadels på en åttvolt (så får man lika mycket böjning åt båda hållen, och du får halvhalt och omställning vid X.

I början blir det mest överilad trav på äggformad åttvolt, men om man bara tragglar på lite och strntar i att det känsn vedervärdigt och bara koncentrera sig på att göra det man ska, så brukar det efter ett tag börja lossna.

Men det viktigaste är att släppa handen, ha bara minimal kontakt, vill hästen lägga sig på handen så ge den bara mer tygel, behåll samma kontakt och vägra ge något hängstöd.

Och det är ovärderligt att ha en tränare från marken i sådana här lägen, det går utan med, men det tar längre tid.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.